Hej,
Mitt gamla luft/vatten system börjar bli till åren och jag har därför tagit in ett par offerter på nytt system (utedel och innerdel).
Mitt hus är på 125 kvm, äldre standard och ligger i Göteborg.
Följande förslag har kommit in:
1. CTC EcoAir M610 med EcoZenith i360
2. CTC EcoAir M610 med EcoZenith i255
3. CTC EcoAir M408 med EcoZenith i255
4. Mitsubishi PUZ-WM85YAA med EHPT20X-YM9D
5. Nibe F2120-8 med VVM S320
Pris (inkl moms och efter ROT) skiljer sig från 85-120 tkr. Men priset är inte i sig avgörande, jag vill ha ett effektivt system med låga ägarkostnader och lång livslängd. Vilket skulle ni välja och varför?
Mitt gamla luft/vatten system börjar bli till åren och jag har därför tagit in ett par offerter på nytt system (utedel och innerdel).
Pris (inkl moms och efter ROT) skiljer sig från 85-120 tkr. Men priset är inte i sig avgörande, jag vill ha ett effektivt system med låga ägarkostnader och lång livslängd. Vilket skulle ni välja och varför?
Ok. 1 poäng till Mitsubishin alltså. Jag ser i specen att den är klassledande i effektivitet vid låga temperaturer. Men hur är det med användargränssnitt? Tillförlitlighet? Livslängd osv. Några erfarenheter?
När det gäller CTC skulle jag välja i360 för att få bäst tillgång till varmvatten. i255 är lite gammeldags tycker jag men passar om man inte använder så mycket varmvatten åt gången. När det gäller NIBE F2120-8 bör man välja 3-fas varianten för att få jämnast belastning på husets huvudsäkringar och minska risken att någon av dem löser ut.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Själva displayen / gränssnittet är inte direkt på topp så där lär dom inte få några pluspoängD di1anpe skrev:
Men tanken är inte att man ska behöva hålla på med så mycket där utan en vp ska helst bara snurra på.
Fungerar och att man väljer till den trådlösa rumsgivaren så behöver man inte hålla på med kurvinställning utan den sköter detta rätt bra.
livslängd är dessvärre omöjligt att gissa oavsett märke och modell
Ctc har ju högre scop, cop och effekt redan vid +7/35 än mitsun, så har du några siffror på COP vid -7 kontra tex ctc eller nibe som förändrar detta?H H-Thomasson skrev:
Edit såg nu att mitsun var package modellen som de andra så den har sämre scop och cop men bra effekt neråt (men såklart bättre än gas varianterna). Finns det några siffror på en wm85 med vatten ut vid minus -7?
Redigerat:
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
G guggen skrev:Ctc har ju högre scop, cop och effekt redan vid +7/35 än mitsun, så har du några siffror på COP vid -7 kontra tex ctc eller nibe som förändrar detta?
Edit såg nu att mitsun var package modellen som de andra så den har sämre scop och cop men bra effekt neråt (men såklart bättre än gas varianterna). Finns det några siffror på en wm85 med vatten ut vid minus -7?
Här kommer lite data med effekter vid olika utetemperaturer och framledning på split och package .G guggen skrev:Ctc har ju högre scop, cop och effekt redan vid +7/35 än mitsun, så har du några siffror på COP vid -7 kontra tex ctc eller nibe som förändrar detta?
Split har köldmedia ut till utedel
Package har vatten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Svenska pumpar för nordiskt klimat har normalt vatten mellan inne och utedel. Har sett en del diskussioner kring detta och det finns knappt fall där det frusit och inga fall som maskinen gått sönder pga av frysning. Gasen kommer från våra japanska tillverkare och blir vanligare här. Dock går en sådan installation ofta sönder lättare och har sämre värmeledare. Se bara datablad och skillnad på effekt mellan tex ecodan package och samma modell med gas.H H-Thomasson skrev:
Redigerat:
Tyvärr ger de inga COP uppgifter vid annat än +7/35 resp 45.C Comfort Thomas skrev:
Jag tror det är hugget och stucket när det gäller effektivitet för vad TS skall välja, både ctc och niben fick väl väldigt höga testvärden i senaste Folksam testet. Men det är alla kända märken. Gäller bara o ta rätt storlek för det behov TS har.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Inte specifikt COP vid olika utetemperaturer och olika framledningG guggen skrev:Tyvärr ger de inga COP uppgifter vid annat än +7/35 resp 45.
Jag tror det är hugget och stucket när det gäller effektivitet för vad TS skall välja, både ctc och niben fick väl väldigt höga testvärden i senaste Folksam testet. Men det är alla kända märken. Gäller bara o ta rätt storlek för det behov TS har.
SCOP kan ge en fingervisning vid dom 2 olika zonerna, tänk på att kika på dimensionerad effekt (p-design) bör vara likvärdig för dom modeller man jämför med !!
är det likvärdiga effekter vid tex -15 ute och samma framledning så är det troligen rätt små skillnader om man jämför dom stora kända tillverkarna
Minst lika viktigt som märke och modell är att installatören justerar in allt rätt om inte kunden har full koll på detta
Kolla oljud Mitsubishi på nätet: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=74111.60D di1anpe skrev:Hej,
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
En i den tråden lämnade tillbaka sin CTC på grund av oljud och nu är det oljud från mitsubishin så han är nog inte helt nöjd med luft/vatten överhuvudtaget
Röstar för CTC. Har den förra versionen, 250i, har inga problem med varmvatten, barnen badar alltid och det har inte varit problem där.
Oljud förstår jag inte heller, innedelen låter ju ingenting, ett supersvagt surr ibland bara.
Oljud förstår jag inte heller, innedelen låter ju ingenting, ett supersvagt surr ibland bara.