8 172 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Val av reglar till yttervägg
Jag håller på att planera en utbyggnad som det går att läsa om här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/
Nu när jag sitter och försöker göra en kalkyl och har kommit till ytterväggarna så fastnar jag lite på val av reglar.
Väggarna i befintliga huset är ca 220mm tjocka och min tanke va att ha ungefär samma tjocklek på tillbyggnaden.
Min tanke va att bygga väggarna 170+45, men när jag kollar på reglar på Beijer så verkar inte 170mm regel finnas i kortlängd (2500mm). Är det en ovanlig dimension att bygga med?
https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/
Nu när jag sitter och försöker göra en kalkyl och har kommit till ytterväggarna så fastnar jag lite på val av reglar.
Väggarna i befintliga huset är ca 220mm tjocka och min tanke va att ha ungefär samma tjocklek på tillbyggnaden.
Min tanke va att bygga väggarna 170+45, men när jag kollar på reglar på Beijer så verkar inte 170mm regel finnas i kortlängd (2500mm). Är det en ovanlig dimension att bygga med?
Köp långa och kapa på mitten?maah skrev:
Jag håller på att planera en utbyggnad som det går att läsa om här:
[länk]
/ATW
Om jag utgår från vad som finns i lager hos Beijer så verkar 145mm vara det vanligaste till väggreglar.
När jag mäter befintliga väggar lite noggrannare så är dom 275mm från ytterpanel till gips och jag försöker lista ut hur dom är uppbyggda.
Gips 13mm
OSB 13mm
Installationsskit 45mm
Väggregel 145mm
Läkt 25mm
Panel 20-30mm
Det blir ca 260mm
Det skulle väl kunna stämma om man utgår från 145mm väggregel?
När jag mäter befintliga väggar lite noggrannare så är dom 275mm från ytterpanel till gips och jag försöker lista ut hur dom är uppbyggda.
Gips 13mm
OSB 13mm
Installationsskit 45mm
Väggregel 145mm
Läkt 25mm
Panel 20-30mm
Det blir ca 260mm
Det skulle väl kunna stämma om man utgår från 145mm väggregel?
Jag har inte kollat vad som sitter där än, men som du säger så är det förmodligen nåt av det.T tergo skrev:
Uppbyggnaden av dom nya väggarna behöver väl inte va exakt som dom befintliga men det underlättar om man vill att den nya fasaden ska liva med den gamla.
Gjorde en tillbyggnad på ca 60kvm nyligen i mellersta skåne, klara energikraven med 240mm stenull.
21 Panel-gles 28-utegips 10-195-plast-45-osb+gips 24, så ca 320 mm tjocka väggar.
Så e de bygglov som gäller så ha de i åtanke att du ska uppfylla energikraven.
21 Panel-gles 28-utegips 10-195-plast-45-osb+gips 24, så ca 320 mm tjocka väggar.
Så e de bygglov som gäller så ha de i åtanke att du ska uppfylla energikraven.
Klicka här för att svara