Byggahus.se

VAL: TS 55 EBQ-Plus-FS eller TS 75 EBQ-Plus-FS ?

1. S
    Medlem · 122 inlägg

serdt

Medlem
    Hallå,

Har lite mer allvarligt börjat fundera på såg med skena, och eftersom det i vilket fall handlar om liknande summor tänkte jag göra det lätt för mig och i så fall köra på Festool.

Men så kommer jag till nästa stöttesten, det finns ju både 55 och 75 mm sågdjup.

Vad är åsikterna om det, är den större värd extra pengen? Visst man får rekylstopp (som jag inte greppat vad det är) och större sågdjup. Men den kostar mer och väger mer, så frågan är om det är värt det, kan inte riktigt föreställa mig att behöva kapa mer än 55mm, men å andar sidan kanske min fantasi brister i det hänseendet?

(och ja jag sökte efter liknande trådar men fann ingen)

2. screamin-daemon
    Medlem · - · 854 inlägg
  3. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 314 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Rekylstopp är en liten plastbit som man skruvar fast på skenan för att hindra att sågen kastas bakåt om den skulle hugga. Kan också användas för att ställa in så at sågen inte går framför eller bakom en viss punkt på skenan, om man bara vill såga spår och inte helt dela skivan man sågar i. Den kan köpas till TS55an för ca 130kr.

Jag har en 55a. 75an är rejält mycket större och lite tyngre. Trots detta skulle det nog ändå bli en sådan om jag skulle köpa en ny såg idag. Jag har hittills i princip enbart använt sågen ovanifrån, i bekväm höjd, på ett stabilt bord. Då spelar vikten mindre eller ingen roll. Ska man ha sågen med sig är nog 55an en vinnare.

4. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Valde att köpa 75:an, för djupets skull, men har en 55:a på jobbet. Den är smidigare, men 75:an håller fast skenan mycket bättre. Behöver oftare ta fram tvingarna till 55:an, och 75:an känns betydligt starkare. Skulle helst ha båda, men 75:an är nog den bättre om man bara ska ha en.

5. S
    Medlem · 122 inlägg

serdt

Medlem
    Pratade lite med min fru, som ironiskt nog är mindre snål gällande verktyg än jag, och hon påminde mig att vi faktiskt har en lada som har en del saker som kommer att behövas fixas och att då kanske det större sågdjupet behövs. Måste bege mig och känna på dom.

Hur brukar prutbarheten vara på dessa maskiner?

6. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 314 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    otroligt dålig prutbarhet på maskinerna normalt, däremot borde det kunna finnas lite möjlighet på tillbehören. Jag rekommenderar dig att köpa en extra skena och skarvstycken samt en billig klinga (jag använder tex dewalt 20-series) för att köra i mindre fint material.

7. M
    Medlem · Skåne · 3 123 inlägg

Mats Bengtsson

Medlem
    Var i samma situation för ett år sedan. Efter mycket funderande kom jag fram till att ibland går jag över vad 55an klarar, och i princip aldrig sågar jag med en cirkelsåg på ett sådant sätt att vikten har en betydelse.

Köpte en 75a och har aldrig ågrat det. Har lyckligt ett par gånger konstaterat att det finns lägen (ytterst få) när jag behöver sågdjupet utöver 55an (framförallt om man sågar geringar).

Oberoende av vilket, 75an känns i efterhand som rätt val om man skall ha en enda såg.

Pruta är svårt, men de har ibland paketerbjudanden. Se bara till att du får med en syscontainer och inte tar ett erbjudande där du offrar systainern.

--- Mats ---

8. screamin-daemon
    Medlem · - · 854 inlägg
    Jag får runt 15% på maskiner och 20% på tillbehör, inte så svårt om man orkar gå till ett par återförsäljare. När jag köpte min TS55 för ett tag sen, fick jag 15% direkt. Det gäller veta vad man vill ha och bara gå på priset. Han ska inte få chansen att börja med sitt säljersnack, då är det kört.

9. Mr Handyman

Mr Handyman

Medlem
    Ska man köra grova grejer i ladan tror jag man ska ha en annan cirkelsåg. Det kommer att sätta sina spår på sänksågen och då kan man gå miste om det som den är bäst på. Det finns hantverkare som har fyra sänksågar och ytterligare cirkelsågar för olika ändamål. Men det finns förstås tillfällen när man har nytta av den stora klingan ändå. Dessutom sågar den bättre på 55mm än vad TS55:an gör.

10. Pingler
    Medlem · 235 inlägg

Pingler

Medlem
    Har 55an och en äldre 85.a och den klunsen tar man bara fram när det är dags att klyva ner plank. TS 55 klarar det mesta annars.
    Rekommenderar för övrigt alla som vill köpa grovplank och ta fram finvirke själv att införskaffa en 75 eller 85a, bra klyvklinga och en lång styrlinjal. Jag kör med 3 meters. Man får en helt annan kontroll på klyvningen av plank än när man försöker mata dem genom justersågen. Ingen varmkörning av klingan och betydligt mindre farligt, tycker jag.

11. S
    Medlem · 122 inlägg

serdt

Medlem
    Exakt vad menar du när du säger detta? Att den är maskinellt känslig? Eller?

Tillägg: efter att ha läst lite mer på forumet vad folk säger om sina festool så verkar det som om man ofta sparar till bara ”fin”-arbeten.
    Skulle då kanske en blå bosch med skena kunna vara ett mer allroundalternativ?

Redigerat 20 maj 2008 07:05
  12. Mr Handyman

Mr Handyman

Medlem
    Jag menar bara att man inte kan få allt i ett verktyg. Det man betalar för med sänksågen är bl.a. precisionen, och även om de säkert är hållbara, så är det mindre välbetänkt att riskera den vid grovbyggen, där den heller inte behövs. Till saker som att klyva (nya) golvplank är ju en sänksåg från Festool perfekt till. Tror det var Dr Jerkyll som gjorde det här på forumet för övrigt. Har man en TS75 är det faktiskt värt att köpa en cirkelsåg av annan typ för att spara på Feston.

13. S
    Medlem · 122 inlägg

serdt

Medlem
    Ok, vad jag lite var ute efter var vilka typ av jobb som skulle vara så grova att man skulle spara maskinen från dessa? Och lite om det var själva jobbet i sig som var grovt eller hur man väljer att jobba om man ”bara” ska göra ett grovjobb, om det är begripligt.

14. Mr Handyman

Mr Handyman

Medlem
    Ok, klyva upp gamla brädor och plank skulle jag inte göra med den. Inte heller riskera spikar i någon större omfattning, vilket man inte ska göra med någon handsåg (fast i verkligheten gör man ju ändå det), men ffa inte på en såg där klingan ligger mot tusenlappen. Varken överdriven belastning eller överdrivet dåligt material helt enkelt. Och inte heller nåt väldigt tempo, det är då man har sönder verktygen. Själv kompletterar jag med en C6BU2 t.ex. samt tiger och sticksåg med bimetallblad när det är risk för spik.

15. S
    Medlem · 122 inlägg

serdt

Medlem
    Då tror jag vi har en klar bild av vad du menar. Gissar att det var ladan som gjorde att det dök upp. Men värt att notera att den är för dyr och noggrann för att nyttjas som slitvarg (belastning, tempo) i suspekta arbetsstycken. Cirkelsåg, sticksåg finns, men tigersåg är något jag faktiskt borde införskaffa.
    Det jag fastnat för är ju att kunna kapa rakt och rent hyggligt enkelt, speciellt skivor. Så egentligen kanske en bosch med skena funkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.