10 845 läst ·
11 svar
11k läst
11 svar
val av minigrävare - dränering källare
fritidshus 36m2, 1964, källare, lera, isodrän el pordrän
Hej,
har lite frågor om minigrävateknik, val av skopa, bred grund el vanlig?
Har bokat en minigrävare (1,5 ton) om några dagar men nu strulade det lite och jag kommer få en utan planeringsskopa? dvs bred grund skopa på 80cm. Så hur påverkar detta mig?
Behöver komma ner 2 meter i lera och planen är att gräva ner en halvmeter plus brett så jag kan köra ner maskinen (förstärka med lastplyfa...?) och ta resterande 1,5 meter med full verkansgrad på kranen.
Så är det ok att släppa planeringskopan eller är detta den skopa jag verkligen behöver? Skall jag boka en mindre 1 tons men med bred skopa.
mvh Lopt
Läst en hel del matnyttiga tips här om dränering och kommer skriva en utförlig rapport om arbete och kostnader senare
Hej,
har lite frågor om minigrävateknik, val av skopa, bred grund el vanlig?
Har bokat en minigrävare (1,5 ton) om några dagar men nu strulade det lite och jag kommer få en utan planeringsskopa? dvs bred grund skopa på 80cm. Så hur påverkar detta mig?
Behöver komma ner 2 meter i lera och planen är att gräva ner en halvmeter plus brett så jag kan köra ner maskinen (förstärka med lastplyfa...?) och ta resterande 1,5 meter med full verkansgrad på kranen.
Så är det ok att släppa planeringskopan eller är detta den skopa jag verkligen behöver? Skall jag boka en mindre 1 tons men med bred skopa.
mvh Lopt
Läst en hel del matnyttiga tips här om dränering och kommer skriva en utförlig rapport om arbete och kostnader senare
Planeringsskopan är ju först användbar vid återfyllnad (vet ju inte hur det ser ut där du ska gräva) så den kanske du kan vara utan. Funkar ju hjälpligt med andra skopor för det ändamålet oxo. Däremot ska du absolut inte gå ner i storlek. 1.5ton e inte mycket till grävmaskin för att gräva 2 meter ner i lera (det kan vara grymt tungt att gräva i lera om den e lagom blöt, eller helt omöjligt om den är torr).
Lycka till och posta gärna bilder på hur det går.
Lycka till och posta gärna bilder på hur det går.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Det räcker nog med en grävskopa för ditt jobb. Kolla hellre på en större maskin (1.8t) med längre bom så du slipper gräva i två steg.
Att med en så liten maskin gräva med planeringsskopan är att be om problem. Hörde om någon som gjorde det i ren okunskap (dränering med planeringsskopa) och det tog nästan livet av hydraliken på maskinen => inget stort problem att vara utan men planeringsskopan är ju samtidigt till stor hjälp vid återfyllnad. Där kommer du förlora mycket tid utan breda skopan.
Vad gäller maskinstorlek så kan man inte säga att 1,8t funkar men inte en 1,5t. Det kanske heller inte är vad Robert menar men i många fall är det nog så att en 1,5 och 1,8 är samma maskin bara att 1,8t har hytt som väger några hundra kilo och den andra inte... Man får nog läsa specen på maskinen lite mer noga för att vara säker på att få något som funkar bättre. Eller hyra något en bra bit över 2ton så är man säker....
Vad gäller maskinstorlek så kan man inte säga att 1,8t funkar men inte en 1,5t. Det kanske heller inte är vad Robert menar men i många fall är det nog så att en 1,5 och 1,8 är samma maskin bara att 1,8t har hytt som väger några hundra kilo och den andra inte... Man får nog läsa specen på maskinen lite mer noga för att vara säker på att få något som funkar bättre. Eller hyra något en bra bit över 2ton så är man säker....
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
MathiasS har helt rätt i detta med vikten. Det var mer tanke på längden på bom/sticka som jag avsåg med valet av storlek.
När jag gräver föredrar jag en så stor grävmaskin som möjligt pga att jag är amatör och tycker det är lättare att gräva med en stor än med en liten.
Lycka till
Lycka till
Tackar, 1,36 tons fungerade med viss handgrävning som hjälp för gäva i två steg var inte tal om, maskinen grävde ner sig alldeles för lätt, fick flytta runt de gamla altanplattorna som underlag och jämna "väg", väldigt känslig för lutning om jag skulle kunna jobba optimalt nära huset, men mot slutet lärde vi oss hanterade den bra nog för att nå ner till gamla drängruset med skopan
Tack för alla svar, jobbet är större än jag trodde... och jag har helt enkelt inte orkat starta datorn de senaste dagarna, jämnar till klacken och putslagar muren just nu. Fick hyra bergsborr och spräcka ett 3 tons granitblock oxå... men lovar återkomma med detaljer och priser, kanske tom med bilder.
Verkar luta åt ignucell just nu, allt i mark sålde dem för 144kr/m2 just nu.
// Lopt
ps
hittat dräneringen ifrån 60talet med cementrör och tarrakotta, stuprören kopplade till den som vanligt då men ok förutom skadad i ett hörn så den hade slammat igen.
Hittat förra ägarens fuskdränering ifrån 80talet!!! 15 fel av 5 möjliga!!!! vill gräva upp han grav och skjuta liket!!! Nästan alla mina problem är "hans dränering", senaste i redan jag hittat är att han dränerat den stensatta gången i trädgården och lett detta vatten in till huset och ner i den trasiga dräneringen... liksom han gjort med den feldoserade stenaltanen (12 m2) och bodens (7 m2) som leddes in till hans 50cm djupa fuskdränering i leran (läs 50cm full grusvallgrav runt huset halva året) som hade en stenkista bestående av ett 20cm dia plaströr som låg högre!!! än hans sk. dränering!
suck!!!!
Tack för alla svar, jobbet är större än jag trodde... och jag har helt enkelt inte orkat starta datorn de senaste dagarna, jämnar till klacken och putslagar muren just nu. Fick hyra bergsborr och spräcka ett 3 tons granitblock oxå... men lovar återkomma med detaljer och priser, kanske tom med bilder.
Verkar luta åt ignucell just nu, allt i mark sålde dem för 144kr/m2 just nu.
// Lopt
ps
hittat dräneringen ifrån 60talet med cementrör och tarrakotta, stuprören kopplade till den som vanligt då men ok förutom skadad i ett hörn så den hade slammat igen.
Hittat förra ägarens fuskdränering ifrån 80talet!!! 15 fel av 5 möjliga!!!! vill gräva upp han grav och skjuta liket!!! Nästan alla mina problem är "hans dränering", senaste i redan jag hittat är att han dränerat den stensatta gången i trädgården och lett detta vatten in till huset och ner i den trasiga dräneringen... liksom han gjort med den feldoserade stenaltanen (12 m2) och bodens (7 m2) som leddes in till hans 50cm djupa fuskdränering i leran (läs 50cm full grusvallgrav runt huset halva året) som hade en stenkista bestående av ett 20cm dia plaströr som låg högre!!! än hans sk. dränering!
suck!!!!
Sånt vill vi läsa mer om här: http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21645-byggbloopers-28.html innan du tar till bössan....LilleNo skrev:
Vad gör man i ett sånt läge? Super sig full eller börjar gräva ;-) ser fram emot en redogörelse i bloopers tråden =)LilleNo skrev:
Klicka här för att svara