Halloj. Vi måste åtgärda vårt vatten som har höga halter järn+mangan. Borrad brunn från 2015. Järnet ligger på över 4.5mg/liter vilket gör det mer eller mindre olämpligt för hushållsändamål. Manganet ligger på 512 ug/liter.
Har pratat med bl.a Bravatten och de rekommenderar:
1 st järn+pH-höjande filter (JC 600 Excellent)
1 st manganfilter (H 400 Elit)
Detta skulle ink. installation kosta 30900:- plus 24500:-. Totalt 55400:-.
Jag frågade om det är någon idé att testa med en tätningsmanschett i brunnen, och de menar att det SKULLE kunna hjälpa mot humus och att vi då bara behöver ett järnfilter. Men inga garantier.
Så..... vad säger ni som är lite mer insatta? I vilken ände ska vi börja? Är det t.ex värt att lägga någon tusenlapp på inspektion av brunnen innan vi tar nästa steg? För att kolla skicket?
Jag lämnar över micken....
Har pratat med bl.a Bravatten och de rekommenderar:
1 st järn+pH-höjande filter (JC 600 Excellent)
1 st manganfilter (H 400 Elit)
Detta skulle ink. installation kosta 30900:- plus 24500:-. Totalt 55400:-.
Jag frågade om det är någon idé att testa med en tätningsmanschett i brunnen, och de menar att det SKULLE kunna hjälpa mot humus och att vi då bara behöver ett järnfilter. Men inga garantier.
Så..... vad säger ni som är lite mer insatta? I vilken ände ska vi börja? Är det t.ex värt att lägga någon tusenlapp på inspektion av brunnen innan vi tar nästa steg? För att kolla skicket?
Jag lämnar över micken....
Om du ska installera filter måste du ha en hydropress före filtren så att vattnet inte utsätts för tillskott av syre. Med en hydrofor blandas vatten och syre vilket gör att järnet omvandlas. ’En variant är ett kombi filter från Brava vattenrening som vi valde - har också mycket järn och mangan.
Hur är det med salthalten ?
Har du kollat för radon. ’Känns som du inte har gjort ett stort vattentest från en ackrediterad institut.
Hur är det med salthalten ?
Har du kollat för radon. ’Känns som du inte har gjort ett stort vattentest från en ackrediterad institut.
Vi har hydropress före. Det var isåfall snack om att installera filterna i badrummet där vi har inkommande vatten. Hydropressen har vi utomhus i grop.S saltet skrev:
Edit: men pga platsbrist vid hydropressen blir det troligen inomhus
Vi har järn och mangan i vårt vatten och skaffade ett enda filter för båda problemen ifrån Callidus i Kållered. Kostade ca 30.000 år 2017. Funkat perfekt de år vi haft filtret.
Ska ta in flera offerter från flera olika installatörer.
Men i och med att järnhalterna är så pass höga känns det som att vi kommer få köpa flaskvatten alt. ta från pump en bit bort från oss tills vi fått bukt med detta?
Vi har små kids också och de ska ju inte ha i sig dessa mängder....
Men i och med att järnhalterna är så pass höga känns det som att vi kommer få köpa flaskvatten alt. ta från pump en bit bort från oss tills vi fått bukt med detta?
Vi har små kids också och de ska ju inte ha i sig dessa mängder....
Redigerat:
Har haft en filterfirma hos oss och kollat förhållandena för vattenfilter.
Lärde mig att i och med att filtret backspolar saltvatten kan vi inte koppla det till vårt BDT-avlopp då markbädden inte gillar saltvatten.
Ena alternativet är att vi sätter filtret i badrummet och gör hål i väggen för att dra ut backspolningen i diket.
Andra alternativet (vilket vi lutar mer åt) är att sätta filtret ute vid dricksvattenbrunnen. Då filtret måste stå frostfritt är planen att bygga in det i ett kommande isolerat skjul som vi även kan använda som förvaring för diverse redskap. Då slår vi två flugor i en smäll.
Det vi måste kolla nu är att det är OK att släppa ut saltvatten i diket bakom huset. (Någon som har koll på hur det brukar vara?)
Sen behöver vi även då bygga detta skjul.
To be continued...
Lärde mig att i och med att filtret backspolar saltvatten kan vi inte koppla det till vårt BDT-avlopp då markbädden inte gillar saltvatten.
Ena alternativet är att vi sätter filtret i badrummet och gör hål i väggen för att dra ut backspolningen i diket.
Andra alternativet (vilket vi lutar mer åt) är att sätta filtret ute vid dricksvattenbrunnen. Då filtret måste stå frostfritt är planen att bygga in det i ett kommande isolerat skjul som vi även kan använda som förvaring för diverse redskap. Då slår vi två flugor i en smäll.
Det vi måste kolla nu är att det är OK att släppa ut saltvatten i diket bakom huset. (Någon som har koll på hur det brukar vara?)
To be continued...
Det var som jag skrev i inlägg fem. Inget saltvatten i avlopp.
vi har ett separat pumphus där vi har våra filter och radonavskiljare. Har djupborrad brunn 70 meter.
Vi har eget grävt avlopp för saltvattnet som mynnar ut i en egen stenkista.
vi har ett separat pumphus där vi har våra filter och radonavskiljare. Har djupborrad brunn 70 meter.
Vi har eget grävt avlopp för saltvattnet som mynnar ut i en egen stenkista.
B Beckidekk skrev:Har haft en filterfirma hos oss och kollat förhållandena för vattenfilter.
To be continued...
Liknande trådar
-
Kap- & gersåg, val av storlek på klinga och längd på stativ.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Val av färg på husgrund, hus i äggskalsvitt S-0502-y
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilket Luft-Vatten Värmesystem ska jag välja ?
Värmepumpar -
Vattenfilter - vad skall man välja
Vatten & Avlopp -
Vattenfilter - kvalitetsmärke?
Vatten & Avlopp