Val av sänksåg?

21k läst  134 svar

1. N
    Medlem Nivå 12
    Det finns flera trådar om sänksågar och jag tror mig läst dem (alla?). Börjar vara dags att byta ut eller åtminstone komplettera några mer eller mindre skräpiga cirkelsågar med en riktig sänkare med skena.

Behov/använding: kapa skivmaterial (främst mdf och plyfa) i raka fina snitt inför lite enklare möbelbyggen och inredningsdetaljer (gammalt hus, det mesta behöver platsbyggas).

Väljer mellan de kompetenta märkena, Bosch, DeWalt, Makita och Festool. Självklart spelar priset roll (jag är för närvarande föräldraledig och även om det är en stor förmån att vi har det i Sverige blir man inte fet på ersättningen).

Den här jämförelsen tar upp några av frågorna, men inte i tillräcklig grad för att ta beslut. Boschen är inte heller med (är den yngst på marknaden kanske?).

Dewalten:
    http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dws520kr-plunge-saw-with-1.5m-guide-rail-240v-p5166

Boschen:
    http://www.axminster.co.uk/bosch-bosch-gkt-55-gce-plunge-saw-with-16m-rail-prod867302/

Makitan
    http://www.axminster.co.uk/makita-s...ils-and-bevel-guide--package-deal-prod873996/

Festoolen
    http://www.axminster.co.uk/festool-...-plunge-saw-and-1400mm-guide-rail-prod875825/

Några frågor:

Låsning av sågen på skenan vid vinklat snitt? Är det bara en gimmick, sågen vill aldrig vicka på de andra, välbalanserad ändå eller är det ett måste?

Klyvkniv och avsaknad av klyvkniv? Hur vanligt är det med kickbacks, lär man sig att göra schyssta snitt utan kickback eller är det en ständigt överhängande risk utan eller kanske även med klyvkniv? Om jag fattat det hela rätt har Dewalten och Festoolen fjädrande klyvkniv medan de två andra saknar.

Vikt? Är det bara vid mycket portabla jobb som vikten verkligen blir en issue? Eller kan vikten tom vara en tillgång att det känns stabilare när man har sågen i "skivsågningsläge" på skena? Vad jag förstår är Dewalten tyngst med 5,1 kg medan Makitan är lättast och väger in på 4,2 kg.

Tillbehör? Är det något av märkena som sticker ut med tillbehör utöver det vanliga eller har alla ung samma uppsättning? I bland annat de paket jag länkar till har bara Boschen 1,6m skena och DW har 1,5 vilka kanske räcker bra till vanlig skivkapning 1200 mm, medan Makita och Festoolen leveras med 1,4 m skena, vilket i en tidigare tråd angavs som lite kort till 1200 mm snitt.

Priset är som sagt viktigt men lägger man ned så pass mycket pengar som en sänkare faktiskt kostar blir pris/prestanda viktigt att utvärdera.

Svar från kunniga verktygsnördar (jo det verkar finnas ganska många här på forat) mottages tacksamt!

2. P
    Medlem Nivå 7
    Jag har en sänksåg från Makita. Den köptes på kampanj och levererades då utan skena. Eftersom jag sedan tidigare hade en festoolsken till min fräs har jag kompletterat med en längre festool-skena och kör bara med dom. Så funktionen om att låsa den vid lutning kan jag inte uttala mig om hur väl den fungerar, men det är faktiskt något som jag vid ett par tillfällen upplevt hade varit praktiskt.
    Anledningen till att jag istället valt festools skenor är att även om dom i stort ser likadana ut så skiljer just den biten som man låser sågen i (på makita skenan) Den gör att en del av festools tillbehör inte fungerar rakt av med skenan.
    När jag köpte min så hade jag länge planerat ett inköp av en festool, men pga fördelaktigt pris blev det istället en makita. Jag är i stort nöjd med min såg och den har jättebra precision, jag har tillämpat den flitigt vid köksbygge den senaste tiden och man kan lätt såga delar med precision inom (skulle jag tro) tiondels milimeter.
    Men det finns ett par saker som gör att jag ändå ser festoolen (på pappret iaf, jag aldrig använt en) som en bättre produkt. Dels kan jag inte se att det någon gång skulle vara en nakdel att ha en klyvkniv. Det är en säkerhetsfinnes som jag anser borde finnas på alla sågar, men jag tyckte inte den motiverade prisskillnaden då jag mest räknade med att såga skivmaterial och det oftast inte har så stora inbyggda spänningar. En annan finnes som finns på festool som jag saknar (framförallt när jag sågat täcksivor till köket) är splitterskyddet man kan sätta på som hjälper till att få ett splitterfritt snitt även på den del som man inte har seknan på. Överlag är festool nog klart bäst på tillbehör. Dom vet ju dock även att ta betalt för dom. Så köper man på sig lite extra grejor så är man snart uppe i samma pris som man gav för sågen.
    Jag har fått intrycket att makita sneglat väldigt mycket på festool när dom byggde sin såg. Dock valde dom att montera en 165mm klinga istället för festools 160mm. Men centrumhålet är likastort så man kan montera festools klingor i makitan. Dock tappar man några mm i sågdjup om man gör det och inställningen av sågdjupet stämmer inte längre. Jag har iofs uppfattningen att det inte var så väldigt exakt med orginalklingan heller. Jag försökte för ett tag sedan att få tag i en ny klinga till makitan (med rätt mått) och lyckades inte bland alla de försäljare jag besökte hitta någon som stämde. Jag fick av ett antal försäljare beskedet att dom kunde beställa en, men det var inget dom hade hemma. Det slutade med att det blev en festoolklinga. Dom gick att få över disk.

