Byggahus.se

Valchromat som bänkskiva?

1. S
    Medlem Nivå 3
    Är det någon som har erfarenhet av hur valchromat (http://www.traimporten.se/nyheter.htm) funkar som bänkskiva i köket? Jag är rätt sugen då det verkar både snyggt och billigt, men är det verkligen praktiskt? På nätet finns förvånansvärt få erfarenheter från just användning i kök. Det står ju att den ska vara "fuktbeständig", men vanlig MDF i sig känns ju ganska kexig och är inget man skulle sätta runt vask och spis direkt... Alternativet är att ta laminat, jag måste ha en lösning som är både praktiskt och billig (slarvig sambo hemma som slabbar ner allt för jämnan). Jag vill ha en gråsvart skiva, gärna så mörk som möjligt, men allt som finns är ju bara trista stenimitationer (och så virrvarr antracit förstås, vilken jag ju i och för sig skulle kunna tänka mig)...

Nåväl. Jag tänker mig att det kanske är som ett mellanting mellan laminat och massivt trä; man skulle inte krana ur en bag-in-box och låta det torka in över natten (som man gladeligen kan med laminat), men man slipper all den underhållning och försiktighet som krävs med en massiv bänkskiva.

Någon som har några synpunkter?

2. S
    Medlem Nivå 3
    • Laddar…
  3. Illunion
    Medlem Nivå 4
    Hum. MDF är som vi alla vet ett mycket sugande material, så hur skulle denna "Fuktbeständiga" skiva kunna vara mer "underhållsfri" än en väl oljad Mahogny-skiva?
    Dessutom, att den är Fuktbeständig låter inte vidare trevligt för om detta ska funka måste skivan vara Packad med kemikalier och vem vill ha detta vid mathanteringen..

Nej. Köp Mahogny, Teak eller Valnöt. Dränk i Linolja.

Å andra sidan; om du Lackar skivan ordentligt kan du lätt få årets fräckaste bänkskiva.

4. B
    Medlem Nivå 1
    Jag lackar den med vanlig golvlack och använder som matsalsbord. Funkar hur bra som helst och ser riktigt fint ut.

Följ min totalrenovering här www.byggaombloggen.com