Byggahus.se

Valnötsgolv

1. S
    Medlem Nivå 8
    Från och med måndag blir jag husägare och kommer relativt snabbt dra igång med en renovering på en gång. Bland annat ska golvet bytas i hela huset och jag tänkte då köra med ett klickgolv (trä).
    Eftersom att 100 kvadrat golv inte är helt gratis så vill jag gärna vara säker på mitt val och just nu känner jag en viss tveksamhet.
    Det är så att jag gillar valnöt. Jag gillar färgerna och de tydligare ådringarna till skillnad mot t.ex ek, furu eller björk. Jag har fått ett bra erbjudande från Happy Homes på ett golv som heter "Alloc Duke Valnöt". Har visat det för familj och vänner och de flesta gillar det. Men då är det en av personerna som är fastighetsägare och har gjort en hel del renoveringar i sitt liv, som förvisso inte har sett golvet, men han tror att valnöt är för mörkt och kan ställa till det i framtiden när man ska sälja huset.

Så för att inte göra ett för långt inlägg så undrar jag helt enkelt om det finns någon här som har erfarenhet av valnötsgolv, kanske har bilder och kan dela med sig av åsikter kring detta. Är det ett dumt val med valnöt som golv i hela huset om man ser till att resten är ljust?

Jag har en bild på det nämnda golvet tillsammans med ett ek-golv bredvid men med femtioelva watt belysning som det var i butiken så kan väl till och med svart pianolack se ljust ut.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0017.JPG

Redigerat 31 jan 2015 18:43
  2. Q
    Medlem Nivå 6
    Ska du bara renovera för att sälja? Isf byt till standard ek mattlackad säkerligen 50% av priset. Ska du bo trivas och göra det till ditt hem skit i vad alla andra säger och gör det till ditt.
    Jag förstår hur du tänker men bar jag och sambon renoverade vår lägenhet så kallade vi delar av sovrummet och målade orange med vitlaserade golv. Vi sålde den för långt över liknande lägenheter i samma hus. Men vi gjorde den till våran lägenhet vårat hem det var det dom uppskattade och budade på.
    Sen skillnaden mellan dom två är så liten att det inte gör nån skillnad.
    Vist väljer du mörka golv så får du ha ljusare väggar.

Redigerat 31 jan 2015 19:23
  3. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Gillar du valnöt, lägg in valnöt. En eventuell köpare om 15 år kanske ändå vill ha klinker?

4. S
    Medlem Nivå 8
    Det blir nog valnöt då. Jag ska ändå bo där själv, inte renovera för andra. :)