Byggahus.se

Val av bergvärme, IVT Offerter

1. F
    Medlem · 7 inlägg

Fillepille

Medlem
    Hej,
    Jag står inför valet av vilket företag jag ska välja till installation av bergvärme hos oss.
    Förutsättningarna är följande:
    Nyinstallation i garage där jag har färdig kulvert och avloppsrör att skjuta köldbärarkollektor genom plattan.
    Elen är även den färdig till arbetsbrytare.
    Behovet är räknat på ca 160 kvm boyta samt 70 kvm garage (underhållsvärme) som ska värmas upp.
    Berg i dagen på fastighet. Golvvärme i hela bostadshuset.

Huset är idag endast 100 kvm men planeras att byggas ut minst 60 kvm inom ett par år, därav har jag som krav en inverterstyrd kompressor.Jag vill ha ett bekymmersfritt användande kommande år då jag bor längs kusten i Gävle (kan vara ganska bitiga vintrar).

Jag har hittills bara tagit in två offerter, båda på IVT GEO 512 med fläktkonvektor i garaget.
    Offerterna skiljer sig en aning och det kan vara svårt för en okunnig att avgöra om systemet blir för stort eller för litet för våra behov.

Offert 1:
    IVT Geo 512 E
    Separat Varmvattenberedare IVT DS 300 C
    Radiator i Vp-rum.
    Fläktelement 42NMS30F
    Borrning 170 m.
    Trådlös rumsgivare
    Programmerbar VVC-pump för varmvattencirkulation
    yttrelågenergicirkulationspump Wilo 25/1-6, magnetitfilter, utegivare.
    Borrtillstånd.

Komplett installation och intrimning.

Beräknad energiförbrukning 28 000 kWh
    Drivenergi värmepump 7 130 kWh

Pris 199 000 kr efter ROT

Offert 2:
    IVT Geo 512 C (integrerad beredare)
    Fläktelement 42NMS30F
    1 Varmvattencirkulationspump
    1 expansionskärl
    Borrning 210 m

Komplett installation och intrimning.

Beräknad energiförbrukning 35 400 kWh
    Drivenergi värmepump 8150 kWh

Pris 181 500 kr Efter ROT.

Vad skulle ni ha valt för offert? Känns som att offert Nr 2 kanske utelämnat vissa saker.
    T.e.x har de beräknat helt olika på effektbehovet och lite olika på hur garaget ska värmas upp...

Tack på förhand!

2. S
    Medlem · 26 inlägg

Smeafan

Medlem
    Hej!

Jag skulle gå mycket på hur seriöst företaget känns som skall utföra jobbet samt försöka få lite referenser.

När man väl borrar så kan det väl inte vara fel att borra 210 meter istället för 170 kostnaden för dom extra metrarna är nog inte jättestor i sammanhanget.

Du kan säkert få många bra svar här på byggahus men jag skulle även ställa frågan på
    https://www.varmepumpsforum.com om jag var du.

Mvh

3. J
    Medlem · Stockholm · 3 890 inlägg

Josth

Medlem
    När huset och garaget byggda? Avgör normalt vilken isoleringsstandard det är. Med 12 kW modell känns det som det finns värme så det räcker om borrhålet är hyfsat tilltaget. Skulle ta in ett par offerter till för att jämföra, t.ex. CTC och NIBE har motsvarande modeller. När det gäller VVC brukar det framföras att det förstör skiktningen i varmvattentanken och det därför är bättre att ha en el-beredare efter som VVC hämtar varmvatten ur. Å andra sidan går det då åt el för att täcka värmeförlusterna i VVC-cirkulationen.

4. F
    Medlem · 7 inlägg

Fillepille

Medlem
    Ja det känns ju väldigt bra med ett djupt borrhål såklart och det är ett stort företag som sköter hela förfarandet med borrning osv, jag tycker dock det känns lite osäkert när de har gjort helt olika beräkningar samt att offert nr 1 inte alls är så detaljerad.

5. F
    Medlem · 7 inlägg

Fillepille

Medlem
    Tack för svar!

