5 526 läst · 127 svar
6k läst
127 svar
Val av värmesystem
Det är väl det som gjort att jag från början funderat på lvvp från början med ev solfångare/solceller för/om jag vill sänka ytterligare elkostnaden. I och med att man ändå lånar till huset så blir ju investeringarna i dessa inte stor del av månadskostnaden på lånet, så därav blir ju istället månadskostnaden + framtida kostnader mer intressantare och man vill kika lite i spåkulan. Du har helt rätt en poäng i att tekniken utvecklas och vi har nog bara sett början på den, och därav är jag inne på solmöjligheterna då de är kostnadsfria förutom inköpet, och kan ända hjälpa till att sänka månadskostnaden. Däremot nackdelen är ju att de fungerar som bäst när behovet är som minst.Cancerman_777 skrev:
Beroende på var i landet huset ligger så förekommer totalt olika behov. Här i Skåne, Blekinge och andra sydliga landskap, så behövs ingen värme i huset över sommaren, utan snarare kyla. Här nere klarar du dig helt på llvp (en för varje plan) och en vvb. Billigare och mer uppdaterat än så blir det inte. En större anläggning lever oftast längre, men då sitter du också fast med samma teknologi en längre period. En llvp håller 10 år ungefär, och under de 10 åren så har tekniken avsevärt effektiviseras, så när du byter ut den första generationen i ditt hus, så får du nya garantier OCH en prestanda ökning (= lägre driftkostnader) på köpet. Idag får du en installerad och klar för 10-15 kkr.
Sedan kan du alltid sänka varmvatten kostnaden med tex solfångare, och göra den delen av boendet än mer effektiv.
Är huset I kallare regioner så är det nog vettigt med vattenburet som du är inne på.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Jag läser inte varenda TS profiler. Så ja, det är möjligt, men det är inte otänkbart att det gäller andra landskap.
Se nu till så att du får ett system som kan kyla huset. Stora glaspartier är som bäddat för en torrbastu sommartid.
Nu har jag inga stora glaspartier och huset är vitt med ljust tak. Det är ändå omöjligt att få ner inomhustemperaturen under 26 grader sommartid.
Nu har jag inga stora glaspartier och huset är vitt med ljust tak. Det är ändå omöjligt att få ner inomhustemperaturen under 26 grader sommartid.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Lvvp är inte samma som llvp. Lvvp lever ca 20 år och kostar minst det dubbla, om inte tredubbla, och har ändå samma begränsningar som llvp vad gäller att utvinna värme ur kall luft. Om du kan köra Lvvp så kan du köra llvp, och då är absolut min rekommendation att köra llvp.
Det är liksom ganska skönt att kunna förnya värmesystemet på en månadslön
Även om 120 kkr inte är mycket I sammanhanget, så är det f-n så mycket mer än 30 kkr. Och det skall återbetalas oavsett vad. De 80 kkr kan jag ha mycket roligare för, kan jag lova. Tex att sätta solfångare, eller en lite större solcellsanläggning. Då har du det på köpet OCH än lägre driftskostnader. Så ja...llvp säger jag.
Jag lever med tre llvp och el vvb. De kostar mig ca 6500 per år att driva. 150 kvm som värms, kyls, avfukta efter behov och årstid, två vuxna, 1,5 plan med hel källare. Inlandsklimat i Skåne.
Det är liksom ganska skönt att kunna förnya värmesystemet på en månadslön
Även om 120 kkr inte är mycket I sammanhanget, så är det f-n så mycket mer än 30 kkr. Och det skall återbetalas oavsett vad. De 80 kkr kan jag ha mycket roligare för, kan jag lova. Tex att sätta solfångare, eller en lite större solcellsanläggning. Då har du det på köpet OCH än lägre driftskostnader. Så ja...llvp säger jag.
Jag lever med tre llvp och el vvb. De kostar mig ca 6500 per år att driva. 150 kvm som värms, kyls, avfukta efter behov och årstid, två vuxna, 1,5 plan med hel källare. Inlandsklimat i Skåne.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Det är en baggis med llvp, kan jag säga. Det är gött att sova i 18 graderNyfniken skrev:
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Personligen tycker jag ett nybyggt hus 2017 SKA ha minst 2 saker!
