Vilken är den bästa lösningen för att hålla ett förråd torrt och frostfritt enligt dig?

• Antal röster
    11
Bygger just nu ett isolerat förråd på total 27 kvm. Tanken är att bara ha grundvärme (frostfritt) och torrt så att vi håller fukt och mögel borta. Givetvis bra om man då och då kan höja värmen om man skall meka eller bygga något. Jag har fått in några offetrer på värmepunp men priset inkl installation varierar ganska mycket (ca 10000-30000 SEK efter ROT). Eller är det slöseri att investera i en värmepump, räcker det med ett enkelt element och en fläkt? Tar tacksamt emot tips och erfarenheter.

Mats-S
Jag har ett garage + snickarbod på 36m2. Rummen är åtskilda med en 10cm isolerad vägg.

I garaget har jag mestadels ingen värme på alls. Blir det extrem kyla länge så har jag ett litet fast element som jag kan slå på för att hålla utrymmet frostfritt.
Snickarboden (ca 10m2) har svag grundvärme på, håller ca +5 normalt. Snabbt och lätt att värma upp med extra "typ kupevärmarelement" på 1000W om jag ska vara där en längre tid.

Det här har funkat i 40 år utan några fukt eller mögelproblem. Ventilationen är vanliga runda hål med tallrik som reglerar självdraget, inga mekaniska fläktar. Det här är väl den enklaste lösningen man kan göra, bra nog för mina behov ... men sedan kan man ju dra iväg med kostnader och finesser hur långt som helst där plånboken är avgörande.
Absolut inte fel med en LVP ... men man får mycket el för den slanten. Elförbrukningen i mitt garage/förråd är minimal, inge exakt koll, men att tjäna in en LVP där är totalt omöjligt ;-)

• Gilla
parjonas
  • Laddar…
galento
Vi har ett par utrymmen på ca 20m2 vardera och har bara vanliga konvektor
element med 230 stickpropp och har haft så i ca 30 år utan problem , har ca 10-15
grader vintertid.

• Gilla
parjonas
  • Laddar…
Grov uppskattning:
27 m2 förråd uppvärmt till 10-15 C med direktel kostar ca 1000 - 2000 kWh/år.
27 m2 förråd uppvärmt till frostfritt (ca 5 C) med direktel kostar ca 500 - 1000 kWh/år.
Lite beroende på var i landet det är.
Ingen LLVP kommer att vara lönsam. Inte ens med de groteska elpriser som är idag.
Så länge som temp i förrådet är åtminstone några grader varmare än ute så ska inte fukt vara ngt problem. (Gäller under vinterhalvåret. Sommaren brukar inte vara några problem även om det kan vara fuktigt då i luften.)

• Gilla
parjonas och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vi har ett par utrymmen på ca 20m2 vardera och har bara vanliga konvektor
element med 230 stickpropp och har haft så i ca 30 år utan problem , har ca 10-15
grader vintertid.
hej
Har du nån ventilation eller helt tätt?
Klar med mitt förrådsbygge o skall välja uppvärmning o ventilation(eller skippa ventilation)
Bara avsett idag för att förvara grejer och kläder frostfritt o mögelfritt
Sett att många skriver att man inte behöver nån ventilation alls om man inte har nått som avger fukt. Skall ha en frys i ena delen men den borde väl inte alstra nån direkt fukt…

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.