T
Har ett gammalt timrat torp med äldre standard som vi planerar att bygga till i varsin kortände. Fritidshus men med möjlighet att bli permanent om andan faller på senare. På ena sidan är det tänkt att öppna upp ett rejält valv ut till ett rejält glasat rum, avsedd som matplats året runt. Underlaget där är en ojämn bergknalle. Grundläggningsmetod plintbyggt och träbjälklag eller gjuten platta. Typ av golv ej beslutat. I andra änden blir det ett större tillbygge för vardagsrum, tvättsuga och lite större badrum, sannolikt med ovanvåning med sovrum. Grundläggningsmetod sannolikt skumglasfylld i mark med träbjälklag och trägolv, men klinker i tvättsuga och badrum.
Funderar på uppvärmningsalternativen och dess för/emot. Nuvarande äldre del är rätt dåligt isolerat men det funkar om man inte är så kräsen med att tvunget ha jämn innetemp, vilket vi inte är. LLVP i angränsande rum i den änden av huset där uterummet ska byggas, täljstenskamin och modern vedspis. VVB för tappvarmvatten. Solinstrålning inte så bra vid låg sol pga skuggning av skog så solenergi inte speciellt attraktivt. Att dra vattenburen värme i befintligt hus lockar inte (riva upp golv och fylla torpargrund med skumglas och lägga golvvärmeslang, eller dra en massa utvändiga radiatorrör och montera möbleringsovänliga radiatorer, annars hade så klart ett vattenburet värmesystem med bergVP för rubbet säkert gett jämnast komfort och låg driftskostnad.
Vill absolut ha en tyngre eldstad typ kakelugn, Tulikivi täljstensugn etc i det nya vardagsrummet, i det större tillbygget så där går en hel del pengar iom ny skorsten till den samt samma peng på eldstaden. Tänker en LLVP i nedre hallen mellan vardagsrummet och änden av tillbygget där tvättstuga och badrum hamnar. Hur värma tvättstuga och badrum och uterum? Nuvarande LLVP kan ev. flyttas ut till uterummet och peka in i gamla delen. Elektrisk golvvärme där också för att inte få väldigt kallt golv eller hur pass kalla blir golven vid välisoldrat bjälklag egentligen? Badrum och tvättstuga kommer naturligtvis inte att få så stor del av värmen från LLVP och lokaleldstaden i det större bygget då dessa utrymmen inte har en öppen planlösning, samt ligger i ände av byggnad. Elektrisk golvvärme i tvättstugan och badrummet? Känns som att golvvärmen även med välisolerad grund kan komma att bli kostsam i drift....Sett det nämnas intilligent elektrisk golvvärme, tips på bra produkter? Tänker att speciellt om man har våtrumsmatta kan det va smart om golvvärmen har koll på om vissa delar är täckta av saker etc men även ev. möjlighet att ställa in schema för när man vill ha högre temp där (kvällar och helger) OM det är vits med att höja/sänka temp? Sovrummen upp är det tänkt får ha direktelselement att toppa med fåtal riktigt kalla nätter. Bygger med genomtänkt öppen planlösning så att värme har fritt att rör sig i huset så kommer inte att åtgå värme uppe något vidare när man kvällstid eldat upp rejält varmt nere. Kan va värt att nämna att i badrummet ska ena änden utgöra ångbastu/dusch så ånggenerator ihop med VVB och huset grundvärme ska rymmas på 16A huvudsäkring. Det större tillbygget blir sannolikt timrat. Ventilationen blir självdrag med forcering i kök och badrum och tvättstuga.
Ser fördelar med tänkt uppvärmning/vent då det är tekniskt okomplicerat med relativt lite elektronik samt att trivseledning ger livskvalitet, investering och installationsarbete mycket lägre än med ett vattenburet system och bergvärme. Nackdelen blir ojämn temp, men stör inte, det är vi vana vid. Frågan är vilken typ av elvärme som är bäst samt även om tanken att inte gå på vattenburet är dum? Vilka erfarenheter har ni ifrån gamla hus ni uppdaterat?

T
OK, inga svar, drar kortversion om det va ett för tungt inledande inlägg: är det verkligen värt mödan ordna vattenburen värme i tillbyggnad samt äldre del, eller kommer driftskostnaden att bli hyfsat OK med lokaleldstäder, LLVP och elgolvvärme? Det är sannerligen ingen dröm med utanpåliggande radiatorrör och radiatorer i gamla timmerhuset och kakelugn e.d. önskvärt i nya delen för eldstad är så trevligt. Driftskostnad och jämnt fördelad värme ger ju vattenburet med BVP pluspoäng men värt uppoffringara i investeringskostnad och tekniskt extra arbete?

T Träkåk skrev:
OK, inga svar, drar kortversion om det va ett för tungt inledande inlägg: är det verkligen värt mödan ordna vattenburen värme i tillbyggnad samt äldre del, eller kommer driftskostnaden att bli hyfsat OK med lokaleldstäder, LLVP och elgolvvärme? Det är sannerligen ingen dröm med utanpåliggande radiatorrör och radiatorer i gamla timmerhuset och kakelugn e.d. önskvärt i nya delen för eldstad är så trevligt. Driftskostnad och jämnt fördelad värme ger ju vattenburet med BVP pluspoäng men värt uppoffringara i investeringskostnad och tekniskt extra arbete?
Vattenburen golvvärme är en stor fördel om det ska bli bergvärme. Utan bergvärme åtminstone i planeringsstadiet skulle jag inte bygga vattenburet.

Jag kommer börja med att borra brunnen för bergvärme, sedan ordna golvvärme i samband med golvrenovering, sist skaffa bergvärmepump. Men jag har torpargrund och det medför risk för omvänd fuktvandring sägs det, så allt är inte spikat. Mitt hus är från 1895-1930.

• Gilla
Träkåk
  • Laddar…
T
M multix skrev:
Vattenburen golvvärme är en stor fördel om det ska bli bergvärme. Utan bergvärme åtminstone i planeringsstadiet skulle jag inte bygga vattenburet.

Jag kommer börja med att borra brunnen för bergvärme, sedan ordna golvvärme i samband med golvrenovering, sist skaffa bergvärmepump. Men jag har torpargrund och det medför risk för omvänd fuktvandring sägs det, så allt är inte spikat. Mitt hus är från 1895-1930.
Jag har också torpsrgrund från 1907 i gamla delen.Omvänd fuktvandring, är inte det ett problem vid platta på mark, om dåligt isolerad och golvvärme bara?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.