Festools senaste variant (den med ett R i modellnamnet) har även finessen att den har två skalor för mätdjupet, en med skena och en utan så man slipper addera tjockleken för skenan själv. Det är ingen stor grej, men det minskar risken för fel.

För att sammanfatta lite. Makitan är en bra maskin och den gör vad den ska. Men jag tror att festools är strået vassare och hade ett bra tillfälle uppenbarat sig hade jag inte varit sen att byta.

3. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 18
    Vill bara flika in att Boschen har dubbla skalor och splitterskydd (som tillbehör).
    Boschen kan även användas på både Bosch och Festoolskenor (samt de kompatibla med Festool).
    Mitt råd är att ta dig ut och kolla på de sågarna du väljer bland, kläm och känn.

4. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Jag har haft alla utom Dewalt och har skrivit det någon gång tidigare. Upplevde ärligt talat inte någon större skillnad utan alla var kompetenta sågar. Det som gör att jag bytt har mest varit petitesser som ingen annan bryr sig om (Makitan var engelsk och jag ville slippa adaptern och att klippa kabeln, fick då ett bra erbjudande på festoolen). Festoolen byttes nu till Bosch bara då jag ändå har en del annat i blå Bosch och ville ha matchande lådor ;)

Jag tycker precis som Fredrik att du ska kolla runt lite och bara bestämma dig för den du råkar få bäst känsla för eller bäst erbjudande på. Har svårt att se dig bli missnöjd med någon utav de 3.

Dewalten däremot får ju en hel del kritik och då priset inte heller är fantastiskt i förhållande till de andra så kan jag inte riktigt rekommendera den

Är priset inte en viktig faktor så hade jag även slängt en kik på Mafells variant, även om en del är gemensamt med gkt55 så finner jag Mafell ännu bättre men också dyrare

5. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    När jag köpte min TS55 så fanns inget annat på marknaden till bättre pris men efter att DeWalt, Makita, Bosch och ett antal lågprisare kommit in så är ju inte valet lika självklart.
    Utan att ha kört allihopa så skulle jag trots allt mest kika på Festool och Bosch.

6. N
    Medlem Nivå 12
    Alla var bra sågar, okänt om Dewalten, räknar nog bort den. Men ska man matcha lådor, en anledning god som någon (y) blir det Makitan för mig, det är det har jag mest av sedan tidigare. Prismässigt verkade det paketet också riktigt bra, med dubbla skenor och ett vinkelanhåll till skenorna.

Jag saknar nog närhet till någon handlare som kan visa upp alla dessa 4 samtidigt tyvärr. Makita och Dewalt brukar säljas på Lakkapää, Festool kanske på Bygma, blå Bosch i Luleå???

Tyvärr är priset en mycket viktig faktor, så redan Festoolen känns out of budget eller på gränsen om jag ska vara ärlig.

Känslan säger Bosch, priset säger Makita?

7. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Ja priset är väl inte en oviktig faktor för de flesta av oss.

Att välja mellan Makita eller Bosch sänksåg är inte precis pest/kolera så oavsett val tror jag att du kommer bli nöjd. Hade jag varit du så hade jag köpt Bosch om sågen ska köpas i Sverige annars hade jag köpt Makitan i England om det finns nåt vettigt erbjudande så du får mer för pengarna.

Ska du såga mkt skivmaterial för möbeltillverkning så hade jag viljat ha skenor till att såga lite längre skivor. Antingen genom 2 st 140-160 eller genom 1 kort och 1 lång(3meters typ skena om du ändå ska jobba i snickarverkstad. Jag själv har en lång skena i verkstan och det är skönt för långa snitt i MDF tex utan att behöva koppla ihop men den är ett jäkla åbäke pga sin storlek

8. vojma
    Medlem Nivå 11
    Bor du i närheten av Piteå så kan du få låna min Makita över en helg för att provköra på riktigt.

9. jonmo
    Verktygstokig Nivå 14
    Jag är själv i sänksågstankar och håller av den anledningen lite uppsikt på Blocket. Om du inte har mental blockad och bara måste ha en ny såg, så verkar det gå att få väldigt mycket mer för pengarna om du håller lite utkik och sedan köper begagnat. Bara en tanke.

10. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 18
  11. B
    Medlem Nivå 13
    Axminster har ju också bra erbjudande just nu, man får extra 1600mm skena "på köpet". Boschen verkar vara ett bra val med tanke på att den i princip är identisk men den mycket dyrare Mafell.

Skulle vara kul med ett oberoende test nu när det finns flera val än den *självklara* festtool.

12. M
    Medlem Nivå 4
    XL-bygg har störst sortiment blåa Bosch i Luleå, väldigt dyra men det mesta finns att klämma på.

Har själv Makitan med dubbla skenor från Axminster och är nöjd men klingor verkar ingen återförsäljare ha tänkt på.

Hade jag köpt nu skulle det bli Boschen då den verkar vara en lite förenklad Mafell till ett betydligt lägre pris. Bara 160 cm skena skulle gjort Boschen till vinnare över Makita och Festool för mig. DeWalten går fetbort då jag inte alls gillade den då jag använde en förra sommaren.

Oops, glömde en bra grej på Makitan som jag tror den är ensam om, ritsfunktionen. Kan göras med alla men Makitan har en färdig djupinställning på 2 mm som är oberoende av inställt sågdjup.

Ritsa bakåt och det flisar inte på någon sida, MEN man måste ha nog lång skena då det skall göras längs hela snittet i ett drag annars är det omöjligt att träffa rätt när man skall framåt och igenom sen.

Redigerat 13 aug 2012 22:05
  13. F
    Medlem Nivå 12
    (Jag är rejält partisk här eftersom jag förvisso klämt en del på Makitan men bara använt den grönblå maskinen.)

Det verkar lite fånigt innan man provat, men om man kör med dammsugare och växlar mellan olika verktyg är det enormt praktiskt med Festools snabbkoppling för ström. Det hänger förstås på att man även betalat för mycket för sina andra verktyg också.

Dubbla skalor verkar också fånigt (jag har aldrig provat). Jag kör ändå aldrig sågen annat än på skenan och spelar djupet roll drar jag ut klingan, tittar med ögonen och sätter stoppet i vilket fall som helst.

En sak som däremot inte alls är fånig är hur lätt det är att byta blad i festoolen. Det är inte heller någonting jag trodde att jag någonsin skulle hålla på med speciellt ofta, men det visar sig att det faktiskt spelar roll om man kör med fintandad finskivklinga eller grov klyvklinga varför det blir en del bytande.

...och för att adressera en fråga du faktiskt ställde: sågen tippar inte medan du sågar. Om du förlitade dig på Makitas tippskydd för vinkeln skulle du få ett hemskt snitt. Däremot är det faktiskt rätt störande att sågen tippar medan du inte sågar (när du ställer djup, flyttar dig etc). I vilket fall som helst är det bara vid vinklade snitt som det finns någon som helst tipprisk.

Lätt = bra i det här fallet. Festool har även en tyngre såg i sortimentet och jag skulle inte vilja såga skivor med den.

14. M
    Medlem Nivå 4
    fiskbuggaren
    Du har så rätt, jag var på väg att ta en Festool mycket p.g.a. snabbkopplingen, men då jag ogillar att köra Carvexen med dammsugarslangen i vägen hela tiden så fick det vara.

Kör givetvis alltid sug till sänksågen inomhus. Med offerbräda under behöver man ju inte städa efter man kört en sänkis med sug, tror inte många som förespråkar en vanlig cirkel med skena inser det.

15. End
    Medlem Nivå 10
    Senast idag växlade jag mellan sänksåg och sticksåg med en och samma kabel. Skulle göra flera snitt mitt i ämnet så jag körde först sänksågen på maxdjup och sedan tog jag sista biten med sticksåg. Istället för att springa och hämta kabeln till sticksågen så använde jag bara en kabel= mindre kabeltrassel.

Funderar på allvar att byta kablar på alla mina maskiner till Plug-it. Förlorade ca 10-15 min idag på att jag råkade kapa kabeln på Flex satineringsmaskinen ca 30 cm från maskinen. Inte så farligt, bara att skruva ut kåpan och klippa om kabeln men man börjar fundera... hade det varit Plug-it hade man bara behövt ta en ny kabel :D

OnTopic, äger en TS55 och har kört en del med Makita. De är som andra redan påpekat i princip lika bra, i alla fall när de är nya. Hur det är sen när de har några år på nacken vet jag inte men TS55:an har ett par år på nacken och är fortfarande riktigt tight. Men så är jag rätt försiktig med sådana maskiner, lägger aldrig bottenplattan mot asfalt/betong eller nåt.

Skulle jag välja idag skulle det bli TS55R av den anledningen att det går att köra relativt nära väggen. Har varit med om en del tillfällen där jag fick plocka fram Multimastern för att komma nära kanter, sånt är tidsödslande. Så om sänksågen klarar det sparar man nån timme (många meter) och då har mellanskillnaden redan betalat sig ganska snabbt.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: