2 630 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Val av kontaktor för spis
Vad ger spishäll och ugn för typ av belastning (AC1, AC2 osv)?
Jag bygger nytt och har tänkt att ha kontaktor på spishäll (ev även ugn) som styrs av reläutgång från brandvarnarna. Dvs när brandlarmet går pga glömd kastrull på spisen så bryts strömmen. Om det är AC1 räcker det med en 24A men annars får jag gå upp till minst 40A. Med brumfria kontaktorer blir det ganska mycket dyrare.
/Patrik
Jag bygger nytt och har tänkt att ha kontaktor på spishäll (ev även ugn) som styrs av reläutgång från brandvarnarna. Dvs när brandlarmet går pga glömd kastrull på spisen så bryts strömmen. Om det är AC1 räcker det med en 24A men annars får jag gå upp till minst 40A. Med brumfria kontaktorer blir det ganska mycket dyrare.
/Patrik
Jag vet inte vad som för krav som gäller för att kallas AC1 eller AC2, men en spis borde vara bland det snällaste du kan hitta för kontaktorn. Möjligen att en induktionshäll är elakare. Vidare skall den normalt alltid ligga till, det är endast i undantagsfall som kontaktorn bryter under last.
Sedan är det en annan sak att jag inte skulle vilja ha den funktionen på spisen. När det gäller matlagning förekommer rök utan eld.
Erik
Sedan är det en annan sak att jag inte skulle vilja ha den funktionen på spisen. När det gäller matlagning förekommer rök utan eld.
Erik
Medlem
· 4 195 inlägg
Ugnen och en spis som inte är induktionshäll är alla gånger "non-inductive" och därmed AC1 enligt länken. Man kan ana att induktionshällarna är induktiva och därmed möjligen inte AC1.
Erik
Erik
Medlem
· Västerbottens län
· 17 727 inlägg
Känns som lite sent att låta brandvarnaren stoppa spisen, troligen så har det tagit sig såpass att det det fortsätter att brinna oavsett om spisen får ström eller inte.
Det finns "spislarm" som reagerar på strålningsvärmen och/eller närvaro och/eller tid som spisen varit på. Ett fabrikat är Spisek.
Protte
Det finns "spislarm" som reagerar på strålningsvärmen och/eller närvaro och/eller tid som spisen varit på. Ett fabrikat är Spisek.
Protte
Tack ni som svarat på kontaktorfrågan. Jag misstänker AC1 för ugnen men den är ändå inget problem. Frågan gäller mest induktionshäll. Jag har läst någon gång att strömmen genom en ind.häll blir ganska ful. Det behöver dock inte ha något med fasförskjutning att göra.
För övrigt förstår jag inte varför det görs inlägg om funktionen. Posta sådant i någon tråd som handlar om det. Denna handlar om vilken kontaktor som passar till en spis, inget annat.
För övrigt förstår jag inte varför det görs inlägg om funktionen. Posta sådant i någon tråd som handlar om det. Denna handlar om vilken kontaktor som passar till en spis, inget annat.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 727 inlägg
Tripak, med det synsättet får du gärna komma och vara konstruktör hos mig, har man det hela klart för sig från början finns det inte mycket att diskutera och konstruktionen blir fort färdig.
Alla former av spisar är "snälla laster" så det är den termiska strömmen som begränsar. Ska det vara en säkerhetsapplikation kanske det ska vara ett säkerhetsrelä, lite högre krav på funktion.
Protte
Alla former av spisar är "snälla laster" så det är den termiska strömmen som begränsar. Ska det vara en säkerhetsapplikation kanske det ska vara ett säkerhetsrelä, lite högre krav på funktion.
Protte
Är väl bara bra om folk kommer med tips på andra lösningar? Du kan ju fortfarande välja själv den lösning du tycker är bäst!tripak skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
När jag flyttade in i lägenheten där jag bodde tidigare fanns en spisec installerad. Det tog kanske så mycket som en vecka innan jag tog bort den. Medan jag bodde i studentrum satt en timer på väggen som man fick skruva på innan man kunde använda spisen. Skulle man laga mat i mer en en halvtimme var man tvungen att vara observant på när timern gått ut. Alternativet var att spänna en gaffel mellan timervredet och fläktkåpan.
Att stänga av med brandvarnaren kanske inte lika ofta ställer till problem, men det enda riktigt säkra tror jag är att inte lämna spisen på med brännbara föremål på plattorna när man går hemifrån.
Erik
Att stänga av med brandvarnaren kanske inte lika ofta ställer till problem, men det enda riktigt säkra tror jag är att inte lämna spisen på med brännbara föremål på plattorna när man går hemifrån.
Erik