Byggahus.se

Val av material till bänksskiva?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Ska beställa en bänkskiva till mitt nya kök. Har lite funderingar på vilket som är det bästa materialet?
    Jag vill att skivan ska vara reptålig, klara vätskor och rengöringsmedel samt tåla värme, så att man kan ställa kastruller på skivan utan problem. Hade marmor förut, men det gör jag inte om.
    Vad är det för skillnad i tålighet mellan tex granit och kvart eller kompositsten?

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    En trä- eller laminatskiva skulle jag rekommendera.
    Trä, helst bok, är mycket snyggt och arbeta vid.
    Men man måste ju ha lösa skärbrädor när man hackar, river och skär grönsaker, kött, bröd och annat.
    Och när man ställer heta pannor, kastruller och ugnsformar använder man naturligtvis korkunderlägg!
    Laminat har liknande egenskaper, men ser naturligtvis mer sterilt ut.

En fördel med dessa material är att de är billiga att byta om de börjar bli slitna och fula.
    Till skillnad från marmor och liknande, som gräver djupa hål i plånboken.

3. R
    Medlem Nivå 3
    Hur tänker du ang ÄGG?????

4. R
    Medlem · Nivå 12
    Granit

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Med korkunderlägg menade jag naturligtvis sådana här:
    Dessa finns på t.ex. IKEA. Det finns både runda och rektangulära, och tål även ugnsvärme bra.

Eller menade du något annat? Det är ju långt till påsk :confused:

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Nivå 24
    Fast det är inte all granit som tål vad som helst, en del är mer porös och kan ta åt sig färg. Vi har Blue Pearl (tror vi det är tidigare ägare satt in) och den verkar tåla allt, t.ex. heta ugnsformar, citronsaft och rödbetsspad, utom när det ramlade ner ett tungt och hårt föremål från ett överskåp, då blev det ett hack i skivan (fast den syns inte pga. skiftningarna i skivan). Men man ska inte skära direkt på den, det kan bli repor men framför allt förstör man knivarna.

Rostfria diskbänkar tål allt utom väldigt heta föremål nu för tiden när plåten är tunnare än förr.

7. E
    Medlem Nivå 1
    Har blivit rekommenderad keramikskivor. Någon som har någon erfarenhet av dem?

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Har du fått något exempel på en sådan skiva?
    Keramik är ju mycket mer poröst och absorberande än naturliga stenmaterial, och blir säkert fult/fläckigt fortare, om det inte är specialbehandlat med diverse ytfyllande ämnen.

9. E
    Medlem Nivå 1