Val av värmesystem...

217 läst  4 svar

Nästa tråd i Värme allmänt
  1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har nyligen köpt ett gammalt soldattorp (som sedermera byggts ut) i nordvästra Skåne. En av alla saker som vi visste om att vi behövde ordna inom en snar framtid var uppvärmningssystemet. Systemet är vattenburet, huset ruggigt dåligt isolerat cirka 120kvm och tomten stor!

Idag har vi en äldre luft-vattenpump som tyvärr inte håller måttet, den är uttjänt helt enkelt. I huset finns även en pelletspanna som i dagsläget inte fungerar, då brännaren har gett upp. Viss stödvärme får vi även från kakelugnen som vi använder rätt så flitigt.

Nu behöver jag råd kring uppvärmning. Vad ska vi satsa på? Högst värderar vi långsiktig ekonomi (drift), därefter kortsiktig ekonomi (inköp) och sist bekvämlighet. Då vi har tillgång till billig ved har detta lett mig till att fundera kring att installera en begagnad vedpanna.

Många verkar det vara som väljer bekvämlighet och väljer bort sin gamla välfungerande vedpanna till förmån för jord-/bergvärme...

Är det en dålig idé att år 2018 (med tanke på nya miljökrav, framtida vedpriser mm) lägga slantarna på en begagnad vedpanna?

Idag gör vi av med cirka 18000 kWh/år på två personer. Inte en oansenlig del av det går till uppvärmning.

Tacksam för alla kommentarer/synpunkter mm!

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Finns det utrymme att installera ett par rejäla acc-tankar?
    Ett alternativ kan ju vara en kombipanna ved/pellets..

3. E
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Ja. Utrymme för ett par skapliga ack.tankar finns, tänker mig cirka 1500-2000l. Kombipanna är förstås ett alternativ, har inte kollat upp det!
    Hälsningar

4. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Nu fram till sommaren så kommer det ju ibland ut mycket lätt begagnade anläggningar till en vettig peng på Blocket, så håll koll. Fynden går fort, som vanligt.

5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 11
    Ny luft-vatten värmepump eller som nämnt beggad panna för den som inte har något emot lite arbete

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: