Byggahus.se
Hej,

Jag ska gjuta ett betongfundament hemma och planerar nu att införskaffa en betongblandare.

Som jag har förstått det så finns det tre typer av blandare på marknaden.

Frifallsblandare (även kallad tombola) där trumman roterar.

Tvångsblandaren där trumman sitter fast och skovlar roterar inuti.

Handhållen blandare som påminner om en vanlig stavmixer.

Jag är inte riktigt säker på vilken av dessa jag ska välja så om någon av er har några råd kring vilken jag bör välja och vad som är bra och dåligt med respektive sort så tas denna information tacksamt emot.

Hur mycket ska du gjuta? Betongbil brukar snabbt bli ett bra alternativ.

c:a 120 liter tror jag.

Hur stora mängder ska man komma upp i för att en betongbil ska bli ett bra alternativ?

Redigerat:
KTH student skrev:
c:a 120 liter tror jag.

Hur stora mängder ska man komma upp i för att en betongbil ska bli ett bra alternativ?
Några kubik. 120 liter är ett vispjobb, dvs kraftig borrmaskin med visp + ett antal spannar. Vad ska du bygga för något?

C
120 liter = 10 säckar ungefär (25 kilos), det är inte så farligt, gör det i en tombola om du kan hyra eller låna en, annars med handhållen.

Jag har nu gjutit ca 30 ton (d.v.s. 30 pall) med en frifallsblandare från Jula i somras, tror jag betalade 2300 kr för den. Men så här i efterhand så tycker jag att det hade varit klokare om jag hade köpt den lite dyrare från Bauhaus, tror det ligger någonstans mellan 3500-4500 kr. Den har riktiga kugg längs trummans mittaxel istället för nedpressade hål som den där Julas snikvarianten har. Eftersom det låter väldigt mycket i och med att det är dålig passform i kuggbandet så det skramlar något oerhört och det stör grannarna.

De flesta färdigblandade betongsäckar ska blandas med visp/omrörare eller frifallsblandare, ganska ofta står det på förpackningen att de inte är avsedda för tvångsblandare.

Vet du med säkerhet att du kommer att gjuta mer är det lika bra att köpa dig en frifallsblandare. Är det enbart 120 liter och du kommer inte gjuta mer i framtiden tycker jag du ska hyra en. Visp är inte så bra för det tar rätt lång tid och det blir stressigt för man vill ju att betongen ska bli ett enda stycke och inte hinna torka medan man håller på och vispa nästa säck. I en normalstor frifallsblandare (typ 130 liter) får du plats med 3-4 säck så det blir ca 3 omgångar för din del och hela arbetet borde vara klart på 30-50 min. Med en visp tar det 2-3 timmar att blanda 10 säck. Med andra ord har första blandningen hunnit härda när du kommer med sista säcken.

Det var bra tips, bortsett från att blandningstiden med visp är kraftigt överdriven. 2-3 timmar för 10 säck skulle betyda. 12-18 minuter per säck. I verkligheten klarar man sig på några minuter per säck, men det kräver att man är en som vispar och en som springer runt och servar den vispande. Håller man på ensam skulle jag påstå att man klarar sig på 90 minuter. Att en frifallsblandare är mycket snabbare är det ingen tvekan om. Dessutom kan man ta hand om betongen när tombolan blandar av sig själv.

Tänk också på att betongvispning inte är ett jobb för vanliga borrmaskiner. De går sönder.

Hehe, jag tänkte på totala arbetstiden och inte bara omröringstiden. Det var lite slarvigt formulerat. Däremot är det värt att notera att blandningstiden för en visp är längre än frifallsblandare. Beroende på betongfabrikaten så brukar det stå på förpackningen i stil med "frifallsblandare ca 7-10 min, visp ca 15 min" eller liknande.
Men om vederbörande köper bra betong, från Weber eller liknande så kan han kapa en del i tid.

hej igen

Platsen jag ska gjuta på i trädgården ligger en bra bit från närmaste väg och jag funderar nu på hur jag ska transportera cementen till platsen. Terrängen är också rätt så eländing med lervälling här och var så det kan bli svårt att köra en skottkärra utan att fastna med hjulet någonstans på vägen.

Avståndet mellan vägen och platsen är cirka 100 meter.

Någon som har några bra förslag?

KTH student skrev:
hej igen

Platsen jag ska gjuta på i trädgården ligger en bra bit från närmaste väg och jag funderar nu på hur jag ska transportera cementen till platsen. Terrängen är också rätt så eländing med lervälling här och var så det kan bli svårt att köra en skottkärra utan att fastna med hjulet någonstans på vägen.

Avståndet mellan vägen och platsen är cirka 100 meter.

Någon som har några bra förslag?
Har du ström där du ska gjuta? Jag hade som sagt använt visp+ett antal spannar+medhjälpare. Det kommer inte att bränna innan du är klar. Har du inte en riktig vispmaskin så är det ett antal borrmaskiner som får jobba i skift - när du inte använder dem så ska de gå på fullvarv, utan visp monterad, rakt ut i luften, vilket ger kylning. Kraftiga maskiner med lågt varvtal krävs. Jag hade burit betongsäckarna på ryggen dit du ska gjuta, så otroligt tunga är de inte.

Tyvärr ingen ström

E
bjud in 4 vänner på gjutar dag med öl och mat.blanda bruket med skyffel i skottkärra på plats.använd minst två skottkärror .:)Man får brutala underarmar på köpet.

Hemmakatten
Lite betongsäckar 100 meter är väl ingenting! (När vår sjöbod/gäststuga byggdes fick i princip allt byggmaterial (utom takstolar o tegel) bäras för hand.) Lägg ut några gamla plankor eller granris på de värsta lerställena så klara du galant att köra skott kärran över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.