Det första är en fristående FTX anläggning, modern ventilation där man har möjlighet att styra alla parametrar med god precision, värma, kyla, rena, "placera".
Det andra är ett lågtempererat vattenburet system, gärna golvvärme alt. radiatorer.
Detta värmesystem samt VV värmer man med antingen berg, mark eller LVVP!
Det kan man sedan docka med ex solfångare för att få ner elförbrukningen ännu mer, men knappast lita på som värmekälla enbart.
-Frånluftsvärmepump är en billig genväg.
-LLVP måste kompletteras med direktverkande VVB vilket inte är speciellt modernt, de förlitar sig dessutom på luftburen värme vilket ger dålig komfort och onödigt fläktljud! Passar verkligen inte in i ett nybyggt hus!
Det första är en fristående FTX anläggning, modern ventilation där man har möjlighet att styra alla parametrar med god precision, värma, kyla, rena, "placera".
Det andra är ett lågtempererat vattenburet system, gärna golvvärme alt. radiatorer.
Det kan man sedan docka med ex solfångare för att få ner elförbrukningen ännu mer, men knappast lita på som värmekälla enbart.
-LLVP måste kompletteras med direktverkande VVB vilket inte är speciellt modernt, de förlitar sig dessutom på luftburen värme vilket ger dålig komfort och onödigt fläktljud! Passar verkligen inte in i ett nybyggt hus!
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Radiatorer är i mina ögon extremt förlegade. Dessutom försvårar de möblering, är oftast vansinnigt fula och det är lång startsträcka från kallt rum till varmt. De kan inte kyla; skulle man vända på värmepumpen och kyla med dem så blir det kondens på dem och så blir det till att torka golv.P Patrik Lidstedt skrev:Personligen tycker jag ett nybyggt hus 2017 SKA ha minst 2 saker!
Golvvärme är I så fall långt bättre, men samma nackdel; kyler inte tillfredsställande.
"Vad ett hus 2017 skall ha"...det känns verkligen som en förlegad syn. Det är väl strunt samma vad man har för system så länge huset fungerar som man vill, huset mår bra och det är miljövänligt.
Jag skulle vilja säga att llvp sitter som en smäck i ett nybyggt hus, då den täcker 80-90 % av årets alla dagar med endast llvp vad gäller värme.
Om el-vvb är omodernt, så borde väl även värmepumpsbaserade lösningar vara omodernt? När det är kallt ute och all produktion går åt till värme, så värms ju vattnet med elpatron...
Nä. Jag ställer mig verkligen inte bakom de tankarna du uttrycker. De känns stagnerade och förlegade.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Om det finns el, så varför inte en llvp i stugan? Enklare installation än att dra rör, sätta radiatorer/lägga golvvärme.N Nygge72 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
En värmepump går ju sällan konstant, den hinner både göra värme och varmvatten.Cancerman_777 skrev:
Radiatorer är i mina ögon extremt förlegade. Dessutom försvårar de möblering, är oftast vansinnigt fula och det är lång startsträcka från kallt rum till varmt. De kan inte kyla; skulle man vända på värmepumpen och kyla med dem så blir det kondens på dem och så blir det till att torka golv.
Golvvärme är I så fall långt bättre, men samma nackdel; kyler inte tillfredsställande.
"Vad ett hus 2017 skall ha"...det känns verkligen som en förlegad syn. Det är väl strunt samma vad man har för system så länge huset fungerar som man vill, huset mår bra och det är miljövänligt.
Jag skulle vilja säga att llvp sitter som en smäck i ett nybyggt hus, då den täcker 80-90 % av årets alla dagar med endast llvp vad gäller värme.
Om el-vvb är omodernt, så borde väl även värmepumpsbaserade lösningar vara omodernt? När det är kallt ute och all produktion går åt till värme, så värms ju vattnet med elpatron...
Nä. Jag ställer mig verkligen inte bakom de tankarna du uttrycker. De känns stagnerade och förlegade.
Självklart är golvärme att föredra. Som jag skrev.