Huset är renoverat och tilläggsisolerat 2000, så åtminstone 200 vägg och 400 tak.
    Garaget är bara isolerat 95 i väggar och 200 i tak, jag kommer dock isolera vp-rummet med 200 i väggar och 300 tak vid ombyggnationen.

Varför jag har snöat in mig på IVT är väl för att jag har hört så mycket bra om deras pumpar, de kostar lite mer men i långa loppet så kanske det är värt att betala mer istället för att bli kompis med reparatören tänker ja. Sen tog jag in offerterna på samma pump just för att de ska vara jämförbara, men detaljgraden skiljer dom åt lite för mycket för att kunna göra en snabb bedömning.

6. J
    Medlem · Stockholm · 3 890 inlägg

Josth

Medlem
    Ok, ja då är huset ordentligt isolerat enligt modern standard. I garaget håller man kanske 8-9 grader så då drar det inte särskilt mycket energi förutom om det plötsligt blir neråt -15°C ute och så. Gävle har en dimensionerande vinterutetemperatur, DVUT, på -17,2°C. En 12 kW-modell kommer som sagt att räcka långt. Ja IVT är ett bra märke med lång garantitid och en stor egen serviceorganisation.

7. F
    Medlem · 7 inlägg

Fillepille

Medlem
    Yes,
    Återstår bara att välja installatör, båda är stora nog men de verkar ha lite olika lösningar.

8. C
    Medlem · 546 inlägg

Calore

Medlem
    Offert 2 är bättre, mer borrhål. Den skulle jag tagit om jag inte haft väldigt stor VV förbrukning.

Men om jag ville ha bekymmersfritt så skulle jag absolut inte ta en inverter. Jag skulle hellre ta en IVT on off maskin, mkt bättre.

Vad gäller storlek på installatör, vad är stora nog ?
    Ofta gäller, ju större desto sämre installation är min erfarenhet .

9. F
    Medlem · 7 inlägg

Fillepille

Medlem
    Tack för svar,

Vad jag hört så ska invertrarna klara sig bättre i och med att de inte behöver slå av och på så mycket? Kanske är ett säljargument

Verkar inte vara helt enkelt att få till ett bra system med kulvert.

Mvh

10. C
    Medlem · 546 inlägg

Calore

Medlem
    Kulvert är kanon, VVC i kulvert likaså. Det är bara myter att det blir stora förluster.

Jag kör kulvert

On off är driftsäkrare då det är mindre avancerad teknik och mindre som kan gå sönder.

11. F
    Medlem · 7 inlägg

Fillepille

Medlem
    Är det någon skillnad på fabrikat gällande inverter? Känns ju som en bra teknik.

12. Rickard_nr1
    Renoverare · Bohuslän · 191 inlägg

Rickard_nr1

Renoverare
    Knappast myter men kortare sträckor funkar max 3m. Man gör som man vill... Vvc på värmepumpar kan med vara dumt om förlusten orsakar massa onödiga starter

• Laddar…
  13. F
    Medlem · 7 inlägg

Fillepille

Medlem
    Har provat räkna lite på det och förlusten på kulvert och vvc borde hamna någonstans på 180 w/h, och cirkulationspumpen går ju inte hela dagarna.
    Kan det stämma tro? Ca 9 m mellan bostad och garage

Mvh

14. C
    Medlem · 546 inlägg

Calore

Medlem
    Varför skulle det bli onödiga starter ?

15. C
    Medlem · 546 inlägg

Calore

Medlem
    De allra flesta har fasad/utebelysningar, julbelysning mm, som drar väldigt mkt mer än vad 10-20 m kulvert drar.

Om sedan betänker att kulverten skapar utrymme där man kan ha ett förråd,hylla,tvättmaskin istället för en tråkig VVB så är kulvert att föredra överallt där man kan ha det .

Om jag byggde ett hus så skulle jag aldrig nånsin vilja ha panna,VP,VVB inne. Mycket hellre en stor tvättstuga och en nöjd och glad fru än att tänka på de ynka kWh som en kulvert läcker .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.