Har lite svårt att välja hur jag ska kakla

Här har jag utgått från Duschblandarfästet och duschfästet att de är centrerade på plattan (400x200)
Detta kommer resultera i mycket sågande och spillbitar, framsidan på toafixturen blir inte heller helt symetrisk
alt_a.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag utgått från höger vägg
Ger inte lika mycket spill eller sågande, toafixturen är lite mindre osymmetrisk. Men duschblandarfäste och duschfäste är mitt i skarven, på ritningen är det dessutom fel fäste. Vårt fäste är i ett stycke och mitten på den hamnar mitt i skarven Se länk
alt_b.png
Skapa konto

Vilken tycker ni är bäst, andra förslag?
Kaklet är 400x200 mm och måtten det ska passas in för är
mått.png
Skapa konto

(Den smala 100mm läppen som håller duschdörren (gömd i bilden) kommer ha mosaik i samma matrial som golvet)

Centrera kaklet på väggen så att spillbiten blir lika stor till höger som till vänster, ser ut att bli mer symmetriskt även på toalettfixturen då.

Var blandaren hamnar tycker jag är av underordnad betydelse.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag är superpetig med symmetri men jag tror aldrig jag har reflekterat över hur toaletten och duschsetet är monterade i förhållande till kakelplattorna. Annars kan du lägga plattorna i halvförband och på så vis trolla bort problemet.

vectrex skrev:
Centrera kaklet på väggen så att spillbiten blir lika stor till höger som till vänster, ser ut att bli mer symmetriskt även på toalettfixturen då.

Var blandaren hamnar tycker jag är av underordnad betydelse.
Blir bara ca 100mm på varje sida då, det är väll ungefär vad jag tycker är minimum, det värsta jag vet är när det blir bara en liten remsa med kakel. Ska testa CADa det så får vi se hur det ser ut. Tack för input!

AndersMalmgren skrev:
Blir bara ca 100mm på varje sida då, det är väll ungefär vad jag tycker är minimum, det värsta jag vet är när det blir bara en liten remsa med kakel. Ska testa CADa det så får vi se hur det ser ut. Tack för input!
Antingen missförstår du mig eller så stämmer inte din bild. Utan att räkna på det så tycker jag spillbitarna ser ut att bli större än en halv platta.

(1770 % 400) / 2 = 85mm

AndersMalmgren skrev:
(1770 % 400) / 2 = 85mm
Aha, du tänker så. Lägg till en hel platta så har du vad jag menade. Alltså (400 + (1770 % 400)) / 2 = 285mm.

Nä det blir 285 mm på ömsom sida av tre hela plattor.......

Edit. Tvåa på bollen.........:)

Det blir väll 4 hela och en 170 i Rest?

Nu är jag med :)

3 plattor 1200 mm det återstående avståndet är då 570 mm. Dela detta mitt av så har du 285..........

Jo, kom på det :)

Ska cadda på det ikväll

T
Helt klart alternativ 2, allt annat är trams och att blandaren ska vara centrerad i en platta är bara dumheter.

Caddat oceanis alternativ

alt_c.png
Skapa konto

Det blev ju inte mer symmetri vid toan än de andra och detta alternativ ger minst symmetri vid blandaren. Men det bli ju symmetriskt ovanför duschen och uppåt, men vet inte hur viktigt det är? :D Svårt detta

Det värsta jag vet är krig svält och mänskligt lidande...

Det är att be om problem att börja med hela plattor vid ett hörn, är väggen inte helt i lod så kan det blir riktigt dåligt

Om du är så petig så kanske du ska byta plattor, hur stämmer mosaiken med väggbiten?
Ska du kakla själv? Annars så måste du vara övertydlig om att kaklingen måste ske exakt enl dina ritningar, har du köpt plattor redan eller tittar du i en katalog? Måtten kan skilja sig uppemot 10mm mellan plattor i samma serie ( men då är dom sorterade så att det alltid är samma storlek i den storleken man får)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.