Byggahus.se

Val av luft-luft värmepump

1. T
    Medlem · s · 6 inlägg

Tjorven123

Medlem
    Hej!
    Jag och min sambo tänkte installera en luft-luft värmepump i vårt 70tals hus iom att vi har direktverkande el. Har letat runt en hel del efter "bäst i test" och det verkar inte finnas någon seriös test som är gjord på senaste. Energimyndigheten gjorde en omfattande test 2013, men det känns som det kan ha hänt mycket på 4år.
    Har varit inne en del på Mitsubishi FH35 VEHZ 665 som blev en vinnare i den testen, men den är framtagen 2012, alltså 5 år sedan. Blir även lite orolig över att många klagar på att den låter (knäpper). Vi kommer att ha den ovanför soffan i vardagsrummet, så vill helst inte att den ska föra för mycket oväsen.

Blir även lite fundersam över vad Polarpumpen har skrivit om FH35an på sin hemsida.
    "När luft-luftvärmepumparna kom ut på marknaden 2012, erbjöd de flera tekniska nyheter, men sedan dess har många andra tillverkare kommit i kapp och gått om. Mitsubishi FH är fortfarande en helt okej luftvärmepump, även om den inte står sig mot de nya modellerna på marknaden."

Huset är på strax under 150 kvm och ligger i Skåne. Vilken luftvärmepump skulle ni rekommendera och vilken tror ni är den bästa?

/Tjorven

Redigerat 30 aug 2017 23:10
  2. Ö
    Medlem · . · 1 303 inlägg

öringen

Medlem
    Vet ej vad polarpumpen syftar på när de skriver att de inte står sig mot de nya modellerna på marknaden.
    Mitsubishis serie fd35 eller fh35 som den senaste heter är i de tester jag sett fortfarande i toppsegmentet vad gäller värmeåtergivning vid riktigt låga temperaturer ute. Skulle vara kul att få höra vilka egenskaper 2017år pumpar har som inte MB fh35 har.
    Som du förstår är jag partisk :) då jag har en en FH35 själv sen många år tillbaks och är supernöjd med den ;)

3. D
    Medlem · Stockholm · 411 inlägg

Daniel__s

Medlem
    Har en Lg prestige 9 plus, använd två vintrar och jag är supernöjd. Levererar bra med värme. Googla på den och läs bara ett tips :)

4. C
    Renoveringsnovis · 261 inlägg

crappyusrname

Renoveringsnovis
    Folksam gör årliga (tror jag) tester/sammanställningar på ett gäng modeller.

5. J
    Medlem · Stockholm · 4 106 inlägg

Josth

Medlem
    Jag skulle undvika att sätta innerdelen ovanför vardagsrumssoffan. Det blir ett luftdrag som kan vara jobbigt i längden. Finns finesser på modeller från senare år som styr bort luften från vistelsezonen men är osäker på hur bra de fungerar och om man kanske tappar i värmeeffekt. Försök gärna hitta en placering så luften kommer där man inte vistas så mycket. En vanlig placering är t.ex. över entrédörren.

6. F
    Medlem · 379 inlägg
    Mina förändrar satte in en ny IVT i våras och när den drar på ordentligt blåser den som en viggen-motor. Visst, när den bara går på snigelfart märks den inte av, men aldrig jag skulle vilja ha den rakt bakom soffan när den får för sig att varva upp precis när Let's dance börjar

7. C
    Medlem · stockholm · 1 290 inlägg

Comfort Thomas

Medlem
    Nätföretag som har många märken och kanske har fått bättre marginaler på ett annat märke och modeller försöker då självklart styra kundernas val åt det hållet.
    FH serien från Mitsubishi Electric är hårt prispressad så marginalerna är inte dom bästa.

