Val av luft-luft värmepump

8k läst  41 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla kommentarer, jag blev mer övertygad om att sätta in en Mitsubishi-pump. Nu är bara frågan om vilken:)

Comfort Thomas// LN Hero modellen verkar väldigt intressant, men den är helt ny. Så kanske fortfarande har barnsjukdomar?
    Men skulle däremot ta emot lite att sätta upp en 5 år gammal modell när det finns en helt ny.

Någon som har erfarenheter av LN Hero?

Jag bifogar en bild på planlösningen. Har haft en monteringskille på plats som tyckte att placeringen enligt bilden var den mest optimala. Då kan man även använda L-L pumpen som fläkt när man eldar i spisen.
    Var skulle ni annars sätta pumpen? På långsidan blir det troligtvis problem vid montering därför där finns en trälåda som man måste igen.

rob_t_j72 gillar
  2. P
    Medlem · Nivå 14
    Jag får väl lägga en röst på Toshiba då!
    Vi har en MB och en Toshiba, finns flera trådar om det, men jag tycker toshiban är bättre på alla sätt.
    En stor fördel för dig som har braskamin är att det går att ställa en fast fläkthastighet, då får man bra cirkulation på luften.
    Mb blåser bara när den värmer.

3. C
    Medlem Nivå 4
    LN är ny så jag har inte sett dom i drift vintertid ännu.
    Verkar dock rejäl med en grymt tung innerdel och jag upplever ljudet som något behagligare än FH men det kan bero på installationsutrymmet där man lyssnar.

Testmaskiner har dock snurrat , är inte så orolig för barnsjukdomar på den den då Mitsubishi testar ordentligt innan dom släpps för försäljning.
    Tittar man på tex FH35 så överdriver inte Mitsubishi med effekter även om det är -15 ute då dom uppger 4kW men energimyndigheten som testade den mätte upp den till 4,3kW inkl avfrostningar så nästan 10% mer.

Placeringen ser bra ut , bara inte det blir för varmt från spisen så filter eller plast tar skada.
    Ha gärna 15-20cm upp till tak.

Den som sitter närmast i soffan riskerar att störas om man drar på med fläkten men det ser inte ut som att det ska behövas speciellt hög fläkthastighet då man oftast ändå vill ha svalare i sovrummet som nu ligger längst bort.

rob_t_j72 gillar
  4. C
    Medlem Nivå 4
    Mitsubishi FH och LN har rent fläktläge så jag vet inte vart du får det ifrån att den bara blåser när den värmer Peter2400 ?

5. P
    Medlem · Nivå 14
    Sorry, jag menar när man kör den i värmeläge vilket oftast är syftet med pumpen, då går vår FH ned till nästan noll i fläkthastighet vid uppnådd temp.
    På vår toshiba så kan man välja auto eller en fast fläkthastighet som den håller oavsett temp.

Att växla över till fläktläge när man eldar och sedan komma ihåg att växla över till värmeläge när man eldat klart är nog lätt att glömma eller tröttna på.

6. C
    Medlem Nivå 4
    Då är jag med vad du menar.
    Både fördel och nackdel med att den blåser även om den inte ger värme, eldar man så är det bra att då går ner i värmeläge men fortsätter blåsa om man känner på sig att man glömmer bort att ändra driftläge på tex mitsubishi.
    Nackdelen är när det blåser utan en kamin eller liknande då blåsten vid rumstemperatur kan kännas kylig när det drar rumstempererad luft i huset.

7. R
    Medlem Nivå 1
    jag köpte en fh35 för ett år sen och jag är riktigt nöjd, den värmer huset (120m2) ensam utan problem i -25 men när det blev -40 fick jag slå på elementen i rummen längst bort från den men som tur var det bara några dagar.

kuwi gillar
  8. D
    Medlem Nivå 7
    -40 vart bor du?

9. R
    Medlem Nivå 1
    jag bor högt upp i norrbotten

10. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 6
    Jag tycker Polarpumpen gjorde bort sig rejält med sitt rent ut sagt struntprat om Mitsubishi under en period.

Innan jag skulle köpa VP så studerade jag marknaden under ett år ungefär och hade tänkt att handla någon bra pump av just Polarpumpen.

När jag kommit fram till att en FH35 hade bäst pris/prestanda och väldigt god driftsäkerhet så klickade jag in på Polarpumpens sajt igen där jag knappt kunde hitta FH-serien och dessutom med den texten som nämns i början av tråden.

Resultatet blev att jag handlade på annat håll (trots samma pris). Så kan det gå när man försöker styra sina kunder på ett oärligt sätt.

FH35-pumpen är jag mycket nöjd med.

11. F
    Medlem Nivå 1
    Mitsubishi Electric (ej att förväxla med Mitsubishi heavy industries), toshiba eller Daikin
    skulle inte överväga något annat märke än nån av dom
    Daikin har alltid varit grymma på garantihantering.

Deras nyaste modell som kom nu i dagarna ser riktigt vass ut!

Dom har dessutom i dom senaste något så smart som eldningslogik vilket betyder att ju varmare det blir över börvärde ju Högre hastighet går fläkten med

Dom bibehåller även effekt riktigt långt ner i utetemperatur

12. C
    Medlem Nivå 4
    Service och support är som ovanstående skriver viktigt så man får hjälp relativt snart om något strular, kolla på respektive märkes återförsäljarlista så dom står med där till att börja med .

Att en modell ger bra med effekt även om det är svinkallt ute är självklart positivt om det även är en skaplig COP så det inte bara blir som en elektrisk fläktkonvektor.
    Skulle man tex gå på att en maskin klarar dom värsta topparna kan man välja LN50VGHZ som ger 6kW vid -15 men den modellen är med största sannolikhet inte bästa valet för vanliga villor sett på besparing över hela året.

Besparing på årsbasis är det som är viktigt och inte att man klarar dom tex 5 dagar det är som kallast då man lika gärna kan komplettera med elradiator eller motsvarande

Många missar att kika på dimensionerad effekt ( p-design) och SCOP vid medel eller kall zon beroende på vart man bor.

Får ofta frågan om att den och den måste vara bäst då den har högst SCOP , är det en klen modell så får man då istället stötta med annan värmekälla lite för tidigt istället och besparingen kanske inte blir så bra

13. Ropia
    Medlem Nivå 7
    En tanke med det här med kamin och llvp. Hur många är det inte som har sin värmepump på "auto-inställning" istället för värmeläge? Och om man då eldar på med braskaminen så kommer ju pumpen börja kyla när det stiger över inställt börvärde... :-/

OXYD gillar
  14. C
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Fick berättat om just det från den värmepumpsfirma som vi köpt vår luft/luft ifrån. Husägaren var konfunderad över den höga elförbrukningen och förklaringen låg just i auto läget, varje gång husägaren eldade på i kaminen så började pumpen kyla utan att hen reflekterade över det. Så han tryckte lite extra på att vara uppmärksam vilket läge som används... :rofl:

15. U
    Medlem Nivå 3
    Hej

Har själv en Daikin sen 2 år och är nöjd, både med ljudnivå och effekt. Men håller man sig till de bättre märkena, se flipflash inlägg, tror jag installatören och möjlighet till lokal service bör vara avgörande. Jag köpte pump där samma firma installerade. Då kan det aldrig bli diskussion om det är dålig installation eller fabrikationsfel. Hitils är det enda som hänt att de knackade på en dag och uppgraderade mjukvaran.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: