Byggahus.se

Val av skivor/gips till väggar i kåta?

1. U
    Medlem · Nivå 8
    Hej!
    Jag byggde en kåta föra sommaren och håller nu på att isolera väggar invändigt. Tänkte sedan klä väggarna med något skivmaterial. Tänker att gips kanske är enklast att arbeta med då det väl går att skära men kniv. Har dock aldrig arbetat med gipsskivor och det finns ett antal sorter att välja mellan. Kåtan kommer att stå ouppvärmd stora delar av året så fukt kanske är något att tänka på här? Skulle det fungera med renoveringsgips a 7 mm eller är det för klent? Tänker väl inte heller hänga något tungt på väggarna. Tacksam för era synpunkter! //Mvh

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kåta uta.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kåta inne.jpg

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Ingen plast om den ska stå ouppvärmd! Rek träpanel invändigt, passar bäst och du slipper spackla , slipa , spackla , slipa, spackla , slipa...

• Laddar…
  3. R
    Medlem · Nivå 18
    Den där känner jag igen! :)

• Laddar…
  4. R
    Medlem · Nivå 18
    Tror jag skulle rekommendera råspont.

• Laddar…
  5. U
    Medlem · Nivå 8
    Orkar inte! :)

6. R
    Medlem · Nivå 18
    Plyfa/osv?

• Laddar…
  7. U
    Medlem · Nivå 8
    Hej,

Menar du att ångspärren inte är bra här?

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Använd ångbroms, inte spärr av plast, risk för fuktproblem. Väggen ska andas.

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 1
    Håller med om ångbroms, inte ångspärr. Vill du ha gips invändigt skulle jag nog föreslå våtrumsgips/utomhusgips eller dylikt som är har glasfiber istället för kartong för att hålla ihop skivan.

• Laddar…
  10. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Om kåtan står ouppvärmd under stora delar av året är det stor risk för kondens och mögel om du använder plast/gips. Som andra skriver, ingen ångspärr utan ångbroms, samt använd t.ex. fibercementskivor invändigt om du nu inte vill sätta panel (som i mitt tycke skulle passa bättre).

• Laddar…
  11. K
    Medlem · Nivå 8
    Kör panel så har du anledning att köpa en mindre spikpistol (största modellen av dyckertpistol) också. Det ska ju vara mysigt, gips är bara fult till en kåta. Fibercement skivor funkar tekniskt men är inte så snyggt.

Ska du isolera också?

• Laddar…
  12. U
    Medlem · Nivå 8
    Tack för tipsen. :) Jag slopar gips och går på något trämaterial istället.

- Jo jag isolerar nedre halvan upp till 180 cm över golv. Då klarar jag utetemp på -10 C med 2000 watt. Kommer bara att användas sporadiskt under vintern.

• Laddar…