Byggahus.se

Val av köpare av solel?

1. Stenolofanders
    Medlem · Östergötland · 816 inlägg

Stenolofanders

Medlem
    Jag vill gärna höra era erfarenheter av att sälja el till olika bolag. Numera är vi nämligen solelsproducenter: en anläggning på 6 kW sitter på garagetaket fr o m idag.

Här finns en fin lista på köpare av solel: http://bengtsvillablogg.info/kopare-solel/ men jag vill gärna ha lite mer fylliga ord.

Mina förutsättningar: nätägare Vattenfall. I nuläget köper jag el av Sala Heby Energi som har vettig elproduktion och ok priser att köpa av.

Båda dessa köper solel. Någon som har positivt/negativt att dela med sig om dessa och andra bolag?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Panelerna ligger på ett östvänt tak i tämligen solig del av Östergötland, nära Vättern. PPAM installerade snabbt och smidigt på alla sätt. Första dagen idag, anläggningen har testkörts under eftermiddagen, hittills har 10 kWh producerats. Den leverar ännu lite el kl 19:36 verkar det som, drygt 300 W.

2. M
    Medlem · Västra götalands län · 852 inlägg

magnetens

Medlem
    Grattis till din nya anläggning!

Jag säljer till vattenfall för 40 öre +spot pris och får då behålla mina elcertifikat, blir du elhandels kund hos dom så bjuder dom även på årsavgiften första året vilket ju ytterligare är värt några hundringar. Har fungerat smidigt och bra med vattenfall, de räknar av ersättningen för solelen på min vanliga elfhandelsfaktura så den blir 0 kr under sommarhalvåret, sedan sätter de in överskottet direkt på mitt bankkonto!

kraftringen och Sölvesborgs energi betalar bättre om man bor i deras närområde.

Finns en lista på www.solcellforum.se oxå som de gjort se:
    http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kopare-av-solel-2016-td5010556.html

• Laddar…
  3. D
    Medlem · Västra götaland · 45 inlägg

Daniel 01

Medlem
    Hur har det gått i letandet av köpare?
    Jag kommer sätta upp en anläggning på ca 6kw under hösten och har börjat titta efter lämplig köpare, jag tycker att det är lite svårt att jämföra. Finns det någon enkel fälla man kan undvika när man väljer köpare?

4. Stenolofanders
    Medlem · Östergötland · 816 inlägg

Stenolofanders

Medlem
    Inte avtalat med köpare ännu: Det tog ett tag innan allt var ordnat från nätägarens sida. Nu är det iaf igång. Det lutar åt att jag tecknar avtal med Sala-Heby.

5. M
    Medlem · Västra götalands län · 852 inlägg

magnetens

Medlem
    Kolla även in denna nya sida för att se köp och säljpriser www.prosument.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.