Hej!
Har köpt induktionsspis som kräver 3-fas med nolla. Just nu har jag 3-fas men utan nolla. Tänkte köpa och dra in kabel själv så elektrikern bara kopplar. Stora frågan är vilken kabel ska jag köpa?
Tack!

• Etikett på induktionsspis visar schema för elanslutningar med olika faser och krav på kabeldimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du göra enligt det upplägget så fråga elektrikern så du får vad han tycker är ok. beror på hur/var/hur långt det ska dras mm mm. Vill du ha råd vad som borde kunna vara ok så får du fylla på mer så mycket info du kan om sånt.

Det som står på skylten tyder på 5x1,5mm2.

Men det gäller anslutningskabel. Ska det dras från central till köket skulle jag satsa på 5x2,5 åtminstone. Bör kunna hantera det mesta i normal användning och upp till 16A säkring.

• Gilla
adzis
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ska du göra enligt det upplägget så fråga elektrikern så du får vad han tycker är ok. beror på hur/var/hur långt det ska dras mm mm. Vill du ha råd vad som borde kunna vara ok så får du fylla på mer så mycket info du kan om sånt.

Det som står på skylten tyder på 5x1,5mm2.

Men det gäller anslutningskabel. Ska det dras från central till köket skulle jag satsa på 5x2,5 åtminstone. Bör kunna hantera det mesta i normal användning och upp till 16A säkring.
Det ska dras till källaren ungefär 6 m långt. Jag funderar på den här kabel (bild ).

• Skalad ände av en jordkabel N1XV 5-ledare visar fem färgade ledare, produktinfo och pris nedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du gräva ner kabeln?

Bästa svaret

useless useless skrev:
Ska du gräva ner kabeln?
Kabeln du länkar är alltså en jordkabel som man använder när man drar en kabel ut till garaget eller liknande i marken...

Du behöver, beroende på förläggning, något som passar. Så helt beroende på vägen du ska dra kan man välja lite bland kablar. Din elektriker vet vilken, annars måste du speca exakt hur den ska dras här om du ska få vettigare svar.

• Gilla
adzis
  • Laddar…
Du kan ju ändra om den befintliga anslutningskabeln till 2-fas+nolla och koppla in spisen enligt det mittersta alternativet 400V 2N~. Inte bästa alternativet kanske men billigast och kan göras omedelbart utan kabelinköp.

• Gilla
adzis
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Du kan ju ändra om den befintliga anslutningskabeln till 2-fas+nolla och koppla in spisen enligt det mittersta alternativet 400V 2N~. Inte bästa alternativet kanske men billigast och kan göras omedelbart utan kabelinköp.
Förutsatt att befintlig kabelarea och säkringar är tillräckliga för att köra allt på två faser...

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kabeln du länkar är alltså en jordkabel som man använder när man drar en kabel ut till garaget eller liknande i marken...

Du behöver, beroende på förläggning, något som passar. Så helt beroende på vägen du ska dra kan man välja lite bland kablar. Din elektriker vet vilken, annars måste du speca exakt hur den ska dras här om du ska få vettigare svar.
Ja, tydligen bättre att fråga elektrikern. Tack!

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska du gräva ner kabeln?
Nej det ska jag inte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.