Hej,

Efter att ha rivit en vägg så ska golvet från det ena rummet nu läggas vidare. Det befintliga golv som ska ”förlängas” ligger på foam, plast och sand på betong. Tänker att det vettiga är att fortsätta med samma teknik på den lilla delen som tillkommit.

Till frågan: vilket sand bör man köpa?
Just märkt ”golvsand” verkar bara säljas av ett varuhus, medan te x Bauhaus-personal rekommenderade att använda stenmjöl istället.
Combimix säger att fogsand kan användas för ändamålet. Ja. Vad för sand tycker ni man ska använda?

Alternativ vi hittat som kanske skulle fungera är:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ock-ballast/sten-sand/golvsand-25kg-005561904
https://www.bauhaus.se/fogsand-20kg
https://www.byggmax.se/fogsand-20kg-p02811

S Sasa Co skrev:
Hej,

Efter att ha rivit en vägg så ska golvet från det ena rummet nu läggas vidare. Det befintliga golv som ska ”förlängas” ligger på foam, plast och sand på betong. Tänker att det vettiga är att fortsätta med samma teknik på den lilla delen som tillkommit.

Just märkt ”golvsand” verkar bara säljas av ett varuhus, medan te x Bauhaus-personal rekommenderade att använda stenmjöl istället.
Combimix säger att fogsand kan användas för ändamålet. Ja. Vad för sand tycker ni man ska använda?

[länk]
[länk]
[länk]
om jag inte minns fel från utbildningen så är sandens enda funktion att fungera som avjämning (dvs det som idag är flytspacklets funktion) å då duger vilken sand som helst så länge den är torr och packas.

men minnet kan vara dåligt så lägger en brasklapp även om jag vidhåller att säkerställa att sanden är torr så du inte tillför fukt i konstruktionen. Dvs det är viktigare om säckarna i butiken förvaras inomhus eller på annat sätt inte är utsatta för regn än vilken exakt produkt du väljer

S Sasa Co skrev:
Hej,

[länk]
[länk]
[länk]
Jag jämnade ut en del av golvet i mitt hus för 15 år sedan. Använde sandlådesand på säck från Bauhaus.
Relativt smidigt att få jämnt. Men det stora problemet var att sand letade sig ner genom bjälklaget, ner till förrådet som tur var.
Det flög även upp vid golvlisten när barnen sprang som vildast.
Funkade helt enkelt inte så bra för mig, blev svikt i golvet när sanden smet undan.

För fem år sedan rev jag upp och flytspacklade istället, mycket smidigare och håller betydligt bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.