Byggahus.se

Val av uppvärmning

1. snufffsan
    Medlem · Västerbotten · 42 inlägg

snufffsan

Medlem
    Vi funderar på att köpa ett enplanshus som är byggt 1987 med torpargrund, det är på 107 kvm + 36 kvm garage/förråd. Uppvärmingen där idag är ett frånluftsvärmesystem med en CTC master 104. Tydligen har compressorn gått sönder men dom har inte åtgärdat det. Så idag drivs det endast av vattenbatteriet. Då det inte finns några radiatorer så är det ju lite kostsamt att byta system. Till saken hör att huset ligger i ett lågkostnadsområde så man vill kanske inte lägga ner jättemycke pengar då man förmodligen inte får igen det om man tvingas sälja. Bor i norra sverige och är rädd att det kommer bli kallt i vinter :) Hur skulle ni ha gjort? Alla tips och kostnadskalkyler är välkommna!

2. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 723 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Ändra i värmesystemet är sällan billigt... :(

Men kanske en pelletskamin skulle kunna funka, placerar ni den smart så borde ni kunna använda bef. luftvärmesystem för att sprida värmen i huset hjälpligt. Kanske att ni behöver komplettera med något element i rum som blir kalla.

Om det går att använda garaget så kan ett annat alternativ är att ni köper en beg. oljepanna på blocket, kompletterar med pelletsbrännare och ett värmeväxlarbatteri som ni ansluter till det luftburna systemet. Finns också fläktkonvektorer som går att ansluta mot ventilationsrör.

3. W
    Medlem · Västra götaland · 1 inlägg

Warström

Medlem
    • Västra götaland
    • Medlem dec 2009
    • 1 inlägg

CTC Master 104

Jag bytte min CTC Master 104 och LVAn i augusti till en IVT 590 och en IVT TA 450. Den fungerade utmärkt tyckte vi tills förra veckan. När temperaturen sjönk så blev det bara kallare och kallare. Vi ringde till installatören Teknikgruppen väst när tempen låg på 16 garder. När en tekniker kom idag (Inte samma som installerade men från samma firma) sa han att han förstod att det var kallt för att denna panna är inte avsedd att värma ett helt hus med. Han pillade lite och skall återkomma med en ny lösning. Jag ringde direkt till IVT och frågade vad jag skall ha för panna. Då svarade han att IVT inte har något som man kan byta ut mot CTC Master 104 så jag får gå till en annan leverantör. Jag ringde till Nibe och blev rekommenderad Nibe fighter 360 och Algi VB 250L. Skall bli intressant att höra vad Teknikgruppen kommer fram till. :confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.