Val av köksfläkt, hjälp!

213 läst  8 svar

1. Willewonka
    Medlem Nivå 5
    Vi ska renovera köket i våran lägenhet där vi har centralventilation.
    Blir inte helt klok på de här med köksfläktarna.

Vad jag har fattat de som ska jag bara ha en kåpa, med spjäll och belysning.
    Men kan inte hitta några sådana för en rimlig peng?
    Med kolfilter finns snygga för ca 1500 men en vanlig kåpa utan motor så hittar jag för minst 3000.

På elgigantens sida står det ” kombinerad kolfilter/ventilerad” Funkar den?

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 13
    Köp en kolfilterfläkt då, dom funkar bra så länge man håller efter filtret. Tycker centralventilationen kan variera i sugförmåga ändå

• Laddar…
  3. Willewonka
    Medlem Nivå 5
    Nja, behåller gärna centralventilationen. Rätt gött att inte höra på en brummande fläkt när man lagar mat faktiskt. Den suger helt ok nu.
    Plus att om jag ska byta blir det en betydligt större operation i köket då jag inte har någonstans att leda luften från kolfilterfläkten och måste sätta en ventil för bef ventilation.

4. B
    Medlem · Nivå 15
    Den ska ju bara tillbaks till rummet.

Det står ju att ljudnivån är 68 dB så det lär ju sitta en fläkt i.

5. Willewonka
    Medlem Nivå 5
    Just över fläktskåpet går väggen ner för att dölja spiroröret till fläkten, så kan inte leda ut luften upp så där faller det.

Ja det vet jag, men det står även ”kombinerad, kolfilter/ventilerad”

6. B
    Medlem · Nivå 15
    Normalt tar man ju av imkanalens rör uppe vid taket och sätter ett frånluftsdon där.

Kan ju betyda att man antingen kan använda den med kolfilter och luft tillbaks till rummet eller som en fläkt som är ansluten till ett ventilationsrör som går rakt ut (vanligt i villor). Har du kollat vad Bosch skriver på sin webbplats?

7. K
    Medlem Nivå 1
    Jag har fläckt på min vind i min villa för att slippa ljud och då köpte jag en vanligt fläckt och slängde ut motorn.

Så borde ju funka fint för dig med att köpa en vanlig och ta bort motorn

• Laddar…
  8. K
    Medlem Nivå 1
    Fast du får ju inget spjäll då men det kanske du kan sätta på röret efter fläkten om du har överskåp?

9. Willewonka
    Medlem Nivå 5
    Nä de får jag ju inte.. hmm. Bra idé annars.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: