På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Gissningsvis är en grovdammsugare inte den maskin som står överst på din önskelista? En till synes tråkig maskin med syftet att användas till tråkiga uppgifter såsom städning. Dags att tänka om!
Du kan läsa artikeln här: Välj rätt grovdammsugare
Du kan läsa artikeln här: Välj rätt grovdammsugare
Jag blev helnöjd med Nilfisk Multi 30. 1500 på XL. suger bra ända tills påsen är helt full. så klart inte lika bra som Festools men då är ju det proffsmaskiner där man inte ens får slangen med på köpet för en dammsugare som kostar 6-7000.
Har väldigt god erfarenhet av separata cyklonavskiljare till grovdammsugaren. Till min mer stationära grovdammsugare har jag en fast monterad Oneida Dust Deputy. Har även en lös DD som används till vissa typer av dammsugning med den andra grovdammsugaren när jag kör olika renoveringsprojekt i huset. Den lösa DD:en är annars normalt installerad till centraldammsugaren.
Tänk på att det gärna uppkommer problem med statisk elektricitet med plastcyklonerna. Går dock att lösa enkelt med lite aluminiumtejp och jordanslutningar samt antistatiska slangar.
Tänk på att det gärna uppkommer problem med statisk elektricitet med plastcyklonerna. Går dock att lösa enkelt med lite aluminiumtejp och jordanslutningar samt antistatiska slangar.
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Tycker en för under 1000kr, fungerar. Dock tar den inte det finaste dammet, men det har väll alla dammsugare problem med.
Jag köpte en Bosch GAS 35 M AFC som jag är riktigt nöjd med. Iförsig är jag än mer nöjd med att jag fick en helt sprillans ny (svensk)maskin skickad till mig efter att maskinen gav upp efter två års användning utan något som helst krångel ifrån Bosch fast den inhandlades på axminster. Maskinen tar det mesta, kör utan påse mestadels och låter AFC jobba.
Medlem
· Blekinge
· 214 inlägg
Kan bara säga att Biltema's grovdammsugare suger. Men inte som det ska: filtret är alldeles för klent och sätter igen väldigt snabbt. Sen låter det hemskt!
Undrar också vad Exostor's cyklonfunktion innebär?
Kan hur som hellst rekommendera Harald Nyborg's 20l grovdammsugare. Den kommer standard bara med påse och skumfilter (för vätskan).
Men det går utmärkt att sätta in ett ordentligt filter som är egentligen avsätt för en dyrare 30l modell. Ljudet är lite mindre hemskt än Biltema's.
http://www.harald-nyborg.se/vat-torrdammsugare-20-l-wasco.html
http://www.harald-nyborg.se/dammfilter-till-vq1330swd.html
Undrar också vad Exostor's cyklonfunktion innebär?
Kan hur som hellst rekommendera Harald Nyborg's 20l grovdammsugare. Den kommer standard bara med påse och skumfilter (för vätskan).
Men det går utmärkt att sätta in ett ordentligt filter som är egentligen avsätt för en dyrare 30l modell. Ljudet är lite mindre hemskt än Biltema's.
http://www.harald-nyborg.se/vat-torrdammsugare-20-l-wasco.html
http://www.harald-nyborg.se/dammfilter-till-vq1330swd.html
Medlem
· Västerbotten
· 876 inlägg
Jag har Kärchern på bilden i artikeln, MV6 Premium. Har inget att klaga på i förhållande till vad jag gav för den på Jula. Kanske att påsarna är lite dyra, men det verkar inte vara unikt för Kärcher utan gäller väl alla märken.
Den har använts parallellt med en Pullman S1300 under byggets gång och till en början var det nog sistnämnda som användes mest. Åtminstone tills jag blev less på dess otymplighet och ställde ner den i källaren. Men numera är det bara Kärchern som används.
Jag behövde dammsugaren rätt så akut för att minska på sågdammet från framförallt sänksågen men även kap/gersågen och hittade då denna på Jula. Bonus för att den även fixar vatten!
Filtret i den är kanske inte det största, framförallt inte i jämförelse med S1300:an vars filter är stort som en hushållsdammsugare, men filtret är av samma typ som används till luftfilter i fordon, så med lite letande lär man kanske hitta något som passar OM original är dyrt.
Den har använts parallellt med en Pullman S1300 under byggets gång och till en början var det nog sistnämnda som användes mest. Åtminstone tills jag blev less på dess otymplighet och ställde ner den i källaren. Men numera är det bara Kärchern som används.
Jag behövde dammsugaren rätt så akut för att minska på sågdammet från framförallt sänksågen men även kap/gersågen och hittade då denna på Jula. Bonus för att den även fixar vatten!
Filtret i den är kanske inte det största, framförallt inte i jämförelse med S1300:an vars filter är stort som en hushållsdammsugare, men filtret är av samma typ som används till luftfilter i fordon, så med lite letande lär man kanske hitta något som passar OM original är dyrt.
Jag har limmat fast en 50mm avloppskrök på röret in i maskinen, sen har jag satt ett större filter från Biltemas stora dammsugare utanpå ett originalfilter. Jag har planer på att experimentera med en ännu bättre cyklonlösning, men den får duga som den är just nu. Ska försöka ta lite bilder imorgon så får ni se hur det ser ut.
Trevlig det ser vi fram emotExostor skrev:Jag har limmat fast en 50mm avloppskrök på röret in i maskinen, sen har jag satt ett större filter från Biltemas stora dammsugare utanpå ett originalfilter. Jag har planer på att experimentera med en ännu bättre cyklonlösning, men den får duga som den är just nu. Ska försöka ta lite bilder imorgon så får ni se hur det ser ut.