Byggahus.se

Valnötsgolv?

1. B
    Medlem · 52 inlägg

Baggio

Medlem
    Hej!

Vi funderar på att lägga ett valnötsgolv i hela huset, vad tror ni om det? Golvet är trestav och skiftar rätt mycket mellan de ljusaste och mörkaste partierna, kan det bli för oroligt intryck i huset då? Vi har även sett ett med hela plankor men är lite oroliga för att det blir för mörkt om vi väljer det.

Skriv gärna din åsikt. Jag kan ta både positiv och negativ feedback.

Baggio

2. K
    Medlem · 604 inlägg

kloka_elin

Medlem

Re: Valnötsgolv?

Är dammsugning det bästa ni vet?
    Om inte - välj ett ljusare golv!

/Elin

3. TyraMyra
    Medlem · Västra Götaland · 206 inlägg

TyraMyra

Medlem

Vi har lagt valnöt i vår övervåning,sååå fint :) Vi har en "torrmopp" som vi drar över de värsta ställena någon extra utöver dammsugningen. that´s it, kräver icke mer städning än tex ek. ::)

TyraMyra

4. S
    Medlem · 602 inlägg

Snigel

Medlem

I vår förra bostad hade vi ett ljust golv (kommer inte ihåg vilken sort) och det var hopplöst att hålla rent! Det såg skitigt ut alltid.
    I nuvarande hus har vi lagt valnötslaminat på ovanvåningen och det ser nästan aldrig skitigt ut, dessutom är vi väldigt nöjda med det.

Ångrar att vi inte körde valnöt på köksgolvet också istället för svart-vit-rutigt...DET ser snabbt skitigt ut.

5. B
    Medlem · 52 inlägg

Baggio

Medlem

Ja. tanken har faktiskt slagit mig att det kanske blir mer städning, men det är jag isåfall beredd på. Däremot så är jag fortfarande orolig över om golvet är för flammigt.

Snigel och Tyra Myra: Har ni tre-stav, två-stav eller hela plankor? Vad tycker ni?

Kram Baggio

6. S
    Medlem · 602 inlägg

Snigel

Medlem

Tror vårt är 3-stav eller 4-stav. Finns på Bauhaus, kostar ca 119-129 per kvadrat har jag för mig. Det känns inte flammigt (men jag förstår vad du menar eftersom en del andra valnötsgolv skiftar väldigt i färg).

7. TyraMyra
    Medlem · Västra Götaland · 206 inlägg

TyraMyra

Medlem

Hej, vi köpte trestavigt fr www.goeasy.se, det ser urfräscht ut, inte det minsta flammigt. Golvet har en varm matt yta och det är jättesnyggt mot våra högblanka! varmvita väggar. Vi har parkett, ej laminat.

TyraMyra

8. S
    Medlem · 9 inlägg

socar

Medlem

Vi har lagt valnöt i hela huset (Kährs Linnéa), förutom där vi har klinker. Jätte snyggt tycker jag. Att det är lite olika färgnyanser i parketten tycker jag bara är fint. Skickar med en bild från vår gillestuga.

9. S
    Medlem · 9 inlägg

socar

Medlem

Oj, vad stor bilden blev....det var inte meningen :)

10. M
    Medlem · 94 inlägg

midvinter

Medlem

Det är helt efter eget tycke och smak. Jag tycker idag att valnötsgolv är hur snyggt som helst! Det är ju modernt och fräscht. Men vad tycker jag om 3 år? Förmodligen kommer jag ha tröttnat på det, pga att jag har känslan av att jag kommer tycka att det då är för mörkt.

11. B
    Medlem · 22 inlägg

Byggfeber

Medlem

Jag och min man är också inne på att ha Valnöt i hela huset, det kommer att bli 100 kvm med det och 60 kvm med klinker. Vi hade först hittat en jätte snygg från Kährs för drygt 700 spänn men har gått över till Linnea fr. Kährs. Tror inte at det blir för mörkt hos oss eftersom vi har många fönster och tak fönster. har varit lite anti mörkt golv och möbler förrut med det har vänt.
    I våran gamla lägenhet så hade vi Lönn laminat och det blev jätte skitigt hela tiden. I hallen speciellt. Nu så ska vi ha klinker just i hallen, just för det där med rengöring. Jobbigt när folk kom in med snöiga skor och barnvagnar med leriga hjul.
    Är det någon som vet vart dem har bra priser på Parkett? :)

12. fresve
    Medlem · Jönköping · 1 531 inlägg

fresve

Medlem

Angående www.goeasy.se :
    Jag trodde att alla parkett-golv var omslipningsbara, men tydligen inte deras. Men priserna var ju schyssta..
    Det vorde ju kul om du TyraMyra kunde få in en bild på golvet här! Eller maila en till mig så kan jag posta upp den.

/ Fredrik

13. Z
    Medlem · 18 inlägg

zahiren

Medlem

Det som man kanske bör tänka på om man lägger in ett valnötsgolv är att det ändrar färg ganska kraftigt med tiden. Jag vet av egen erfarenhet eftersom vi hade Kährs Linnea valnöt i hela övrevåningen i vårt förra hus.

Valnöten gulnar med tiden och blir mindre brun. Efter två år var förändringen märkbar.

14. N
    Medlem · 2 inlägg

Nina161

Medlem
    Hej!
    Vi har stora funderinagr på att lägga in ett 3 stavs Forshaga Parkett i valnöt/Abisko......det är både många mörka o många ljusa i golvet......men vi vill inte ha mer och städa än vad vi har idag.........idag ligger det ljusa furugolvplank som är i ganska ofta behov av dammsugning :) vi vill inte ha mer av det men ändå ett snygg stiligt golv....VI har fastnat för denna i valnöt.....Är vi dumma om vi lägegr in ett sådant...vis ka ha det i hela vår nedervåning ca 75kvm.....sen lite som ska klinklas med utvöer dessa 75kvm....då detta skiftar så mycket i ljusa partier o mörka partier har vi iaf för oss att dett förvillar lite och inte behöver dammsugas super ofta...utan det kanske räcker med 1-2 ggr/ vecka....maila eller svara gärna ni som har valnötsgolv...JÄTTE tacksam för vad ni tycker.........tacksam för snabbt svar då vi ska bestämma oss inom några veckor ::)

15. Linus_E
    Medlem · Skåne-Land · 491 inlägg

Linus_E

Medlem
    vi har valnöt i hela vardags rumet och i matsals rumet (ligger vägg i vägg)
    bilder finns på : http://www.linuse.se/gallery/index.php?cat=10010

jag personligen är helt otroligt tröt på på de redan och det är ca 1 år sedan vi la in detta.
    de ser riktigt frächt ut och modernt men då det är så mörkt och "matt" yta så syns all smuts.
    att ha mörk golv ger oxå en kännsla av "dysterhet" ... lite som när de blir blött o geggt ute på hösten.

kommer byta ut dessa golv redan till sommaren o skulle aldrig råda någon o läga in golv som detta
    i rum där man rör sig ofta. sovrum och likanande utrymen passar de utmärkt då de just är snyggt och
    frächt om man inte ser de hela tiden :)

/Linus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.