7 868 läst ·
1 svar
8k läst
1 svar
Välja kulör/färg till toalett
Hej!
Skulle vilja få lite tips & råd för val av färg till 2 små toaletter. Nu är väggarna målade med ljusgul färg och det finns inga fönster.
Toaletterna ligger i en klubbstuga och är något utsatta för slitage och smuts utifrån.
Vet inte vad jag skall välja för färg ? den skall helst var något mörkare än den ljusgula färg som finns nu men ändå inte för mörk så toaletterna inte får ett mindra uttryck (eftersom toaletterna är små).
Färgvalet skall också anpassas till slitaget och smutsen som släpas in.
Dessutom får det inte vara en allt för dyr färg eftersom vi måste hålla oss inom föreningens budget.
Alltså tips på färgval samt märke. Hur är väggfärgen från ö&b samt landoras
tack på förhand
Skulle vilja få lite tips & råd för val av färg till 2 små toaletter. Nu är väggarna målade med ljusgul färg och det finns inga fönster.
Toaletterna ligger i en klubbstuga och är något utsatta för slitage och smuts utifrån.
Vet inte vad jag skall välja för färg ? den skall helst var något mörkare än den ljusgula färg som finns nu men ändå inte för mörk så toaletterna inte får ett mindra uttryck (eftersom toaletterna är små).
Färgvalet skall också anpassas till slitaget och smutsen som släpas in.
Dessutom får det inte vara en allt för dyr färg eftersom vi måste hålla oss inom föreningens budget.
Alltså tips på färgval samt märke. Hur är väggfärgen från ö&b samt landoras
tack på förhand
Svårt att veta exakt hur ljus eller mörk din gula färg är, men man kan väl tänka sig något brunt, ljus nougat eller så?sazzy skrev:
Ö&B:s färg skulle jag avstå, skvätter galet mycket och täcker dåligt.
Landora är något bättre, men min budgetrekommendation skulle nog vara att ni beger er till Byggmax, om det finns någon sådan i närheten. De hade tidigare Landora, men säljer nu Alpina. Jag tycker den ger en god avvägning mellan pris och prestanda. De har nu börjat med att sälja bruten färg, du kan välja mellan tusentals kulörer, till rimligt pris. Speciellt billiga blir de ljusa nyanserna som blandas med vit färgbas, 10 liter 259 kronor.
Visst, det är lättare att måla med dyr-färg, men om din tid inte är jättedyr så funkar det även med Byggmax-färgen. Satsa dock på riktiga penslar, det gör stor skillnad.
En annan aspekt är att det kan vara lönt att satsa på färg med hög glans = lätt att torka av och städa. Byggmax bryter tyvärr inte sin högglansfärg, men man kan fuska och köpa vit 10 liter som man trattar i lite mörk färg i. Det blir ingen exakt vetenskap men det går bra ändå om man inte är superpetig efter exakt rätt nyans.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18714.aspx
Klicka här för att svara