Byggahus.se

Val av kakel till kök, tips?

1. Corpes
    Medlem Nivå 8
    Vi ska renovera köket och det blir ett högglansigt vitt kök från ikea. Golvet är laminat mörkgrått skiffer och bänksivan blir i samma stil som golvet. Min tanke på kakel är att välja en neutral vit platta då vi ska ha en fondvägg i köket och i matsalen (likadan). Plattorna ska sitta som "vanligt" ovanför bänkskivan men även upp på ena kortväggen. Vad tycker ni, iom att hela köket ska va i högglans vitt, ska jag välja en matt platta (min tanke) eller glansig platta? Spontant känns det som att väljer man en glansig platta blir det VÄLDIGT mycket glans i köket.....
    Tips tas gärna emot och även bilder på olika lösningar.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    risk att det blir för mycket vitt, kolla på någon snygg mosaik tex med lite glans i, finns mycket snygga och dyra...kommer skapa mer liv och djup i köket tycker jag.

3. P
    Medlem · Nivå 14
    Om ni ska ha en fondvägg ska väl den spela huvudrollen, som jag ser det. Det verkar onödigt att skapa visuell konkurrens mellan de olika ytorna/materialen.
    Matt vitt kakel som får spela andrafiol till fondväggen verkar vettigt i mina ögon. Sen kan ni alltid uppdatera fondväggen, när ni känner behov av det.

Framför allt, kör på det NI gillar när det är dags!

Lycka till
    //Ronnie

4. Corpes
    Medlem Nivå 8
    Det var lite så jag/vid tänkte. Vid pratar om matta plattor då vid är lite rädda för att det blir för mycket blankt i köket. Hoppas vid inte ångrar oss......

5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    VItt på vitt blir enligt mig opersonligt och en ej livlig känsla, trots ev fondväggar m.m.

6. P
    Medlem · Nivå 14
    Livlig känsla??? Om vi säger att allt vi omger oss med pratar — då blir det ju helt olidligt om allt ska prata/höras på högsta volym, eller hur? Det blir ju en regelrätt kakafoni där allting stör ut allt. Vissa saker ska viska, andra höras i normal samtalston och få får ropa utifrån sin specifika betydelse. Framhäv det som är värt att framhävas och tona ner det andra, det är en form av kommunikation.
    Jämför med en symfoniorkester; om alla instrument hela tiden ska spelas med fullt ös, hur låter det då...

//Ronnie

7. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Den symfoniorkester jag skulle kunna tänka mig är en lågt spelande mosaik i ljusa färger, tex vitt, ljusgrått mfl, som bryter av lite med inte tar ton i form av den stora bastuban eller trummorna i en klassisk paradmarsch! ursäkta mig om jag försöker hjälpa till att tänka lite utanför boxen som det flesta inte eller aldrig gör.... (y)