Valmat tak uterum djupare än halva bredden, eller valmning med sparrar som inte är 45grader

543 läst  7 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag siter och skissar på vårt bygge av uterum där vi gärna vill ha valmat tak då vi tycker det stämmer bäst med stilen på huset. Problemet jag får är ju att tacket i mitt fal är tänkt att bli 3,7x5,7 så det blir ingen 45gradig vinkel på "takstolen/tabalken" utan ca 50 grader.

Och när man inte lägger brytpunkten i 45 grader så får man olika takvinklar och olika mått på takfot. Om det nu hade varit tvärt om mer än dubbelt så brett som djupt så löser man ju det med en "plan" bit på mitten mot huset.
    Men är det någon som har ett förslag på snygg lösning i detta fall?

2. J
    Medlem · Nivå 17
    När man vill ha taket valmat och byggnadens form inte är en kvadrat, men vill ha samma taklutning på alla takets sidor kan man göra som denna bild visar.
    Valmat.jpg
    Konstruktionsmässigt löser man det med en liten kort nockbalk vars längd är 3,7 m - 5,7/2 m, dvs 0,85 m. Denna nockbalk fästs i ena änden på husfasaden. I den andra vilar den på en liten pelare (vars höjd = takets höjd) som i sin tur står på en balk som går tvärs över hela rummet.

3. S
    Medlem Nivå 2
    Visst borde man kunna ersätta den tvärgående balken med en takstol i änden på nockbalken?
    Tänkte en vad det nu kan kallas treledstakstol eller dragbandstakstol parallellt med långsidan. Det ska ju ändå ligga balkar där för att bära taket så om man kompletterar med dragstång så borde det ju fungera. Takstolen kommer ju bära nästan halva takets tyngd men det borde ändå inte kräva så grovt virke då den största lasten blir en punktlast på toppen.

4. J
    Medlem · Nivå 17
    Absolut! En klart kreativ lösning, möjligen något dyrare. Man får räkna på punktlasten. Det behövs lite diagonaler i takets plan också för att stabilisera. Det kan bli snyggare än balk plus pelare plus balk.

5. S
    Medlem Nivå 2
    Jag får nog göra en komplett skiss på det så att det går att räkna på.
    Jag tänker mig alltså att takstolen är placerad vid den röd delen (om man ser taket uppifrån).
    Tänker du att man måste ha en diagonal mellan "takstolen" och husväggen (längts upp i bilden)? För den övriga skjuvningen borde väl tas upp "hörnbalkarna" eller tänker jag fel.

Redigerat 7 mar 22:54
  6. J
    Medlem · Nivå 17
    Din bild visas inte riktigt. Där finns bara ett frågetecken. Eftersom det är ett stolphus har inte väggarna någon stabiliserande funktion. Då måste du se till att alla stolpar i stommen är låsta i sin övre ände i horisontalplanet. Jag har ritat in lämplig diagonal med rött på nedanstående bild. Punktlasten på din takstolstopp kommer att bli avsevärd.
    Diagonal.jpg

7. S
    Medlem Nivå 2
    Jag ser att bilden på något vis föll bort få lägga till den igen i kväll.
    Men precis som du ritat var det jag tänkte.

8. S
    Medlem Nivå 2
    Nu har jag gjort nya ritningar återstår att låta någon räkna på det.
    Uterum.png

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: