Hej!

Jag håller på och planerar för ny garageport och gångdörr till mig och grannens radhus. Vi har en öppning på 444x208cm och i denna ska garageporten installeras. Den ska alltså installeras i öppningen, inte innanför. Tillverkaren säger att det går bra, men att vi måste då bygga en karm på 10x10cm att fästa porten i.

Jag har klurat lite på hur man gör det hela snyggt och känner mig ganska färdig. Men innan jag beställer port och dörr måste jag vara hundra på måtten. Därför behöver jag nu ta reda på om det finns ett lämpligt matreal att bygga karmen av?

Beijer har 95x95mm regel och den har jag räknat med i min ritning nedan. Men frågan är om det är bra med en sådan regel, eller om man behöver välja en limträbalk istället för att undvika vridning/skevning? Vore ju tråkigt om dörrarna börjar passa dåligt pga vridning i virke. Både port, dörr och karm kommer vara svart och sitta i västlig riktning, så det finns en del utsatthet för sol. Garageport framifrån.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garageport ovanifrån.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limträ.
Vrider sig micromalt.
Blir inte kupigt när det torkar.
Är starkare än reglar.

Protte

Tack. Var och pratade med Beijer idag "Fråga någon som vet" och fick rådet att bygga med reglar i flera lager som limmas. Såsom att en 45x95 sätts med sättlim och expanderbult/lättvbetongskruv mot tak/vägg. Sedan salas den regeln på med ytterligare en 45x95 med lim emellan. På så vis får man som hemmagjort limträ och dessutom täcker man de större skruvhålen efter expandern/lättbetongskruven.

Känns vettigt :-)

r.borgmaster skrev:
Tack. Var och pratade med Beijer idag "Fråga någon som vet" och fick rådet att bygga med reglar i flera lager som limmas. Såsom att en 45x95 sätts med sättlim och expanderbult/lättvbetongskruv mot tak/vägg. Sedan salas den regeln på med ytterligare en 45x95 med lim emellan. På så vis får man som hemmagjort limträ och dessutom täcker man de större skruvhålen efter expandern/lättbetongskruven.

Känns vettigt :-)
Nä....inte så vettigt. Det är för grova bitar. Reglar görs av gran ett sämre virke än fur som karmar normalt görs av.
Såga upp tunnare bitar och få loss spänningarna i virket och sen limma ihop till önskad dimension eller köp färdigt limträ och bygg av.

Glömde nämna att jag tänkt använda planhyvlat 45x95 istället för regel, som brukar vara rundad i hörnen. Detta för att få intrycket att det är en tjock karm och inte byggd i flera lager. Planhyvlat 45x95 är i furu på alla byggmarknader jag hittar det iallafall. Såga itu och limma ihop känns tidsödande. Vore det en ide att bygga på 34x95 planhyvlat istället, dvs, det blir ett ytterligare lager?

det är vell egentligen inte en karm du ska göra, du ska bara regla upp ett nytt hål i väggen så nya porten passar.
gör som dom sa på beijer

r.borgmaster skrev:
Glömde nämna att jag tänkt använda planhyvlat 45x95 istället för regel, som brukar vara rundad i hörnen. Detta för att få intrycket att det är en tjock karm och inte byggd i flera lager. Planhyvlat 45x95 är i furu på alla byggmarknader jag hittar det iallafall. Såga itu och limma ihop känns tidsödande. Vore det en ide att bygga på 34x95 planhyvlat istället, dvs, det blir ett ytterligare lager?
Du blandar ihop begreppen. En regel är hyvlad med rundade hörn och är av gran. Planhyvlat är snickerivirke av fur som finns på bygghandeln men brukar stå bland listerna och finns definitivt inte i 45x95 el 34x95. Att köpa planhyvlad fur blir dyrare än limträ. Men är mer "rätt" träslag för karmtillverkning.

