Val av fasadfärg. Folksams test.

10k läst  41 svar

1. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    I dagens Aftonbladet, så redovisas Folksams test av fasadfärger, men det finns inga länkar till hur testen gått till. Finns det någon här, som vet vad som skiljer "Beckers Perfect Akrylat" från "Caparol Intact Akrylatfärg". Har svårt att tyda databladen, då jag inte är kemist. Ska man tro att de trots allt är likvärdiga då det gäller att hålla kulören och motstånd mot alger och mögel ? Nedan ett utdrag av testresultaten:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    SkärmklippFärg.PNG

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    • Laddar…
  3. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Tack ! Letade tydligen med fel sökord :( , för jag lyckades inte hitta den på deras sida.

4. K
    Medlem · Nivå 10
    Kul att en slamfärg fixade sig on bland de bästa. De brukar vara i botten i dessa tester. Tror tyvärr inte fullt ut på dessa tester. Kolla och jämför olika års resultat och man undrar om inte slumpen spelar in mer än man tror

5. O
    Bannad · Nivå 15
    Tja... testet i sig har diskuterats länge och väl. Själv är jag inte helt övertygad om deras sätt att testa färger...

• Laddar…
  6. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Nu var det dags igen. För en linoljefärgsälskare är det alltid en kalldusch när Folksams färgtest publiceras. Alla linoljefärger får dåliga betyg. Ottossons färg avråds helst från. Både av miljöskäl och utifrån resultatet.

Man kan undra vad de anser vara så miljöfarligt med denna färg. Är det den lilla mängden terpentin?

Man kan undra hur de har målat. 2 strykningar står det. Normalt ska det vara 3 strykningar för en täckande linoljefärgsmålning.

Dåligt betyg på flagning och krackelering? Linoljefärgen varken flagnar eller krackelerar den vittrar. Om man anser det vara en nackdel så har man inte förstått att linoljefärgen skyddar träet inte genom en tät yta utan genom sin inträngning i träet.

Sedan detta med mögel. Ja, linoljefärgen har problem, liksom de flesta andra färger. Men ur testet framgår inte om de problemen är värre än i andra typer av färger ej heller vad som händer i det långa perspektivet när färgen vittrar och det översta skiktet sköljs bort med regnet.

Hade varit intressant att se något svaromål från linoljefärgstillverkarna angående Folksams test. Har sökt men inte hittat på nätet. Inte kan dom bara acceptera att deras färger testas utifrån felaktigt målningssätt och irrelevanta kriterier?

7. M
    Medlem · Nivå 11
    Jag är också något tveksam till hur dem har utfört testerna, vilka proportioner olja/färg/terpentin som använts, om det är grundoljat osv. Precis som du säger så kräver linoljan tre lager och skapar inte ett tätt ytskikt utan ska tränga in i träet, vilket gör att man på vissa ytor till och med kan behöva måla vått-i-vått om träet suger som en svamp.

8. laidback
    Medlem Nivå 3
    Intressant att det skiftar såpass mycket mellan testen, när vi målade om för sex-sju år sedan så låg Demidekk Ultimate (Jotun Ultimate idag?) i topp.

I detta test har de fått bedrövligt resultat.

9. ghoti
    Medlem Nivå 7
    Grannen har haft målerifirma och höll en liten lektion om Folksams tester. Kontentan var att hans eget färgval fått underbetyg pga att de använt fel grundfärg. Eller inte fel kanske, men en annan än den rekommenderade, som tydligen har helt andra egenskaper. Så ta det hela med en nypa salt!

10. M
    Medlem · Nivå 11
    Det är precis det jag menar också. Linoljefärg ställer ganska höga krav på den som målar, om man jämför med moderna färger.

Men det är klart - linoljefärgen är ju näst intill giftfri och av organiskt material så det är klart att det ställer lite högre krav på omtanke. Kan absolut tänka mig att man på vissa ställen behöver tvätta linoljemålade fasader oftare.

11. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Folksam målar säkerligen på det sätt som respektive färgtillverkare anvisar, något annat vore vansinne med tanke på den publicitet som testet har. Dessutom har de inget att vinna på att inte göra det.

För mig så väger detta testet betydligt tyngre än vad t.ex. en målerifirma påstår.

Men det är intressant det där om Demidekk. laidback: var miljösaspekterna med i de testerna?

12. M
    Medlem · Nivå 11
    Jag tycker också att det låter konstigt att dem skulle göra på något annat sätt, men man har ju blivit förvånad för mindre numera.

Men som sagt, det finns helt klart fördelar med modern färg som linoljefärg inte löser eftersom man inte tillsätter några gift mot mögel och alger. Så att dem får bättre resultat i den mätningen förvånar mig inte alls.

Däremot finns det många andra fördelar som de moderna färgerna inte kan mäta dig med, men dessa ligger ju utanför scoopet för detta testet.

Tänker då främst på att färgen inte krackelerar och spricker, den behöver inte skrapas bort i samma mån som den moderna, en ommålning kan bestå av att man bara bestryker fasaden med linolja där överflödet torkas bort osv.

13. gasolgrill
    Medlem Nivå 2
    När man läser Folksams eget testmaterial så framgår det där att

"Färgsystemen målades på testpanelerna enligt färgtillverkarens anvisningar.
    Inför målningen förbereddes färgen enligt instruktion från tillverkaren. Om instruktioner inte fanns
    förbereddes färgen på liknade sätt som övriga färger i samma kategori."

Kristallklart tycker jag.

14. F
    Medlem Nivå 10
    Gissningsvis. För amatören spelar det ingen roll men för professionella målare är det ju klart relevant. Terpentin ger kontakteksem och vissa beståndsdelar är svagt cancerframkallande.

15. laidback
    Medlem Nivå 3
    Det kommer jag faktiskt inte ihåg, det vi tittade mest på var funktion, skydd/påväxt där Demidekk Ultimate nästan var ensam om att få godkänt.

• Laddar…
Taggar: fasadfärg, tester

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: