Byggahus.se

Val av tät klätterväxt

1. danne9
    Medlem · 296 inlägg

danne9

Medlem
    Har tänkt en klätterväxt/buske på utsidan av altanen som är 2.5 meter hög och 3.5 meter bred. "Väggen" den ska klättra på är som en stor spaljé med sol större delen av dagen.
    Vill gärna att den växer sig tätt, är grön året runt och den får gärna blomma. Även att den sköter sig självt vore bra :)
    Marken är sandig jord (väldigt sandig).

Vad finns det att välja på?
    Murgröna, Jasmin, humle... eller vad ska man ha?
    Har noll koll så hoppas på bra tips här.
    Tack på förhand.

2. yonna
    Medlem · Österlen · 7 393 inlägg

yonna

Medlem
    Klarar sig murgrönan hos dig är det (väl?) endast den som är vintergrön. Vill du ha blommor kan du lätt kombinera med klematis, gärna då sorter som blommar på årsgrenarna. Då kan du klippa ner klematisen årligen och slipper "skräpet" under vintern.

Äkta jasmin blommar visserligen på vintern men den är ömtålig, klarar knappt ditt klimat och täcker dåligt.

• Laddar…
  3. Keexet
    Medlem · Uppsala · 496 inlägg

Keexet

Medlem
    Både björnbär och minikiwi ter sig som mer spännande alternativ på klätterväxter tycker jag. Om mikroklimatet på platsen tillåter har du ju även vindruva som alternativ, mycket läckert att ha på verandan tycker jag! Alla dessa behöver ju bättre jord än "ren sand" så det får man ombesörja och vad jag vet så är det bara björnbär som finns i städsegrön variant.

Själv är jag inte så övertygad om de städsegröna växternas poäng. Om det är en utseende-grej man vill åt tycker jag de bara ser ledsna och tråkiga ut om vintern, framförallt när det börjar bli vår igen. Men det är lite läckert när det ligger ett lager med nysnö på bladen, men det är ju en så kort tid och inte självändamålsenligt tycker jag.

Om marken är sandig för att den är nära husväggen bör du överväga om du ska plantera något alls där. Det är svårt att förena ett torrt hus med törstiga växter. Bättre då att odla säsongsvis i kruka/odlingsbädd. En isolerad odlingsbädd kanske kan husera tåliga perenner.

• Laddar…
  4. K
    Medlem · Västmanland · 326 inlägg

Klabbarparn

Medlem
    Nu vet jag inte om jag trampar på ömma tår eller begår helgerån men jag tycker att klättervildvin är en fantastiskt fin klätterväxt! Nu är den förvisso inte vintergrön och sandjord kanske inte är att föredra men, det kanske går att lösa (om man vill...)

Edit: om det gäller en spaljé nära husvägg, är det nog inget bra alternativ.

5. P
    Medlem · Halland · 229 inlägg

pelleprognos

Medlem
    Om det inte är jätteviktigt att den ska vara vintergrön och om du jordförbättrar lite där du planterar så är klätterhortensian väldigt vacker, tät, lättskött och växer flera meter i sidled när den väl sätter fart. Den har vackra stora blomställningar som lyser mot det gröna bladverket och blommar länge. Den tappar bladen sent på hösten men visar då den vackra kanelfärgade stammen med alla förgreningar. Spaljen behöver vara ganska kraftig för att klara tyngden och du får nog räkna med att den med tiden blir totalt inklädd av grenverket
    http://www.grobar.se/Vaxtdatabas/273/Klatterhortensia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.