Byggahus.se

Val av avlopp istället för minireningsverk?

1. W
    Medlem · Västernorrland · 81 inlägg

webkocken

Medlem
    Vi bor precis vid en sjö och har pratat lite med miljökontoret om vad de anser att vi skall ha för avlopp. De har sagt att vi bör ha minireningsverk men kräver ändå att vi dessutom har någon form av efterbehandling.

Då känns det sådär att lägga en massa pengar på ett minireningsverk om det ändå börjar likna lite av ett mer vanligt avlopp.

Min undran då är följande:

Vad finns det för alternativ till avlopp som har lika hög reningseffekt som ett minireningsverk med en efterbehandling med?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 756 inlägg

MathiasS

Medlem
    • Laddar…
  3. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 910 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Vattenfyllda sandfilter med vass fungerar dåligt i kalla klimat. Det hör nog endast hemma i de varmaste delarna av Sverige.

Den konventionella reningsmetoden i Sverige är ju infiltration respektive markbädd. Troligen kan dessa metoder användas som alternativ till minireningsverk om man fäller fosfor med järn- eller aluminiumsalter i slamavskiljaren. Eller använder en markbädd och leder utgående vatten via ett fosforfilter.

4. W

webkocken

Medlem
    Jag har nu varit i kontakt med kommunen och de säger att jag absolut inte måste skaffa mig ett minireningsverk utan att det funkar att ha en lösning med slamavskiljare, fosforfälla och sedan markbädd/infiltration. Det viktiga är att det skall vara hög skyddsnivå.

Nu är min fråga då, vad är det för prylar som behövs för att uppnå hög skyddsnivå med en slamavskiljare egentligen?

5. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 910 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det finns i princip två huvudalternativ om du vill gå den vägen:

1. Extra stor slamavskiljare (4 m3) med fosforfällningsautomatik följt av infiltration eller markbädd med kompaktfiltermoduler (beroende på markförhållanden)

Stora på marknaden är t ex Fann:
    http://pro.fann.se/product/96/sv/5619580+in-dran-markbadd-5-wc+bdt-hog-skyddsniva-fosforf

Baga är också ett stort företag med liknande lösningar.

2. Slamavskiljare (2 m3) följt av en sluten markbädd med kompaktfiltermoduler som slutligen följs av ett polonitfilter för fosforrening.

Det är mycket viktigt att företaget som säljer lösningen kan visa omfattande mätdata från fullskaleanläggningar där kväve renas till minst 50% och fosfor till 90%. En vanlig markbädd eller infiltration i kombination med fosforavlastning anses av myndigheterna inte nå hög skyddsnivå anseende just denna rening. Det är därför viktigt med kompaktfiltermodulerna.

6. W

webkocken

Medlem
    Tack så mycket Claes!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.