Hej
Efter några månaders funderande och sökande, behöver jag tips/råd.
Jag behöver ett valsat stålrör som bas i en svängd smidestrappa, kraftigt nog att klara vikt av människor.
Idé är att hitta någon som kan rullvalsa ett KCKR 88,9x5-rör (eller kraftigare/liknande), med en radie på 2,5m. Längd 4m.
(Har en kompis som sen kan svetsa golvfästen, till stegen & fästpunkter att hänga i mellanbjälklag.)

Har kontaktat ett 15-tal järnhandlare/smidesfirmor utan att något kunde hjälpa - eller rekommendera vem som kan...
Tacksam för alla tips - helst i Skåne, men även norrut eller i Tyskland/Polen/Danmark.
Vh Peter K

Jag vet att Weldac kan valsa rör i olika radie.
Lite osäker på om de går arbete åt privatpersoner men det gör de säkert.
Är det bara radie åt ett håll som ska göras?

H Henrik 75 skrev:
Jag vet att Weldac kan valsa rör i olika radie.
Lite osäker på om de går arbete åt privatpersoner men det gör de säkert.
Är det bara radie åt ett håll som ska göras?
Ja - trappan svänger 90° och jag har räknat på helix för att få radien. Tack!! - ska testa med Weldac :) Återkopplar när jag fått svar.
Peter

Har du inte köpt rör än så funderar lite om det inte är väl tjockt i gods med 5mm du klarar dig gott och väl med 3,2mm rör.
Du kan även gå ner i dimension fast du kanske vill ha det utseendet.

Tyxker dom flesta lite större smidesfirmor bör ha en maskin för att valsa rör, dock bör du ta med i beräkningen/ha i åtanke att röret kommer inte vara helt perfekt rund efter valsning

L Lutte skrev:
Tyxker dom flesta lite större smidesfirmor bör ha en maskin för att valsa rör, dock bör du ta med i beräkningen/ha i åtanke att röret kommer inte vara helt perfekt rund efter valsning
Flera firmor jag pratat med kan valsa rör 20-30-40 - upp till 48mm. Ingen klarade runt decimetern. Jag har en stolpe KCKR 88,9x5 att bära konstruktionen där trappan kommer ner så kunde vara snyggt med ungefär samma dimension. Och det gör inget att det inte blir perfekt runt efter vals.
Tack, Peter

H Henrik 75 skrev:
Har du inte köpt rör än så funderar lite om det inte är väl tjockt i gods med 5mm du klarar dig gott och väl med 3,2mm rör.
Du kan även gå ner i dimension fast du kanske vill ha det utseendet.
Ja - ska kolla på 3,2mm gods också. Tack! Peter

P PetKim skrev:
Flera firmor jag pratat med kan valsa rör 20-30-40 - upp till 48mm. Ingen klarade runt decimetern. Jag har en stolpe KCKR 88,9x5 att bära konstruktionen där trappan kommer ner så kunde vara snyggt med ungefär samma dimension. Och det gör inget att det inte blir perfekt runt efter vals.
Tack, Peter
Fast det måste ju vara en missuppfattning från endera part. Med normala maskiner så är det lättare att valsa större rör än mindre så det låter ju konstigt........Om man gör av slät plåt alltså?

Annars låter ju stålrör för VVS som ett alternativ kanske? Finns ju för typ fjärrvärme installationer och kanske i nån lämplig dimension.

S Stefan1972 skrev:
Fast det måste ju vara en missuppfattning från endera part. Med normala maskiner så är det lättare att valsa större rör än mindre så det låter ju konstigt........Om man gör av slät plåt alltså?

Annars låter ju stålrör för VVS som ett alternativ kanske? Finns ju för typ fjärrvärme installationer och kanske i nån lämplig dimension.
Hen vill rulla ett befintligt rör....

"rullvalsa ett KCKR 88,9x5-rör (eller kraftigare/liknande), med en radie på 2,5m."

Jaha, jag läste väl lite snabbt kanske. Såg själva stolpen framför mig av nån anledning........

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Du har även Sjolund i Danmark som går sånt jobb.

Hur gick det för dig?
Blev det några valsade rör?

H Henrik 75 skrev:
Hur gick det för dig?
Blev det några valsade rör?
Hej Henrik
Det ska bli. Jag pratade med Weldac och dom sa att dom kunde göra det. Tyvärr fick jag sen aldrig svar när jag mailade dem 2ggr, med specifikationer. Tråkigt.
Jag kontaktade då även Sjölund i Danmark och även dom var positiva. Sen har det varit hektiskt med bygge och jobb så jag har inte hunnit, men det står på listan för denna helgen så jag hoppas komma vidare nästa vecka. Återkommer när jag vet mer.
Än en gång - stort tack för tips!
Vh Peter

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.