val av underlagspapp...

5k läst  10 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej!

I samband med omläggning av underlagspapp undrar jag vilket material som passar bäst. Vet att det finns YAP och YA(M?), och att YAP av polyester är mer beständigt. Någon som kan bekräfta detta?

Hörde också att det finns nåt slags masonitmaterial att ha istället för underlagspapp. Vad är det? Är det bra? :-[
    /Gustav

2. N
    Medlem Nivå 6

Re: val av underlagspapp...

vad ska du lägga som takmaterial?

3. H
    Medlem Nivå 1

Jag har enkupiga lerpannor. Väldigt fina, men har hört ryktas om att de är svårt att lägga rakt :'(. Men jag är ändock viss om att lyckas med detta.

Hyr en 6 meter lång HAKI-ställning och måste ha någon slags säkerhetsanordning också, kanske du vet något om också? Vet att det finns sel-system, men hur löper de etc, och hur fäster man dem? Har lite svårt att hitta vart jag ska vända mig. Lite svårt att ringa takfirmor kansek och bara fråga en sån fråga. De vill ju göra jobbet och ta de 50 grandiosa det kostar eller så ;)

Sen funderar jag på att fästa tegelpannorna vid takfoten och sätta dit fågelskydd (en speciell list som förhindrar svalor och andra snyltgäster att bo där, de får hålla sig i fågelholken) :p

Taket är rätt brant lutande förresten, därför när jag arbetar på takfoten på långsidan som inte har når ställningen så att säga, måste jag ta det väldirgt försiktigt och risken att ramla måste minimeras. Har inte varit ute och mätt upp vinkeln, men det är på gränsen för vad som känns skönt i alla fall :-[

Tack för att du hjälper till!

Gustav :surprised:

4. N
    Medlem Nivå 6

gör en ränna med formplyfa i botten när du ska ha ner teglet. släpp ner pannorna i rännan så att dom rutchar ner i en låda med halm. se till att det är mycket halm i lådan. låter som en stenålderslösning eller hur? det är det också men väl beprövad.

trava alla nedtagna pannor i pallar med pallkragar på annars kommer dom garanterat gå sönder >:(, använd masonite mellan varven. :) riv sedan läkten uppifrån och ner så har du alltid något att stå på. När du ska lägga det nya taket så börjar du med att byta rännkrokar och rännor samt fotplåtar. Dra ut alla spikar som finns på taket och lägg sedan på yam2000 papp med klisterkant så högt du når från ställningen. Spika sen ströläkt på pappen så högt som pappen går upp - överlapp= korta snuttar. snuttarna blir ju lika långa, så du kan lika bra såga dom på marken.

nu kommer det svåra... för att pannorna ska ligga snyggt måste du mäta noga. enkupigt tegel kan bara ha ett läktavstånd eftersom "klippningen" på pannorna måste passa i varandra. lättaste sättet att ta reda på vilket läktavstånd som är rätt är att trava ut pannorna på någonting rakt ... typ en trall eller en släpkärra. när du flyttat runt pannorna en stund så märker du att de bara kan ligga på ett sätt, lägg dom i en ruta på 4 x4 pannor... trolleri.... du har hittat läktavståndet ;D... undersidan på läktknapen till undersidan på nästa pannas läktknape.

spika nu första läkten längst ner på takfoten på huset.. försök att få den så rak som möjligt från nocken... inte så bra om måttet skiljer alltför mycket. snörslå en linje längsmed hela taket på ströläkten. med läktavståndet som utgångspunkt. spika bärläkt med strecket i överkant på läkten. NU ..har du en perfekt stege att gå på när du fortsätter med resten av taket.
    tänk på att läktavståndet inte går att ändra på så mät noga

lycka till

5. S
    Medlem Nivå 3

YAM fungerar bra och ligger på 95+% av alla svenska hus. Att lägga det i soljus en varm sommardag är dock inget att rekommendera då den går sönder mycket lätt. Numera rekommenderas dock YAP som är segare och kostar väldigt mycket mera per m2. Jag skulle välja YAP på ett boninghus med tegeltak, YAM på en garage med plåttak. Kör med klisterkant!

6. K
    Medlem Nivå 1

Hej!

Ska du följa HUS AMA till boningshus ska du använda YAP 2200. Icopal har en produkt som heter Macoflex, lämpligen med klisterkant.
    YAM 2000 håller inte längre måtten, däremot används den på friggebodar, garage o dyl.

Har du ingen råspont (fast underlag) ska du använda ett underlagstak. Det finns två typer, diffusionsöppna och diffusionstäta. Diffusionsöppna innebär att du kan fylla på med isolering ända mot underlagstaket eftersom det inte bildas någon kondens under denna produkt. Exempel på produktnamn är Icopal Monarperm 900.
    Diffusionstäta tak kräver en luftspalt mellan isolering och underlagstaket. Exempel på produkt är Miratec.
    Underlagstak ska vara genomtrampningssäkra.

Över detta kan du sedan lägga traditionella takbeläggningar såsom betong- eller tegelpannor, Decra tak m.m.

7. pappskallen
    Medlem Nivå 10
  8. spocks_beard
    Medlem Nivå 8

Läste i en "Gör-Det-Själv"-bok från -77 att nedersta och översta raden
    med pannor (tegel) måste spikas fast, ink. nockpannor.

Är det nåt som stämmer även idag ?

9. Faidros
    Medlem Nivå 10

Det skall väl spikas ännu mer nuförtiden:
    http://www.benders.se/Tak/lagganvis_sv.pdf

10. P
    Medlem Nivå 7

Om du bor i ett område där det blåser så kommer du att upptäcka varför man ska spika i fall du struntar i att göra det. ;)

11. N
    Medlem Nivå 6

pannorna skall spikas i nock, i språnget, vid vindskivorna, och gärna runt genomföringarna. därför är det ändå viktigare med läktavstånden med enkupiga pannor :surprised:

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: