1 931 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Val av färg på husgrund, hus i äggskalsvitt S-0502-y
Kan rekommendera nyanser med en aning gult i sig till mexitegel. Vi kör olika varianter av xx02-Y och det går bra ihop med fasaden.Oskick skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 823 inlägg
Precis som @Beemer1981 skriver; kör med S XX02-Y.
Har själv S 6502-Y som kan uppfattas som ”mellangrått” S 1502-Y ger ingen större skillnad mot det ”äggskalsvita”. Tryck till ordentligt så att det inte flyter ihop med fasaden.
Har själv S 6502-Y som kan uppfattas som ”mellangrått” S 1502-Y ger ingen större skillnad mot det ”äggskalsvita”. Tryck till ordentligt så att det inte flyter ihop med fasaden.
En annan fundering är om en mörkare färg på grunden kommer dra åt sig mer värme än en ljus och det helt enkelt skulle kunna bli lite varmare i källaren? Träfasad har jag däremot läst att det skulle vara dåligt för träet med för mycket temperaturväxlingar. Vad tror ni?🤔
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 823 inlägg
S 0502-y listvit, Stockholmsvit, äggskalsvit enligt teknos. Du tänker säkert på bomullsvit som saknar S framför dvs 0502-y.P Pligg85 skrev:
Den vita färgen i vårt fall är egentligen klassisk knutvit (RAL 9010) kombinerat med vitt mexitegel och fönsterkarmar i standardvit S 0502-y. I det stora hela går husfärgen åt lätt gult. Åtminstone mexiteglet som gränsar mot husgrunden vi tänkt måla.
Den här färgen på grunden kanske trots allt är rätt bra?🤔 Har ni någon bild på hur det ser ut?
Frågan är som sagt om mörkare färg på grunden kommer dra åt sig mer värme än en ljus och det helt enkelt skulle kunna bli lite varmare i källaren?
Frågan är som sagt om mörkare färg på grunden kommer dra åt sig mer värme än en ljus och det helt enkelt skulle kunna bli lite varmare i källaren?
Köpa en mindre burk och börja måla källartrappan känns som en bra första början för att se om nyansen på färgkoden är bra. Så min fråga, målar man även trappstegen? Min tanke är att slipa lätt, måla primer och sedan Nordsjö murtex silikatfärg. Några tips?
Vad lagar man eventuella hål med?
Vad lagar man eventuella hål med?
Har du någon bild på huset som målades med S6502-y på husgrunden?Johan Gunverth skrev: