Byggahus.se

Val av underlag vid lägning av laminatgolv?

1. M
    Medlem · 893 inlägg
    Jag skall lägga det klinkersliknande laminatgolvet från Byggmax i köket (tillverkare Barlinek). I dag ligger det plastmattor på golvet, men dessutom skall jag ta bort en mellanvägg mellan hallen och köket och under den finns ingen plastmatta alls. Väggen är ca 60 cm bräd och uppbyggd av gipsskivor.

Har ni några bra förslag på vad jag skall välja som underlag till laminatet. Jag misstänker nämligen att det kommer att vara större ojämnheter än 2mm per 2 meter i golvet. Där mellenväggen är skall jag lägga nån lika tjock plastmatta som den som redan ligger i köket.

Kan man lägga t.ex foam i dubbla lager på vissa ställen för att utjämna små ojämnheter?

2. D
    Medlem · 168 inlägg

dwedin

Medlem

Re: Val av underlag vid lägning av laminatgolv?

Hej, jag står inför samma dilemma...

Har spontade brädor idag på golvet och skall lägga ett laminat ek golv från byggmax...
    Någon med erfarenhet av detta, räcker det med foam eller måste man börja med något annat föratt få ett plant och fint golv?!

3. M
    Medlem · 893 inlägg

Var och pratade med byggrådgivningen på Silvan i dag. Där sa dem att man kunde ta en tjockare underlagsfoam typ 3 mm och även lägga dubbelt för att jämna ut ojämnheterna. Efteråt såg jag att 3mm underlagsfoam 15kvm kostade 79 kr på IKEA medans Silvan tar 169kr för samma.

4. D
    Medlem · 168 inlägg

dwedin

Medlem

ok, kan kanske vara något för mig, skall rådgöra med min lokala bygghandlare också... :)

5. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Vi testade dubbel foam en gång och rev upp det efter några plankor igen. Laminaten kändes jätteskum att gå på och vi märkte att skarvarna inte skulle hålla många dagar med det fjädrandet.

/ama

6. M
    Medlem · 893 inlägg

Hur tjockt var ert foam? Och hur löste ni problemet med ojämnheterna? (Jag anta att ni hade samma problem iom att ni la dubbel foam).

7. S
    Medlem · Västmanland · 173 inlägg

stewed

Medlem

Jag hade samma problem, men löste det den hårda vägen, dvs genom att riva bort plastmattan så att golvet blev jämnt.

Sedan använde jag "korksmule-papp" som underlag. Det ser ut ungefär som grålum-papp fast med en massa korksmulor fastklistrade på en sidan. Det ska tydligen kunna ta upp större nivåskillnader än foam (och ljuddämpa bättre).

8. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

golvmazonite är bra att använda (köps i kartong och håller måtten 600x1200mm och 4mm tjock (tror jag, kanske 3mm) den är "spontad" och blir helt slät. Golvgipsen bygger juh på en del, med tanke på trösklar.

9. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Läggningsinstruktionerna säger plant och fast, dvs spackla eller slipa golvet plant (riv bef matta om nödvändigt). Dubbel foam knäcker garanterat fogen inom kort.

Foamens uppgift är för övrigt att minska stegljud, EJ avjämna golvet, de som hävdar detta har inte koll

10. M
    Medlem · 893 inlägg

OK. Jag har bestämt mig för att flytspackla golvet. Bauhaus säljer Thomsit avjämningsmassa/flytspackel för 158 kr /25kg. Jag har förstått att man skall rengöra betonggolvet innan man primar det. Men är det möjligt att göra fel när man arbetar med flytspackel? Vilka fällor kan man ramla i och få golvet ojämnt i alla fall?

Och vad i all världen är cementhud för nånting? Det skall avlägsnas innan priming, men hur ser det ut och hur kan jag veta om jag har det? Hittar ingenstans om hur det ser ut.

11. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Plastmatta är inte nyttig att lämna kvar
    under ett laminat/parkett golv.
    Vissa avger gaser som inte är bra.

Mvh Putte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.