7 031 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Väldigt högt taxeringsvärde under många år
Sida 1 av 2
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 706 inlägg
Vi hjälper svärfar att avyttra en obebyggd fastighet och upptäcker att taxeringsvärdet är nästan dubbelt så högt som det förväntade försäljningsvärdet. Efter lite historisk kontroll har det varit så åtminstone de senaste 30 åren. Försäljningsvärdena på kringliggande likvärdiga tomter bekräftar detta. Fastigheten köptes 1973 och har varit orörd sedan dess. Det har gjorts uppdateringar av taxeringsvärdet ungefär vart 5:e år, senast 2021. Tittar vi på kringliggande fasrigheter har också de ett taxeringsvärde som är nästan dubbla försäljningsvärdet.
Vad innebär det här i praktiken, om än något? Varför sänks inte taxeringsvärdet efter verkligheten? Räknar vi på det har svärfar betalat 2.300:-/år för mycket i fastighetsavgift så länge den har funnits.
Vad innebär det här i praktiken, om än något? Varför sänks inte taxeringsvärdet efter verkligheten? Räknar vi på det har svärfar betalat 2.300:-/år för mycket i fastighetsavgift så länge den har funnits.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 706 inlägg
Har inte pratat med några grannar än. Bara kollat publika siffror. Svärmor skötte pappersarbetet. Ena handen vet väl inte vad den andra gör. Det är först nu som en försäljning och därmed försäljningspris varit intressant.K Kane skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 706 inlägg
Ok. Jag var helt säker på att man bara betalade kommunal fastighetsavgift för bebyggda småhusfastigheter. Men jag kanske helt har misstolkat Skatteverkets information?
https://skatteverket.se/privat/fast...hetsskatt.4.69ef368911e1304a625800013531.html
https://skatteverket.se/privat/fast...hetsskatt.4.69ef368911e1304a625800013531.html
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 706 inlägg
Mittåt! Det är fastighetsskatt , inte fastighetsavgift jag menar. Har blivit så van vid att det inte är skatt på villor längre, men på obebyggda tomter är det 1% av taxeringsvärdet i skatt.
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
Det låter märkligt. Som jag har hört så använder skatteverket "värdeområden" vid beröäkningen. De tar alltså ett område där förhållandena är någorlunda lika. Sedan plockar de ut alla försäljningar som varit inom området. De får då fram dels vad ett "normpris" är inom omrdået, men de kan då också se att ex. priset stämmer för alla tomter som är 1000 - 2000 kvm. Men att en tomt som är 200 kvm större är ex. 5% dyrare än normpriset. Då kan de tillämpa detta över hela området., Men gör liknande avvägningar för andra skiljande egenskaper, som närhet till strand, närhet till genomfartsled osv.
Det verkar som beräkningsmodellerna ofta stämmer förvånansvärt bra. Men det kan bli rejält fel om det finns ex. en extrem gräddhylla (eller tvärtom) inom värdeområdet. Där alla veta att gatorna "knösus1 och knösus2", där kostar allt 3 ggr så mycket som på nästa gata. Sådana värden är svåra att få in i en generell modell. Jag tror att de även extrapolerar priset över värdeområdesgränserna. om det varit för få försäljningar inom området av fastigheter med någon viss typ av avvikande egenskap.
Det verkar som beräkningsmodellerna ofta stämmer förvånansvärt bra. Men det kan bli rejält fel om det finns ex. en extrem gräddhylla (eller tvärtom) inom värdeområdet. Där alla veta att gatorna "knösus1 och knösus2", där kostar allt 3 ggr så mycket som på nästa gata. Sådana värden är svåra att få in i en generell modell. Jag tror att de även extrapolerar priset över värdeområdesgränserna. om det varit för få försäljningar inom området av fastigheter med någon viss typ av avvikande egenskap.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 706 inlägg
Det är inte aktuellt här. Mitt på Tjörn, lantligt med skog och åkrar. Halvmil till havet. Ingen kollektivtrafik att tala om. Normalt förtätat område utan kommunalt avlopp och vatten. Normalstora tomter med normalstora hus och normaldyra bilar parkerade utanför. 🙂
Ja, det är viktigt med rätt begrepp. Förutom det uppenbara att avgiften går till kommunen och skatten till skatteverket så har ju avgiften ett maxtak till skillnad från skatten.Johan Gunverth skrev:
Men jag håller med hempularen om att det troligen är några avvikande fastigheter i närområdet som (felaktigt?) har dragit upp värdet.
Våran sommarstuga har i många år haft taxeringsvärden runt 60-70 tusen varav byggnaden inte har räknats för att värdet har varit under 50 000. Helt plötsligt byggde den enda grannen vi har nytt, så nu är taxeringsvärdet 600 000 varav byggnaden är värd 430 000 utan att vi har gjort mycket mer än klippt gräsmattan...
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 706 inlägg
Jag kan tyvärr bara se historik till 1997. Det har långsamt puttrat upp till 600’ taxeringsvärde och nu 300’ i troligt försäljningsvärde. En likadan tomt har legat ute på försäljning i 5 år till 350’. Det är i princip inga fastigheter med uppförda villor som säljs, utan obebyggda tomter som bebyggs. Ungefär 10 sedan 1997. Övrigt är gamla sommarstugor som har byggts från 1973 och framåt då området avstyckades. Runt 100 tomter totalt. Det mesta verkar ha byggts på 80-talet.
Och det är absolut inget ”krösusområde”.
Och det är absolut inget ”krösusområde”.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 706 inlägg