Byggahus.se

Val av helintegrerarad diskmaskin till IKEA Metod-kök (2015)

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag håller på att bygga ett Metod-kök och ska installera en helintegrerad diskmaskin.

Det verkar vara rätt få maskiner som passar Metod-stommarna. Eftersom modellerna verkar bytas ut i rask takt fanns få som omnämnts i div forumtrådar fortfarande till försäljning.

Efter en del mailade till div leverantörer fick jag fram dessa maskiner som enligt dem ska passa till Metod-stommarna.

Ingen av dem verkar vara testad, och särskilt billiga är de inte heller. Är det någon som köpt dem? Nöjd? Missnöjd? Vore intressant med synpunkter.

Electrolux: ESL8810RO, ESL7630RO, ESL8520RO
    Bosch: SBE65N00EU, SBE88TD02E
    Siemens: SX76N057EU, SX76N094EU, SX76P030EU
    Miele: G 6365 SCVI XXL
    ASKO: D5554SOFXXLFI, D5894SOFXXLFI, D5547SOXXXLFI

2. G
    Medlem Nivå 7
    Lägger till två maskiner...

Smeg: STL825B-1, STLA825B-1

3. G
    Medlem Nivå 7
    Electrolux maskin ESL8520RO är väl dessutom som jag förstått det närmast identisk med Ikeas nya maskin Välgjord (tillverkad av Electrolux).

Håller själv på att bygga ett Metod-kök så jag har samma problem som dig, nästan omöjligt att hitta omdömen om de maskiner som ska fungera. Då jag ska köra med specialluckor från Järfälla kök försvinner dessutom Bosch och Siemens maskiner pga för hög nischhöjd.

4. P
    Medlem Nivå 1
    Har beställt Siemens/Bosch i övrigt pga genomgående bra testresultat. Deras DM för Metod-kök verkar svåra alt dyra att få tag på. Det lutar åt en Elux ESL7630RO. Enligt dem ska den passa frontluckor med dimensionerna 67-82,5X59,6.

5. N
    Medlem Nivå 6
    Alla siemens/bosch med "variohinge" ska passa. :)

6. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Varför inte köpa diskmaskinen från IKEA? Som jag förstår det verkar kvalitén vara mycket bra, speciellt om man väljer en av de dyrare. Vi har själv en 45 cm som är snart 10 år gammal och den har aldrig strulat.

7. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Vi har denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70283487/

Fungerar mycket bra tycker jag. Tystare, snabbare och jag upplever att den diskar bättre än den dyrare Electrolux maskinen vi hade i tidigare huset...

IKEA's garanti är oslagbar. Händer det något med den kommer de och byter ut den åt dig, inkl. monterar tillbaka luckan!

8. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för tips!

Vad jag läst mig till är kvalitén på Ikeas vitvaror inte den bästa. I Råd&Röns senaste dm-test avrådde de tex från deras maskiner.

9. N
    Medlem Nivå 6
    Nätet överlag är faktiskt fullt av de som säger antingen: "ikea fungerar bra, dom har bra garanti" eller "ikea är skräp. nu köper jag riktiga vitvaror!"ungefär.

Såg någonstans att vitvaror höjer värdet mer på ett nytt kök än själva köket... Så jag köper dyrare vitvaror.

10. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Och jag är av motsatt åsikt. Satsa istället på bänkskiva, exklusivare belysning om det handlar om att öka värdet.
    Jag har aldrig sett någon sådan statistik och jag har sålt flera multimiljon bostäder och alla har haft IKEA vitvaror (förutom kylskåp som jag alltid haft i rostfritt).

11. N
    Medlem Nivå 6
    Det var ett mäklartips.
    Du kan ju få 5 miljoner för en lägenhet med ett trinettkök också. Location location location:)

12. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Vitvaror är ju väldigt lätta att byta ut samtidigt som de idag har relativt kort livslängd. Jag håller med om att påkostade materialval höjer värdet betydligt mera då livslängden är avsevärt längre. Dessutom är det ju så att när du ev. ska sälja så kan man köpa en ny maskin med samma funktioner för en betydligt mindre summa än du gav idag. Det är aldrig framtidssäkert att investera i massproducerade teknikprylar.

13. Byggtrixx
    Renoverare Nivå 8
    Puffar denna och undrar om det tillkommit några modeller som funkar med metod?

Vi vill gärna att maskinen ska visa hur lång tid det är kvar med siffror i golvet och ha bestickslåda men tycks inte hitta nån som är kompatibel med metod...

14. A
    Medlem Nivå 6
    Också intresserad då vi snart river köket och ska in med en helintegrerad diskmaskin.

15. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Alla maskiner med Vario Hinge fungerar.