Hej,
Jag fick en offert på ett vatten buret golv värme system från NIBE av en installatör där de menade att detta skulle vara det bästa för mig och mitt hus.
Saken är den att jag har en osiolerad grund och tanken är den att det inte skall bilas ut något där bara läggas en cellskiva med spår som det ser ut nu. Jag har försökt att skapa mig en uppfattning om vad som gäller just för grunden för att få en så hög verkningsgrad som möjligt för golvärmen så krävs det minst 250mm isolering under grunden? Jag är ingen expert men det att installera en cellplast skiva på 25mm kontra minst 250mm isloering under grunden är för mig stor skillnad och låter att golvet inte blir speciellt effektivt.
Tanken är att jag skall byta alla golv på bottenvåningen som är på ca 70 kvm av totallt 112 kvm av huset och då var min tanke att golvvärme är väldigt behagligt och ger en mycket skönt innomhus klimat men är det verkligen rekommenderad att använda det för uppvärmingen av hustet om man har en sådan grund som jag har? Vilka alternativ har jag till golv värme för att göra det kostnads effektivt?
Alternativ 2 är sett luft/vatten system till radiatorer som Nibe säljer (Split). Har du en uppfattning hur installations kostnaden ser ut kontra vattenburen golvvärme eller el-golvvärme ex.T2 röd med reflektor platta?
Alternativ 3 är att sätta olje element med någon smart central styrning samt isolera under golvet för att få upp värmen mot fötterna.
Utöver detta kommer jag byta alla fönster till energi glas samt byta dörrar och tilläggsisolera vinden.
Jag är tacksam för alla förslag ni kan ge.