Effekt och effektivitetsmässigt hänger FH serien med riktigt bra och det är troligen den mest prisvärda modellserien.
    Efterträdaren till FH serien är LN HERO serien som nu finns parallelt .
    Snarlik i effekt och effektivitet men lite andra skillnader som tex inbyggt wifi och riktigt bra rening av luften

Har man mycket störande knäppande ljud ska man höra av sig till sin återförsäljare så dom får ordna detta, kan vara en liten "plastgavel" på vänster sida som trilskas.
    Är det knäppningar vid tex avfrostningar så är det ganska normalt förekommande på dom flesta märken och modeller då innerdelen går från att vara mycket varm till iskall under avfrostning.

Håller med alla tidigare kommentarer om att en placering ovanför soffa eller liknande som man vistas mycket i vintertid så kommer man att störas vid normalt luftflöde, man ska försöka sträva efter ett så högt flöde som möjligt för bästa spridning och effektivitet om man vill utnyttja maskinen ordentligt.

Modeller som har ett behagligt ljud om dom ska placeras i tex vardagsrum är golvmodeller.
    Dom är oftast även det bästa alternativet vid "sämre" planlösning"
    Mitsubishi Electric har sin KJ serie som levererar riktigt bra med effekt även om det är riktigt kallt ute.
    Men så gott som samtliga större kända tillverkare har golvmodeller

Vart lite väl lång text ;)

• Laddar…
  8. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Hej, vi har en Mitsubishi Electric 25-någonting sedan 2012 som enda värmekälla.
    Och den går alltid bara på lägsta, ljudlösa läget, och värmer hela vårt 108 kvm hus.

Rekommenderas!

9. D
    Medlem · Stockholm · 411 inlägg

Daniel__s

Medlem
    och vad håller ni för temp i huset? och är det nybyggt hus? Även om min är bra så har jag den på fullblås för att ge bästa effekt :)

10. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Frågar du mig?
    Huset är byggt 2010, 108 kvm BOA och lite i sadelkammaren i stallet.
    Inomhus har vi 21 - 24 °C sommar som vinter.
    På vintrarna, oktober - mars/april eldar vi lite i braskaminen, ca 0,5 m3 ved per år.

Hustrun tycker att det är lite för varmt i sovrummet, så hon ställer gärna fönstret på glänt.
    Vi gör av med knappt 4800 kWh/år totalt.

Men detta är ju långt söder ut, strax norr om Hallandsåsen.

11. H
    Medlem · Västerbotten · 997 inlägg

Holmspel

Medlem
    Stod i valet mellan Mitsubishin och en Daikin caldo x35. Valet föll på daikin-pumpen då jag fick en bättre känsla kring den.

Är hittills otroligt nöjd med den.

12. Ö
    Medlem · . · 1 303 inlägg

öringen

Medlem
    Oj! Det måste vara ett otroligt välisolerat hus. Är 4800kWh inkl hushållsel?

• Laddar…
  13. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Inklusive allt :)

Men vi är bara två gamlingar i hushållet.
    Väggarna har 310 mm isolering och fönstren är 3-glas med argon, sådana som ofta är immiga på utsidan.

14. C
    Medlem · gävleborg · 3 616 inlägg

camaro1969

Medlem
    FH 35 slår nog alla andra när man tänker pris/prestanda, särskilt nu när man får den kring 11K

tror jag gav 14 när jag köpte den (och lokala firman ville ha 22K + montering)
    köpte på polarpumpen.se

15. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 369 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Har också en Mitsubishi FH35 som införskaffades till 2012 när den var ny på marknaden. Den bara går och går och värmer huset. Lika intressant som kylskåpet - man bryr sig bara om prytteln när den fallerar. Och så borde man rengöra dem båda oftare...

Likheten med just vitvaror är väl annars stor. Produkter som bara blir minimalt bättre år för år när man tittar på kärnprestandan och där tillverkarna försöker hitta försäljningsargument (skapa värde) med ibland ganska perifera finesser. Har man nytta av dessa finesser eller vill göra ett prestigeköp så köper man den senaste modellen. Rent krasst ekonomiskt borde man nog inte göra det. Jag borde t ex ha köpt den utgående modellen FD35 2012 istället för nya och dyra FH35. Hade sparat många sköna tusenlappar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.