Jag arbetar med IT till vardags och är väl mer av en intresserad och noggrann amatör när det kommer till bygg. Därav använder jag kanske fel ord. Men om Bauhaus säljer något under rubriken planhyvlat 34x95 eller 45x95 så tror jag ju på att det är det?

http://www.bauhaus.se/planhyvlat-v-a-34x95mm.html
http://www.bauhaus.se/planhyvlat-v-a-45x95mm.html

Sen framgår det inte av Bauhaus websida om det är gran eller fur, men det finns andra som säljer "likadant" virke och faktiskt anger att det är furu.

http://www.wasabyggtra.se/produkt_list.php?undergr=33&varugr=1

Bauhaus tar 10:95kr/lpm för 45x95 medans limträpelare (dock i gran då) kostar 88:95/lpm. Så prismässigt (om jag nu har fått tag i rätt sorts trä vill säga) så står sig metoden att bygga själv rätt. Ett annat argumet Beijer gav var att det är mycket lättare att fästa en 45mm regel mot vägg och över liggare, som man sedan salar på - jämfört med att fästa något som är 10cm tjokt på en gång. Att bygga flera lager täcker dessutom sexkantsskruven som annars måste försänkas och pluggas.

Jag hävdar att Bauhaus inte använder rätt benämning och gör det förvirrande för konsumenter. Alla reglar i bygghandeln är hyvlade, en regel sågas på sågverket till ex 50x100 men för att få exakta mått så hyvlas alla reglar till exakt dimension, i detta fallet 45x95.
Planhyvlat finns beskrivet här http://www.planhyvlat.se
En regel har en viss fuktkvot och det är inte ovanligt att den vrider eller kröker sig, planhyvlat har en lägre fuktkvot och brukar förvaras i ett varmt utrymme på byggmarknaden.
Planhyvlat är mycket dyrare än vanlig snabbvuxen gran som man använder till reglar men är ett betydligt finare virke. (Snickerivirke)

Oj, här finns det kunskaper :-) Tack så mycket för svaren.

Vad tror du om Ekesiöö's sortiment då? Ekesiöö känns ju som en mer proffsig trähandel än Bauhaus. I sitt sortiment finns "Planhyvlad Furu Kvalité A" och "Planhyvlad Furu Kvalité B". Utöver detta har vi bland annat en kategori som heter kort och gott "Reglar".

45x95 finns som "Planhyvlad Furu Kvalité B" och "Regel" - men inte "Planhyvlad Furu Kvalité A"

http://ekesioo.se/wp-content/uploads/2014/07/Virke.pdf

Får nog åka dit och prata med dom och höra vad för virke dom säljer, för det står ingen direkt förklaring på vad skillnad mellan A-B kvalitet innebär. Enda ledtråden är att bilden visar en kvistfri planka på A och en liten kvist på B.

r.borgmaster skrev:
Oj, här finns det kunskaper :-) Tack så mycket för svaren.

Vad tror du om Ekesiöö's sortiment då? Ekesiöö känns ju som en mer proffsig trähandel än Bauhaus. I sitt sortiment finns "Planhyvlad Furu Kvalité A" och "Planhyvlad Furu Kvalité B". Utöver detta har vi bland annat en kategori som heter kort och gott "Reglar".

45x95 finns som "Planhyvlad Furu Kvalité B" och "Regel" - men inte "Planhyvlad Furu Kvalité A"

[länk]

Får nog åka dit och prata med dom och höra vad för virke dom säljer, för det står ingen direkt förklaring på vad skillnad mellan A-B kvalitet innebär. Enda ledtråden är att bilden visar en kvistfri planka på A och en liten kvist på B.
Du är rätt på det! Det har med kvistar att göra. Precis som när man pratar reglar finns det olika klasser C14, C18, C24 där bara vissa klasser får användas i bärande delar pga av kvisttätheten.

Stryk den frågan, ringde tillverkaren och fick veta att Kerto är för inomhusbruk.

Kertobalk? Jag börjar undra vad det är du egentligen skall bygga? Skall du bygga en karm eller skall du regla upp för hålet som karmen skall fästas ?
Köper du en garageport eller en ytterdörr så följer ju karmen med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.