LLVP är en bra produkt, men den är inte bäst när du har möjligheten att bygga ett nytt värmesystem från grunden.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Så när det är - 25 så tror du att en värmepump har speciellt mycket över för varmvatten? Det betvivlar jag starkt. Oavsett vad, så MÅSTE värmepumpslösningar använda elpatronen för att döda bakterier. Nä, att det skulle vara omodernt med en el-vvb får stå för dig. Jag tror och hoppas inte många håller med dig.P Patrik Lidstedt skrev:
Du skrev golvvärme alternativt radiatorer. Du adresserar dessutom inte problemet med att det inte kan kyla ordentligt. Det är en parameter i begreppet komfort, väl?
Vad gör den till ett sämre alternativ än mångfalt dyrare och klumpigare lösningar?
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
En Bergvärmepump arbetar kanonfint även om det är -25 grader ute. Så JA i ett nybyggt väl isolerat hus med FTX så klarar den antagligen mer ändå!?Cancerman_777 skrev:
Så när det är - 25 så tror du att en värmepump har speciellt mycket över för varmvatten? Det betvivlar jag starkt. Oavsett vad, så MÅSTE värmepumpslösningar använda elpatronen för att döda bakterier. Nä, att det skulle vara omodernt med en el-vvb får stå för dig. Jag tror och hoppas inte många håller med dig.
Du skrev golvvärme alternativt radiatorer. Du adresserar dessutom inte problemet med att det inte kan kyla ordentligt. Det är en parameter i begreppet komfort, väl?
Vad gör den till ett sämre alternativ än mångfalt dyrare och klumpigare lösningar?
Med bra borrhål för frikyla och kylbatterier på FTXn så kyler dem bra.
Även LVVP med typ split funktion kan gå som rena kylmaskiner.
På tal om klumpig lösning så känns väl inte 3 stycken LLVP som någon vinnare? Eller?
Klart den kan göra varmvatten om man har dimensionerat rätt och byggt systemet korrekt. Klarar den inte det så har man gjort fel anser jag.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Det var inte frågan om huruvida den fungerar gear eller inte, utan om hur mycket som kan avsättas till varmvatten. Jag kan säga att det inte är mycket, baserat på en god väns installation.P Patrik Lidstedt skrev:En Bergvärmepump arbetar kanonfint även om det är -25 grader ute. Så JA i ett nybyggt väl isolerat hus med FTX så klarar den antagligen mer ändå!?
Med bra borrhål för frikyla och kylbatterier på FTXn så kyler dem bra.
Även LVVP med typ split funktion kan gå som rena kylmaskiner.
På tal om klumpig lösning så känns väl inte 3 stycken LLVP som någon vinnare? Eller?
På fullaste allvar...borra och kylbatteri. Vad går det loss på? 100 kkr?
Ja, men hur kyler du ett hus med lvvp med radiatorer eller golvvärme utan att det blir kondens som droppar ner golvet (radiatorer) och hur får du upp kyla så att inte endast fötterna kyls (golvvärme)?
Så rördragning för 50 kkr minst, ett system för 100 kkr och en borra och ftx för ytterligare 100 kkr tycker du känns som ett vettigt alternativ till en investering på max 45 kkr? Ehhh...
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Nu blev det mycket siffror hörröduCancerman_777 skrev:
Det var inte frågan om huruvida den fungerar gear eller inte, utan om hur mycket som kan avsättas till varmvatten. Jag kan säga att det inte är mycket, baserat på en god väns installation.
På fullaste allvar...borra och kylbatteri. Vad går det loss på? 100 kkr?
Ja, men hur kyler du ett hus med lvvp med radiatorer eller golvvärme utan att det blir kondens som droppar ner golvet (radiatorer) och hur får du upp kyla så att inte endast fötterna kyls (golvvärme)?
Så rördragning för 50 kkr minst, ett system för 100 kkr och en borra och ftx för ytterligare 100 kkr tycker du känns som ett vettigt alternativ till en investering på max 45 kkr? Ehhh...
Tagga ner lite.
Det var väl inte snack om att vi skulle bygga det billigaste värmesystemet?
Ta lite luft nu så får vi se om det dyker upp någon mer som vill hänga upp 3 brödrostar på husväggen och hävda sig!