2 021 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Val av isolering vid drän. runt hus
Ska dränera om huset är det tänkt.
Ca 40m o gräva 140cm djup
Har fått kostnadskalkyl på ca 1700:-/m + moms är det vettigt?
Frågan är ska man använda platon eller isodrän? cellplast?
Priser på detta?
Har fått prisförslag på isodrän 139:-/m2 +moms är det vettigt? Har ingen större koll på priser mm o är väldigt tacksam för svar..
Ca 40m o gräva 140cm djup
Har fått kostnadskalkyl på ca 1700:-/m + moms är det vettigt?
Frågan är ska man använda platon eller isodrän? cellplast?
Priser på detta?
Har fått prisförslag på isodrän 139:-/m2 +moms är det vettigt? Har ingen större koll på priser mm o är väldigt tacksam för svar..
Dyrt! Fler offerter! 100 000 för 40 meter!? Önskar jag bodde i Örebro! Hade åkt rolls!
(Fast kanske bara vi har annan kostnadsbild här i norr.) Men ärligt talat........
mvh Johan
(Fast kanske bara vi har annan kostnadsbild här i norr.) Men ärligt talat........
mvh Johan
mm funderar allvarligt på o göra jobbet sj..kör grävmaskin till vardags så den biten är inga problem.. men har aldrig dränerat förut bara grävt elkabel..o har möjlighet o köpa mtrl till självkostnadspris..så visst skuleljag kunna komma undan rätt mkt billigare baar min "egna" tid som kostar..
Jag håller på just nu med dränering i örebro. Jag betalar 2000kr + moms / meter, men jag gräver runt två meter djupt. Då ingår "allt", till och med lite handjagande under en gjuten veranda. Det som inte ingår i allt är spräckning av sten och dyligt. Därför har jag lagt cirka 10 timmar på att borra och spräcka en stor sten som låg ingjuten i sulan. Nu är den borta och grabbarna kommer tillbaka på måndag och fortsätter med det vanliga jobbet.
Hej! Jag är på G och skall inom kort tid dränera, men lejer bort hela biten. Fått ett pris på 1800:-/lpm +moms. Då är det med Isodrän-systemet. Tycker det verkar rimligt faktiskt, då jag hört om priser från andra i det området. Och Korp-Johan, som hade kört rolls royce om du bodde i Örebro, vad har ni för pris bild i norrland då?
Skall dräner snart och har lagt ut offertförfrågan på 2 firmor än så länge. Undrar om nån kan tipsa om firmor i Örebro Län. Bor själv lite norr om Örebro i Nora men firmorna jag pratat med ser inget problem i att åka en bit.
Dom jag pratat med är Nora Mark och Asfalt samt L3´s maskintjänst.
Någon som vet fler som verkar vettiga ?
Och ang frågan om Isodrän eller pordrän tror jag det spelar föga roll då båda bygger på samma princip. Och dom 2 firmer jag pratat med förespråkar sin produkt, 1 säger pordrän den andra Isodrän.
Dom jag pratat med är Nora Mark och Asfalt samt L3´s maskintjänst.
Någon som vet fler som verkar vettiga ?
Och ang frågan om Isodrän eller pordrän tror jag det spelar föga roll då båda bygger på samma princip. Och dom 2 firmer jag pratat med förespråkar sin produkt, 1 säger pordrän den andra Isodrän.
Jag är lite "snål", jag vet! He he!ivanm skrev:Hej! Jag är på G och skall inom kort tid dränera, men lejer bort hela biten. Fått ett pris på 1800:-/lpm +moms. Då är det med Isodrän-systemet. Tycker det verkar rimligt faktiskt, då jag hört om priser från andra i det området. Och Korp-Johan, som hade kört rolls royce om du bodde i Örebro, vad har ni för pris bild i norrland då?
Svårt att uttala sej om priset med så lite info, men det kanske låter vettigt. Isodrän är en bevisat bra produkt (kostar ca 250:-/m2) om den monteras rätt. Den är ju dock bara en del av vad som behövs. Den isolerar och håller bort fukten allra närmast väggen, men själva dräneringen är främst tack vare drän rören runt om (Skall ner under plattans nivå), med rätt grus, rätt fall och duk runt om. Vad fyller dom tillbaka diket närmast Isodränen med? Anslutningar till stuprör med silar samt var tar vattnet vägen?
Fixar dom ev. sten? Hur ser trädgården ut efteråt? Pris på övrigt mtrl? Vad tillkommer? 1:a o sista datum? Ev. skador på grunden eller huset? (Direkt eller senare.)
Efter ett år brukar man behöva fylla på massa närmast huset (när den satt sej), gör dom det eller du? osv. osv.
Sorry om jag är en kraxande olycks-Korp! Men fine, Kan du få pris-garanti och rätt försäkringar, så är det väl bara att låta dom gräva! Kolla där dom grävt förut och fråga vad dom sa för pris innan, och vad det slutade på. Sällan samma summa, vet du!
Lycka till! (Olycks-) Korp-Johan
(P.s. Kolla vad han kör för bil! Volvo=Bra! Rolls=Dåligt!)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Svåra val vid åtgärd av isolering och ev ångbroms
Isolering -
Välja rätt typ av fuktspärr vid isolering av förråd
Isolering -
Cellplastval vid isolering av uterum
Byggmaterial & Byggteknik -
Val av isolering vid renovering av platta på mark från -52
Grund & Markarbeten -
Val av isolering vid dränering?