Hej,

Jag håller på med en grund just nu till en en-plansvilla med källare. En del utav bjälklaget över källaren kommer att bestå utav ett betongbjälklag som är tänkt att det skall gjutas med samverkansplåt 45/peva45/
Cofraplus. Tanken är att betongbjälklaget skall vara 150mm tjockt, flerfack och armerat med 8150 nät. Det bör klara mina spännvidar på 3m, 4.5m och 4m enligt https://hogsaterplat.se/20.0.0.0/7126/10bbbbb1405ea70da80d77564b0cbb07.pdf om jag lyckas förstå den korrekt.

Jag kommer dessvärre att ha punktlaster ifrån pelare ifrån tak ned på detta betongbjälklag där det inte finns en bärande vägg under.

Betongbjälklaget kommer vara ca 8x10m. Ca 2.4m in ifrån ena långsida hörn, landar en punktlast på 75kn rakt ner på betongbjälklagets kant. Under detta så är det en ca 1.4m fribärande öppning, där punktlasten landar ca 30cm utanför något bärande.

Det jag tänker nu är ifall jag behöver gjuta in någon stålbalk eller annat typ av balk under bjälklaget för att ta upp dessa krafter. Både för att det är på kanten utav bjälklaget men också för att det inte är något bärande rakt nedanför.

Det är förstärkt i plattan i källaren rakt under, med ca 30x30cm betong, EPS300 samt 4st 12järn, 2 top och 2 botten. Möjligen att jag kanske kan sätta en pelare rakt under för att ta all kraft rakt ner i källaren, men då tar jag bort lite av "dörröppningen".

Tror ni att jag behöver förstärka med en balk under betongbjälklaget? I sådant fall, skulle det fungera bra att gjuta in en HEA balk, då kan jag fåtag på några olika storlekar som har legat på utomhus i X antal år.

Tack i förväg!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.