Byggahus.se
Hej

Skulle behöva någons expertis gällande vår VALCO 139 j som jag försöker få igång. Pumpen hämtar vatten med sugslang från en gammal brunn (se bild) som i sin tur trycker ut vattnet till utkastaren för bevattning. När jag kopplar in pumpen i ett el uttag surrar den endast, som att den vill igång med orkar inte. Hade stickkontakt inne en längre stund igår för att undersöka vilket resulterade i att kondensatorn (grå cylinder del) blev varm och börja ryka. Avbröt felsökandet för kvällen..
Gammal brunn med sugslang som skymtar i vattnet, omgiven av cirkulära murade väggar med jord och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En VALCO 139 j vattenpump på ett svart bord med sugslang, kondensator, och röda och blå komponenter.
Skapa konto

Idag har jag märkt att drivaxeln som går mellan kylfläkt och pumphjul ej snurrar fritt när jag snurrade på kylfläkt för hand, så tänkte att pumpen var igensatt. Har nu öppnat upp den och ingen expert inom området men såg inte allt för illa ut? Se bilder
Person pekar på drivaxeln av en demonterad VALCO 139 j-pump på ett trägolv.
Skapa konto
Öppen vattenpump med synligt pumphjul, rost och smuts på ytan, placerad på grusunderlag, nära en persons jeansklädda ben.
Skapa konto

Min fråga är nu hur trög ett pumphjul är när man snurrar för hand? Kanske svårt att sätta fingret på vad det är men skulle behöva någon att ha lite som bollplank.

Går motorn utan pumphuset påkopplat?

S stugan_i_skogen skrev:
Går motorn utan pumphuset påkopplat?
Nej, provade precis. Rör sig lite sen fastnar/orkar den inte mer.

Skulle vilja få loss pumphjul för att se hur det ser ut bakom..

R Ragnarr skrev:
Nej, provade precis. Rör sig lite sen fastnar/orkar den inte mer.
Kolla kondensatorn, tänker jag?

Bästa svaret

S stugan_i_skogen skrev:
Kolla kondensatorn, tänker jag?
Goda nyheter! Fick precis igång den, krävdes en del wd40 från alla hörn och kanter där drivaxeln finns:):)

• Gilla
  • Älska
Skumpen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.