Vad ska man investera i ?

• Antal röster
    7
Nuläge:
135 kvm hus
Direkt el i 3 sovrum , 2 badrum och tvättstuga
uppvärmt garage (ca 40 kvm)
1 Luftvärmepump (15 år gammal)
total elanvändning ca 20 000kWh (helt enkelt för mycket)

Jag tänker investera ca 150-200k för att få ner driftkostnaderna, men svårt att bestämma mig hur/vad.

alt 1: Solceller med batteri (170k) eller utan batteri (150k)
alt 2: bergvärmepump med nya radiatorer (ca 160k)
alt 3 Bergvärmepump med golvvärme i halva huset (förutsätter nytt golv, vilket är på gång inom 1-4 år)
kostnad osäkert men mellan 180k och 240k
alt 4. ny luftvärmepump (ca 40k)

någon som har några förslag på vad man ska tänka på, hur man bör resonera?
Alla kalkyler gör en snurrig, och alla tillverkare kalkylerar till sin produkts fördel.

Vad är det för luftvärmepump som kostar 40 000:- ?

useless useless skrev:
Vad är det för luftvärmepump som kostar 40 000:- ?
Frågade en firma , och fick till svar mellan 30 och 40k inkl installation. Har inte kollat med fler ftg, men kanske är för dyrt?

Det låter som dubbla normalpriset ungefär.

• Gilla
Denzeloto
  • Laddar…
D Denzeloto skrev:
Frågade en firma , och fick till svar mellan 30 och 40k inkl installation. Har inte kollat med fler ftg, men kanske är för dyrt?[/QU
useless useless skrev:
Det låter som dubbla normalpriset ungefär.
Ajdå, det låter ju inte bra. får helt enkelt forska mer i det om det är det valet jag gör.

En bra luftvärmepump typ "35:a" får du för 23000 av en seriös lokal installatör inklusive allt. Polarpumpen tar 20000 som jämförelse men då kan du få en värdelös installatör. Mitsubishi Electric, Panasonic och Toshiba är bra märken. Mitsubishi ger 5 års garanti, Panasonic 3 eller 5 år beroende på installatör.
Bra med en luftvärmepump på sommaren också, då för att få kyla.

Solceller har ingenting med uppvärmning att göra utan är mest en dyr godhetssignalering.

Bergvärme med delvis större radiatorer kan du ta när du provat alternativet luftvärmepump och inte tycker att det räcker.
En 15 år gammal luftvärmepump kan nog behöva gå i pension.

• Gilla
Denzeloto
  • Laddar…
Per Ola Persson
D Denzeloto skrev:
Nuläge:
135 kvm hus
Direkt el i 3 sovrum , 2 badrum och tvättstuga
uppvärmt garage (ca 40 kvm)
1 Luftvärmepump (15 år gammal)
total elanvändning ca 20 000kWh (helt enkelt för mycket)

Jag tänker investera ca 150-200k för att få ner driftkostnaderna, men svårt att bestämma mig hur/vad.

alt 1: Solceller med batteri (170k) eller utan batteri (150k)
alt 2: bergvärmepump med nya radiatorer (ca 160k)
alt 3 Bergvärmepump med golvvärme i halva huset (förutsätter nytt golv, vilket är på gång inom 1-4 år)
kostnad osäkert men mellan 180k och 240k
alt 4. ny luftvärmepump (ca 40k)

någon som har några förslag på vad man ska tänka på, hur man bör resonera?
Alla kalkyler gör en snurrig, och alla tillverkare kalkylerar till sin produkts fördel.
Jag tycker att det totalekonomiskt fördelaktigaste på lång sikt är bergvärme inkl nya radiatorer. Fördelen att man dimensionerar med nya radiatorer är att man kan se till att hålla ner framledningstemperaturen genom att dimensionera med 10-15 gr lägre framledningstemp.
Däremot så får du nog räkna med 200-250 tkr, lite beroende på hur rördragning kan göras.

Viktigt att anlita en entreprenör med god vana och erfarenhet av denna typ av installationer, att de kan värmepumpar och hur man ska dimensionera. Välj inte det billigaste alternativet (och kanske inte heller det dyraste), välj ett välkänt fabrikat.
Med bergvärme kan du förvänta dig en driftskostnad för värme och varmvatten på runt 35-50 kwh/kvm/år. Serva värmepumpen regelbundet och/eller ha den övervakad/uppkopplad till servicetekniker,

• Gilla
Denzeloto
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
En bra luftvärmepump typ "35:a" får du för 23000 av en seriös lokal installatör inklusive allt. Polarpumpen tar 20000 som jämförelse men då kan du få en värdelös installatör. Mitsubishi Electric, Panasonic och Toshiba är bra märken. Mitsubishi ger 5 års garanti, Panasonic 3 eller 5 år beroende på installatör.
Bra med en luftvärmepump på sommaren också, då för att få kyla.

Solceller har ingenting med uppvärmning att göra utan är mest en dyr godhetssignalering.

Bergvärme med delvis större radiatorer kan du ta när du provat alternativet luftvärmepump och inte tycker att det räcker.
En 15 år gammal luftvärmepump kan nog behöva gå i pension.
Håller med om att solceller inte har direkt med uppvärmning att göra. Min tanke var snarare att de skulle spara på kostnaden för elen som förbrukas genom att kapa egenförbrukningen en del. Kanske i en kombo med nya LVP.

Men det är klart att de ger minst el när jag mest behöver den, d.v.s. under vintern

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.