9 925 läst · 21 svar
10k läst
21 svar
Val mellan 2 st högtryckstvättar
Sida 1 av 2
Hej
Just nu säljs nu en Nilfisk Alto C 125.3-8 PAD för ca 1995:- där allt ingår. Jag måste ha en tralltvätt så detta paket är ju lockande.
Spec:
KABELLÄNGD (M)5 VOLT (V)230 MOTOR (KW)1.8 STRÖMFÖRBRUKNING7.8 VATTENMÄNGD LÅGTRYCK/HÖGTRYCK L/H520/350 PUMPTRYCK (BAR/MPA)Max. 125/12,5 SLANG LÄNGD (M)8 MAX MATARVATTENTEMPERATUR(°C)40 MÅTT LXBXH (MM)280x250x850 VIKT (KG)9
Denna jämför jag med Kärcher K4.600 med en T-200.
Denna säljs på Järnia för ca 2300:- men då vet jag inte om T-200:a ingår.
Spec:
Tryck (bar/MPa) 20-max. 130/2-max. 13Vattenkapacitet l/tim max. 440Temperatur (°C) upp till 40Effekt (kW) 1,9Vikt utan tillbehör (kg) 13Mått (l x b x h) (mm) 349x395x867Rengöringsmedelstank (l)Kabellängd: 6 m 1
Vilken ska man välja?
Kärchern är lite tyngre och har lite bättre spec men man får nog inte lika mycket för pengarna....
Nån som har erfarenhet av någon maskin?
/Patrik
Just nu säljs nu en Nilfisk Alto C 125.3-8 PAD för ca 1995:- där allt ingår. Jag måste ha en tralltvätt så detta paket är ju lockande.
Spec:
KABELLÄNGD (M)5 VOLT (V)230 MOTOR (KW)1.8 STRÖMFÖRBRUKNING7.8 VATTENMÄNGD LÅGTRYCK/HÖGTRYCK L/H520/350 PUMPTRYCK (BAR/MPA)Max. 125/12,5 SLANG LÄNGD (M)8 MAX MATARVATTENTEMPERATUR(°C)40 MÅTT LXBXH (MM)280x250x850 VIKT (KG)9
Denna jämför jag med Kärcher K4.600 med en T-200.
Denna säljs på Järnia för ca 2300:- men då vet jag inte om T-200:a ingår.
Spec:
Tryck (bar/MPa) 20-max. 130/2-max. 13Vattenkapacitet l/tim max. 440Temperatur (°C) upp till 40Effekt (kW) 1,9Vikt utan tillbehör (kg) 13Mått (l x b x h) (mm) 349x395x867Rengöringsmedelstank (l)Kabellängd: 6 m 1
Vilken ska man välja?
Kärchern är lite tyngre och har lite bättre spec men man får nog inte lika mycket för pengarna....
Nån som har erfarenhet av någon maskin?
/Patrik
Jag har Nilfisken du pratar om. Jag är jätte nöjd, finns nog ingenting att klaga på Den klarar allt jag någon sin använt den till. Men däremot så tror jag att Kärchern är av högre kvalitet så de extra kronorna som man lägger på den kommer man inte ångra. Jag själv letade efter en Kärcher när jag skulle köpa men hittade ingen som var i närheten av vad nilfisken kostade.
Tralltvättarna till högtryckstvättarna är bara skit, kör inte med det. Det bara förstör.
Tralltvättarna till högtryckstvättarna är bara skit, kör inte med det. Det bara förstör.
Tack för infon! Nilfisken har ett pumphus av metall. Det ingår rätt mycket prylar så det lutar nog åt den.
Men jag blir lite konfunderad av vad du säger att inte använda den till tralltvätt. Det är nästan huvudsyftet med varför jag köper den (+ biltvätt). Hur menar du att den förstör trädäcket, flisar den upp?
Men jag blir lite konfunderad av vad du säger att inte använda den till tralltvätt. Det är nästan huvudsyftet med varför jag köper den (+ biltvätt). Hur menar du att den förstör trädäcket, flisar den upp?
tja jag har dålig erfarenhet av Kärcher... har en mellanmodell... Går som den vill ibland, får inte fullt tryck. får jazza med turbomunstyckets skruv ofta för att det överhuvudtaget ska komma nåt vatten... mm mm... Tralltvätten är bra, men då jag inte får fullt tryck i maskinen så blir det en fasligt massa ränder efter den... osv osv.
Pumphus i plast med en liten frysspricka iMilkshaken skrev:tja jag har dålig erfarenhet av Kärcher... har en mellanmodell... Går som den vill ibland, får inte fullt tryck. får jazza med turbomunstyckets skruv ofta för att det överhuvudtaget ska komma nåt vatten... mm mm... Tralltvätten är bra, men då jag inte får fullt tryck i maskinen så blir det en fasligt massa ränder efter den... osv osv.
Kärschers mettaltvättar är av hög kvalitet, de i plast är av låg kvlaitet. som Nimajneb säger, välj pumphus i metall. Har int ekolla på ett par år, men för Kärscher tror jag du måste upp i 5. serien för det.ByggareNick skrev:Jag har Nilfisken du pratar om. Jag är jätte nöjd, finns nog ingenting att klaga på Den klarar allt jag någon sin använt den till. Men däremot så tror jag att Kärchern är av högre kvalitet så de extra kronorna som man lägger på den kommer man inte ångra. Jag själv letade efter en Kärcher när jag skulle köpa men hittade ingen som var i närheten av vad nilfisken kostade.
--- Mats ---
Det stämmer. När jag kollade för ett par år sedan var det 5.80 och uppåt som har pumphus i metall. Då är det aluminium som gäller, högre upp i serierna finns även hus i mässing.Mats Bengtsson skrev:
Vet inget om de båda modeller du tittar på. Däremot är tipset att köpa den kraftigaste ( typ dyraste) du har råd med, sköter du den så har du den 10-20 år. (MIn Kärcher är nu bortåt 20 år gammal men fullt ok.) Små svaga högtryckstvättar kan man ersätta med ett lagom hårt tryck mellan tumme och pekfinger på vattenslangen, - det är effekten (högt flöde och tryck) som räknas / biter på smutsen.
Tralltvätt sliter definitivt på trallen. Kör längs plankorna och ha munstycket i ständig rörelse annars blir det ränder och cirklar.
Tralltvätt sliter definitivt på trallen. Kör längs plankorna och ha munstycket i ständig rörelse annars blir det ränder och cirklar.
Kvaliten på Kärcher och Alto har ju inte blivit bättre med åren och det jag brukar gå på är att Kärcher fortfarande är den bättre att ha med att göra när det är blir fel eller om man behöver delar eller service...