Byggahus.se

Val av köksfläkt bostadsrätt

1. Tummenmittihandenrick
    Medlem Nivå 1
    Hallå, har sökt över halva internet nu för att få svar på min fråga så därför provar jag här. Jag håller på med en köksrenovering och har i dagsläget ett kök där endast en ventil sitter ovanför spisen, alltså ingen fläkt eller spjäll överhuvud taget. Jag har frågat föreningen om vad som gäller för köksfläkt och det enda kravet är att fläkt som monteras inte får ha ett spjäll som kan stängas helt. Det är alltså helt okej att ha en utsugsfläkt så länge som luften kan fortsätta ventileras när fläkten är avstängd.

Jag hittar ingen information om detta på de utsugsfläktar som finns, är det någon här inne som vet hur de brukar fungera? Alternativet som det är nu är annars att köpa en som är kombinerad kolfilter/utsugsfläkt för att se hur det fungerar.

2. K
    Renoverare Nivå 3
    Franke har en ganska bra förklaring av olika fläkttyper: https://www.franke.com/se/sv/ks/expertise/select-the-right-hood.html
    Om det är så att du verkligen får ha en fläkt och inte bara en kåpa så är det Alliance lägenhet (-10) du ska ha men det bör du verkligen kolla upp ordentligt. Annars är det Spiskåpa lägenhet (-10) du ska ha, den är bara ett spjäll som öppnas.

Båda varianterna har ett inställbart grundflöde som gäller när den är avstängd och ett inställbart läge när den är aktiv.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Nivå 23
    Den stora frågan är om du har en egen pipa ända ut eller om din pipa går ihop med några andra. Har du en helt egen kan du montera en fläkt som trycker in luften, har du en kanal tillsammans med andra kan du inte trycka in luft i pipan för då riskerar du att grannarna får in din matos till sig.
    Har ni en gemensam kanal kan du sätta en kolfilterfläkt som man inte ansluter till "pipan" utan den filtrerade luften cirkulerar i köket eller en kåpa utan fläkt.

4. Tummenmittihandenrick
    Medlem Nivå 1
    Jag tror helt ärligt att vi inte har separata pipor men det är som sagt okej från föreningen att koppla in en fläkt som trycker luften ut i ventilationen. Anledningen att jag inte tror det är separat är att jag från ventilationen hör när grannen drar igång sin fläkt. Min ventilation suger visserligen fortfarande ut luft trots ljudet så jag är osäker.

Franke lägenhet (-10) verkar ju vara det jag söker men frankes fläktar är ju rätt dyra..

Anledningen till att jag krånglar är att en kolfilter i mina ögon är sämre men min erfarenhet är ytterst begränsad så är det någon som påstår att det är bättre med en kolfilter/nästan lika bra är det ju ett alternativ.

5. N
    Medlem · Nivå 9
    Du har alltså inte ens en spiskåpa med timer? Ventilen, är det en rund historia i taket eller ett fyrkantigt galler högt upp på väggen?

6. Tummenmittihandenrick
    Medlem Nivå 1
    Nix, inte ens en spiskåpa så man får vara varsam i sitt val av matlagning för tillfället. Ventilen är en rund grej

7. N
    Medlem · Nivå 9
    Hur bor du? Lgh, radhus.....en en flera våningar osv. Kanske du vet om det sitter en större fläkt på yttertaket?

8. Tummenmittihandenrick
    Medlem Nivå 1
    Bor i lägenhet, 3e och högsta våningen. Tror inte det sitter en fläkt högst upp utan att ventilationen är självdrag.

9. E
    Medlem · Nivå 23
    Och då måste du veta om du har egen pipa eller gemensam, innan du bestämmer hur du ska göra. Blir det fel kommer du att få göra om.

10. C
    Medlem · Nivå 17
    Även om man har en egen pipa måste den även vara (dokumenterat) tät om man skall sätta dit en tryckande fläkt.
    Dessutom måste flödet justeras in så att det inte blir baksug i övriga frånluftkanaler när fläkten går. Ev. måste tilluften ses över.
    Allt detta kan ge bakslag på OVK om det inte blir rätt.

11. E
    Medlem · Nivå 23
    Men alla dom här problemen slipper man om man låter det befintliga ventilationen vara kvar och fungera som den gör i dag ev kan man som "tillägg" sätta en kolfilterfläkt som inte påverkar flödet i frånluftspipan.

• Laddar…
  12. Tummenmittihandenrick
    Medlem Nivå 1
    Okej, min tanke är att sätta in en utsugsfläkt oavsett vad eftersom det enligt ordföranden är okej. Då har jag gjort vad jag fått tillåtelse till, men är det inte speciellt mycket sämre med kolfilter? Då kan det ju va ett skönare och säkrare kort att gå på det.