Jag hade en elektriker i min lya som drog om all el. I dosorna uppe på väggarna har han använt den röda kornformade varianten, inne i utanpåliggande kopplingsdosor så har han använt den flerpoliga "sockerbiten"

Varför väljer man den ena framför den andra?

(hur lossar man den röda hatten? ..skruvar motsols o drar lite?)

..ja jag vet vem som får utföra el-jobb o inte. :rolleyes:

2q.JPG 1q.JPG

Gissar på att elektrikern var ca 60 år eller gästarbetare...

• Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Hur lossar man den första sorten? Torix är väl bara att skruva och dra lite men den moderna sorten (Wago?) sitter ju som berget.

Mikael_L
Min elektrikerkompis som inte är ens 50 år använder fortfarande gärna torix (de röda tomtehattarna).
En annan elektriker i ung samma ålder jag träffade häromveckan visade sig också föredra dessa. (Då jag ondgjorde mig över att vi bara hittade några sådana skitkopplingar för att få igång lite tillfällig belysning)

Torix är förvisso ingen jättekass toppklämma, men det är trots allt lätt att det lite då och då blir en glappig koppling om man inte är jättenoga hela tiden. :|

Min favorit bland toppklämmor är helacon
helacon.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och för tillfälliga inkopplingar, eller sånt jag tror ska ändras inom kort eller om det är mångkardelig ledare som ska kopplas in så gillar jag Wago 222
Visa bilaga 87159

Sen sitter väl en och annan ubåt inte helt fel till vissa kopplingar.

Men knappt någon tråd är ny under solen. :)
Så här skrev jag en gång tidigare:
http://www.byggahus.se/forum/el/216222-ubat-vs-toppklamma-vs-sockerbit.html#post1769627

• Gilla
nattugglan11 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fred vom Jupiter skrev:
Hur lossar man den första sorten? Torix är väl bara att skruva och dra lite men den moderna sorten (Wago?) sitter ju som berget.
Wago & helacon drar man resolut i kabeln medan man vrider toppklämman fram och tillbaka, ett jobbigt och tråkigt moment så ibland är det vettigare att bara klippa bort hela klämman och göra om allt.
Ett tips, välj (nästan alltid) en klämma som lämnar 1 plats (eller i något fall 2) ledig för komplettering.

Torix tvinnar man som sagt bara av och sen försöker man få vrida i eller ur det önskade ur det det ihoptvistade. Men ledarna är ibland så misshandlade att det ändå bara är att klippa bort allt och börja om.

el_richard skrev:
Gissar på att elektrikern var ca 60 år eller gästarbetare...
Svensk man runt 50 :)

Fred vom Jupiter skrev:
Man stoppar in en smal mejsel i hålet o bänder upp det fjädrande "blecket" ...eller vad den kallas den lilla metallbiten. En elektriker kanske inte gör så utan klipper väl av skiten o sätter i en ny för att spara tid :)

Redigerat:
Blir att se till att hattarna åker av framöver :) Fattar då inte heller varför man använder dem, känns som "klipp o klistra". Är man tjock o stel om fingrarna så kanske det är lättare att korva ihop ett gäng kablar än att försöka pricka hål. :cool:

Torix borde vara förbjuden numera.
Finns ingen anledning i hela världen att använda den framför nått annat.

• Gilla
Kalle B och 1 till
  • Laddar…
Jag har också förstått att den klassiska sockerbiten är fy och att det lyser hempulare lång väg om det sitter en sådan. Jag har dock svårt att se varför ubåt är bättre.

Om det är mjuka kablar med många trådar, typ RK i en LED-slinga, är valet då begränsat till Wago 222? Den känns ibland stor, klumpig och onödigt avancerad kan jag tycka.

Fred vom Jupiter skrev:
Jag har också förstått att den klassiska sockerbiten är fy och att det lyser hempulare lång väg om det sitter en sådan. Jag har dock svårt att se varför ubåt är bättre.

Om det är mjuka kablar med många trådar, typ RK i en LED-slinga, är valet då begränsat till Wago 222? Den känns ibland stor, klumpig och onödigt avancerad kan jag tycka.
Wago 222 är prefekt till just detta. Oftast kanske man har en FK eller EKK som tändtråd men sen måste man mangår över till tex en RHH. Då är Wago 222 perfekt att använda att gå mellan EK eller FK till RK / MK. Kör man uteslutande Wago 222 så blir det trångt och onödigt dyrt. Jag nyttjar den bara i tillfälliga installationer eller när man kanske isolerar någon ledare tillsvidare eller just till RK och MK etc. Även i ett helt nytt hus så får man nog jobba eller koppla rätt konstigt för att ens göra av med 20st wago 222.

Wago / helacon på vanlig EK / FK.
Wago 222 på RK / MK.
U-båt alt wago 222 på biledare.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Sockerbit med klämskydd är helt okej för att koppla LED med RKUB.

222an känns lite överkurs då, och en vanlig ubåt är inte särskillt snäll mot RK, om man inte kör med ändhylsor förstås ;)

Mikael_L
-=fullmoon=- skrev:
Wago / helacon på vanlig EK / FK.
Wago 222 på RK / MK.
U-båt alt wago 222 på biledare.
Exakt min åsikt också. :)

Ingen som kör fiskögon till ledspot och RQUB?

nattugglan11 skrev:
Man stoppar in en smal mejsel i hålet o bänder upp det fjädrande "blecket" ...eller vad den kallas den lilla metallbiten. En elektriker kanske inte gör så utan klipper väl av skiten o sätter i en ny för att spara tid :)
Va? Menar du att du stoppar in en mejsel i mäthålet där man kan trycka spänningsprovaren i?

//Patrik

• Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.