Byggahus.se

Val av putsbruk och färg i källare

1. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag håller på att renovera vår källare från att tidigare varit "inredd" med plastmattor, spånskivegarderober, plastfärg och annat otyg. Jag har i helgen slipat bort plastfärgen från de putsade väggarna mha en betong-giraff (rätt verktyg på rätt plats!). Frågan är vad jag ska gå vidare med nu. Jag har tidigare på inrådan från min bygg-handel köpt c-bruk och putsfärg, men börjar tvivla på att det är rätt grejor för mig. Putsfärgen (Nordsjö Sadolin) visade sig ha "Hydrofoberad Akryllatex" som bindemedel. Även om det står på burken att den är diffusionsöppen så gör bindemedelet mig mörkrädd, så som jag har slitit för att få bort den gamla plastfärgen från väggarna... Jag vill ha en källare som är så nära en oinredd källare som den kan vara, men samtidigt vara inredd (målade väggar och klinker på golv).

Frågorna jag ställer mig nu är:

-Vad ska jag använda för puts för att bättra på väggarna? Huset är från 66 och putsen som sitter kvar bär alltså sina spår av både tidigare fuktskador (ingen puts kvar) och slipningen. Jag har ingen aning om vad det är för sorts puts, hur vet man det? Källarväggen är murad av betonghålsten.

- Vad ska jag använda för färg? Det ska vara en som påverkar fukttransporten så lite som möjligt och vars kemiska yta är så nära putsens som möjligt (jag har aldrig sett det mögla på cement, men däremot på felaktigt vald färg)? Silikatfärg? KC-färg? Kalkfärg?

2. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Ingen som vet eller har någon åsikt?

3. P
    Medlem Nivå 6
    Jag har kört med gipsputs samt silikatfärg.

Vissa säger att gipsputs inte funkar men jag tror dom blandar ihop det med att gipsskivor inte är bra pga mögelrisk.

Jag har haft det såhär i källaren i ca 1 år och väggarna är torra och varma (Pordrän på utsida).

/ PJ

4. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Vi har också dränerande isloering på utsidan (jackodren) men jag vågar inte lita på att ingen fukt finnes, så därför går nog gipsputs bort. Det lär vara någon annan risk med gipsputs, vanlig puts och fukt som gör det riskabelt (hette det "ettringit"?), inte mögel.

Jag är ute efter att putsa väggen med samma puts som finns, men HUR vet man vad det är? Alternativet är ju att ta en mjukare puts för att inte riskera att sätta en starkare utanpå en mjukare.

5. O
    Medlem Nivå 1
    Jag har just putsat mina källarväggar med putsbruk C, huset är från 1945 och det verkar som jag träffat rätt i hårdheten på putsen. Jag tänker måla väggarna med diffusionsöppen plastfärg då fuktvandringen i min grund är minimal, har dränerat med platonmatta all fukt kommer underifrån plattan. Ska lägga klinkers på golvet.

Fotoalbum där man kan följa arbetet: http://picasaweb.google.com/olaake/KLlaren

6. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Kul att se! Har du några tips att ge mig inför putsningen?

7. O
    Medlem Nivå 1
    Jag fuskputsade eller vad man ska kalla det för. Gör man enligt konstens alla regler så ska man ju sätta reglar att stötta mot och "bräda" av putsen, jag brydde mig inte så mycket om väggen blev rak ville bara ha en putsad yta, slevade på putsen och slätade till efter tio minuter ungefär så borstade jag putsen med vatten och en mjuk borste. Där jag slammade på putsen så gör man putsen mycket blötare och målar på den med en mjuk borste.

8. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag har också tänkt att fuska i så måtto att jag definitivt inte kommer att sätta lister... Jag har ju dock puts kvar, den är bara lite "skadad" i ytan.