Hej,

Jag har aldrig ägt eller använt en slipmaskin och det är lite av en djungel det här. Letat runt på forumet och det blev ännu snårigare i djungeln :)

Jag behöver en så jag kan slipa upp mina stämjärn, hyvelstål, yxor, knivar & skrapor. Vi snackar klyvyxor med ganska stora hack och arbetsknivar som ser ut som fan, samtidigt som jag vill kunna hålla mina hyvelstål och stämjärn konstant skarpa och trevliga att arbeta med. Behöver inga superskärpor och vill inte lägga mängder med tid på finlir, bara funktionellt vassa arbetsverktyg för en gård.

Vilken maskin är det man bör ha? En bänkslipmaskin? En bandslip? Någon specifik modell?
Budget runt 1-2k

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
Du behöver lite olika verktyg. Men börja här
så har du gått grundutbildningen :)

Sen har bland annat , om det var Stigen eller Pysslarn byggt fina och genomtänkta anhåll som de säkert visar upp som kan göra jobbet enklare för oss som inte är proffs.

• Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Kanske inte svar frågan men en att få upp skärpan på en yxa till duglig nivå billigast gör man nog lättast med hjälp av en fil, jag använder mig ansatsfil och skärpfil från Bahco, det kräver inte någon nämnvärd förkunskap, bara att tar det lite lugnt i början innan man är varm i kläderna

Annars är väl tormek att föredra om man kan få tag på en i gott skick med tillbehör, för att slipa stämjärn och hyvelstål, då är det inte så mycket som kan gå tokigt.

En bänkslip skulle jag nog säga ställer lite högre krav på att man har lite mer fingertoppskänsla då det snabbt kan gå fel men om det bara är arbetsknivar för att kapa balsnöre, öppna färgburkar eller dylikt så kanske jag skulle kört på en sådan.

Att köra med slipstenar kan jag tycka är lite pilligt att få till men ur aspekten att det ska vara billigt så hade jag kört med slipsten till knivar och hyvelstål, och filar till yxorna för att inte förstöra eller slita onödigt mycket stenarna

Kanske vart mycket om lite men hoppas att det hjälper något iallafall

• Gilla
johan_p och 1 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Du behöver lite olika verktyg. Men börja här [media] så har du gått grundutbildningen :)

Sen har bland annat , om det var Stigen eller Pysslarn byggt fina och genomtänkta anhåll som de säkert visar upp som kan göra jobbet enklare för oss som inte är proffs.
Tack för länken. Den började ju bra med att han säger att han hatar slipa och det bara ska gå så snabbt som möjligt, till att bli en 4 timmars föreläsning och hundra slipstenar och maskiner :D
Jag och han har definitivt inte samma uppfattning vad som är en lägstanivå på ett stämjärn, eller så får jag bara skaffa mig ett gäng praktikanter som sköter slipningen åt mig. Nä, skämt åsido, det var en bra video.

S Snow_Stone skrev:
Kanske inte svar frågan men en att få upp skärpan på en yxa till duglig nivå billigast gör man nog lättast med hjälp av en fil, jag använder mig ansatsfil och skärpfil från Bahco, det kräver inte någon nämnvärd förkunskap, bara att tar det lite lugnt i början innan man är varm i kläderna

Annars är väl tormek att föredra om man kan få tag på en i gott skick med tillbehör, för att slipa stämjärn och hyvelstål, då är det inte så mycket som kan gå tokigt.

En bänkslip skulle jag nog säga ställer lite högre krav på att man har lite mer fingertoppskänsla då det snabbt kan gå fel men om det bara är arbetsknivar för att kapa balsnöre, öppna färgburkar eller dylikt så kanske jag skulle kört på en sådan.

Att köra med slipstenar kan jag tycka är lite pilligt att få till men ur aspekten att det ska vara billigt så hade jag kört med slipsten till knivar och hyvelstål, och filar till yxorna för att inte förstöra eller slita onödigt mycket stenarna

Kanske vart mycket om lite men hoppas att det hjälper något iallafall
Ja, filar på saker gör jag ibland, det funkar på yxor och skruvmejslar. Vinkelslipen med en flapdisk har väl kommit fram till gräsklipparen med några ggr. Tänkte jag skulle ta det ett snäpp längre. Får väl bli en bänkslip och kanske en brynsten. Eller enligt videon ovan 5 brynstenar en planingssten, en planingssten till planingsstenen, en aktiveringssten, aluminium anhåll, 5 jiggar, 8 stenställningar, 76.... 😂

• Gilla
  • Älska
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Det tråkiga svaret.
En fil och några brynstenar* i olika grovhet. Lägg till en jigg för att hålla vinklarna på stämjärn och hyvlarna samt någon polerpasta för det sista.
Det är så långt pengarna räcker och det ör också enklaste varianten för att få skapliga (yxa och skräpknivar) respektive bra eggar.
Får du pengar över så köp hultafors dubbelhölster så förstör du bara en kniv i taget med sådant den inte är gjord för.

*kan ersättas med slippapper och ett jämnt underlag t ex en glasskiva ovanpå en bit mdf.

• Gilla
johan_p
  • Laddar…
T
Ja alltså, det ÄR rätt stor skillnad på att ha det som yrke, och att hålla på med något på fritiden :) .
Jag älskar den föreläsningen, men inte sjutton gör jag som Daniel jag heller. Men jag har lärt mig väldigt mycket genom den videon, och genom att prova själv så klart.

Ska jag vara ärlig så är det en gammal yxa som ser ut som fn så börjar jag med grov slipskiva i vinkelslipen, sen en grov pansarfil innan jag närmar mig något finlir med slipstenen eller liknande.

Många hävdar att en tormek är det bästa som finns, medan andra säger att man inte kan få en bra egg med en . Det där är bara nörderi :) Jag har ingen så jag vet inte, men de ser fina ut om än ganska dyra.

Men många av oss är ju mer eller mindre nördar.... så, tja. Alla får hitta sin metod.
Hittar tyvärr inte tråden, var det du @stigen som gjorde så fina vinkelanhåll till bandslipen? Minns i alla fall att det var rätt nyligen och såg både genomtänkt och funktionellt ut.

Stämjärn kör jag med veritas slipjigg numera, det var länge sedan jag insåg att jag måste ha anhåll för att det ska bli bra egg, jag klarar det inte på frihand alls. Knivar varierar lite mellan pansarfil och diamantplattor beroende på vad det är för typ av kniv och vad det är för material.

Gräsklipparknivar och yxor blir oftast vinkelslipen, det går fort och det värmer minimalt.

• Gilla
johan_p och 1 till
  • Laddar…
Yxorna drar jag till med vinkelslip som har lamellskiva 120 korn.

Det stämmer @trycklös att jag har gjort en liten egen variant för att enkelt och snabbt slipa dom skärande verktygen i exakt den vinkel som jag vill ha.
Jag har också gjort en Tormek-resa men kände inte att jag fick dom resultaten som jag ville. Dessutom tyckte jag att det tog alldeles för lång tid med varje järn.
Här är länken till när jag började.

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-126

Man får skrolla fram en bit i tråden innan det hela börjar.

Det blev några turer innan alla bitarna föll på plats men jag är mycket nöjd med slutresultatet.
Att slipa och bryna ett misshandlat stämjärn går på under 5 minuter.
Att bara bryna en ny vinkel går betydligt fortare.
Dag

• Gilla
johan_p och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.